Pitkällä tulevaisuudessa autoja ei enää omisteta – autobisnes muuttuu palveluksi?

Tulevaisuuden kuluttaja ei välttämättä halua enää omistaa autoa vaan hankkii sen mieluummin elämyksellisenä palveluna. LeasePlan Finlandin Autoilun tulevaisuus -seminaarissa pureuduttiin pitkän tähtäimen visioihin, joissa korostuivat palvelut ja elämykset.

Pitkällä tulevaisuudessa autobisnes ei enää keskity rautaan vaan palvelun tarjoamiseen. Näin todettiin LeasePlanin autoalan päättäjille järjestämässä seminaarissa.

Tilaisuuden pääpuhuja, tulevaisuudentutkija Magnus Lindkvist, korosti autoista ja autoilusta saatavaa kokemusta tulevaisuuden valintakriteerinä:

”Pitkälle tulevaisuuteen katsottuna tekniset seikat eivät ole enää kovinkaan merkittäviä tekijöitä autojen hankintapäätöksessä”, Lindkvist sanoi. ”Nykyisessä palvelutaloudessa nopeus ja vaivattomuus vievät voiton. Tulevaisuuden tunneperustaisessa taloudessa taas hyvät kokemukset ratkaisevat ja parhaan tunnekokemuksen tarjoaja korjaa potin.”

Asset-light consumers – omistaminen ei ole pian enää muodissa

Lindkvistin pääteema oli ”Asset-light consumers” eli hänen visionsa mukaan ihmisten omistuspääomat ovat tulevaisuudessa pieniä ja he hankkivat kaiken palveluna. Kehitys näkyy jo nyt esimerkiksi musiikkibisneksessä, jossa suoratoistopalvelut ovat täysin korvaamassa fyysiset tuotteet.

”Omistusten keventyminen näkyy jo nykynuorissa, jotka ovat ahkeria palveluiden hyödyntäjiä. Myös nyt vanheneva väestö korostaa jo aikaisempaa enemmän elämyksiä ja elämäntapa-asioita, joten palveluajattelun kehittämisessä on paljon järkeä ja potentiaalia”, Lindkvist perusteli.

Yritysleasing-puolella testataan uusia konsepteja

LeasePlan kutsui paneelin suomalaisia autoalan päättäjiä pureksimaan Lindkvistin visioita Suomen näkökulmasta. Oy Ford Ab:n, Volvo Auto Oy Ab:n, Autotalo Laakkonen Oy:n ja LeasePlan Finland Oy:n toimitusjohtajista sekä Tuulilasi-lehden päätoimittajasta muodostunut paneeli piti autoalan palveluajatteluun siirtymistä väistämättömänä pitkällä tähtäimellä, mutta se edellyttää paljon kokeiluja – onnistuneita ja epäonnistuneita.

”Autojen käytön ja niiden myynnin muuttuminen palveluksi on pitkä tie, varsinkin Suomessa. Onnistuneita esimerkkejä on vielä vähän ja esimerkiksi huoltopuolella nouto- ja palautuspalvelua kokeiltiin joitakin vuosia sitten ja huomattiin, että malli ei ollut järin kiinnostava suomalaisille. Meillä ihmiset eivät halua vaivata muita, vaan hoitavat mieluiten asiat itse”, Volvo Auto Oy Ab:n toimitusjohtaja Mikael Malmsten kommentoi.

”Uskoisin, että tulevaisuuden muutoskehitys on hyvin vahvasti sukupolvikysymys, sillä nykynuoret ovat jo tottuneita palveluiden ostajia ja he elävät ns. kuukausi kerrallaan”, sanoi LeasePlan Finlandin toimitusjohtaja Petteri Pihlas. ”Leasing-toiminnassa yrityspuoli on tyypillisesti selkeästi kuluttajapuolta edellä ja se toimiikin usein hyvänä uusien konseptien testiympäristönä, josta ne sitten leviävät myös kuluttajapuolelle.”

LeasePlan Finland Oy, toimitusjohtaja Petteri Pihlas, puh. 0207 420 802, petteri.pihlas@leaseplan.fi

LeasePlan Finland – kokonaisvaltainen autoasioiden ulkoistuskumppani

LeasePlan Finland Oy aloitti toimintansa vuonna 1997. LeasePlan Finlandin autokannassa on tällä hetkellä yli 20 000 autoa yli 500 yrityksessä. LeasePlan toimii kokonaisvaltaisena autoasioiden ulkoistuskumppanina kaikille yrityksille ja yhteisöille, joilla on yli 10 ajoneuvon autokanta.

LeasePlan Finlandin omistaa hollantilainen rahoitusyhtiö LeasePlan, joka on erikoistunut yritysautojen hallinnointiin. Yritys täyttää tänä vuonna 50 vuotta ja pitkän historiansa aikana se on kasvanut maailman johtavaksi yritysautojen hallinnointi- ja rahoitusyhtiöksi. LeasePlan toimii 31 maassa ja hallinnoi yli 1,4 miljoonaa ajoneuvoa maailmanlaajuisesti.

www.leaseplan.fi

Avainsanat: