Sote ei täytä tavoitteitaan ilman rohkeaa rahoitusratkaisua

Parlamentaarisesti valmisteltu soteuudistus ei tuo sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakennetta ja rahoitusta kestävälle pohjalle, sanoi Terveyspalvelualan Liiton puheenjohtaja, Terveystalon toimitusjohtaja Yrjö Närhinen avatessaan Terveyspalvelualan syysseminaarin tänään Kirkkonummella.

- Tavoitteena oli siirtää järjestäminen leveämmille hartioille. Se on järkevää ja perusteltua. Suuri ongelma on, että nyt esityksessä ei nyt eroteta järjestäjää ja tuottajaa, eikä sotealueella ole mahdollisuutta vaikuttaa tuotantotavan valintaan. Kunnan rooli on järjestämisen ja tuottamisen rajamaastossa, ja uudistus jää puolitiehen, Närhinen toteaa.

- Poliittisten päättäjien on syytä kuulla kasvava kritiikki. Tuoreen tutkimuksen mukaan kaksi kolmasosaa kuntapäättäjistä ei usko siihen, että uudistuksella voitaisiin parantaa alueen terveyspalveluja, Närhinen huomauttaa.

Närhinen muistuttaa myös ensihoidon kokemuksista. Järjestämisvastuu siirrettiin vuoden 2013 terveydenhuoltolain uudistuksella suuremmille hartioille ilman että sairaanhoitopiireille luotiin kannusteita parhaan mahdollisen tuotantotavan etsimiseen. Tuotanto siirtyi julkiselle sektorille, ensihoidon hinta yhteiskunnalle puolitoistakertaistui, ja sairaankuljetusalan yrityksistä kuoli peräti 75 %. – Yhdenvertaisuus nyt tehtävän sote-uudistuksen kanssa on ilmeinen, sanoo Närhinen. - Tätäkö todella tavoitellaan, hän kysyy.

- Ainoa keino saada järjestelmään kaivattua tehokkuutta on asettaa palveluntuottajat keskenään tasavertaiseen asemaan ja antaa asiakkaalle valinnanvapautta. Sitä tällä uudistuksella ei saada aikaan, sanoo Närhinen.

- Terveydenhuollon rahoituksen uudistaminen on nyt entistäkin keskeisemmässä roolissa, toteaa Yrjö Närhinen. – Ilman asiakkaan valinnanvapautta julkinen terveydenhuoltomme romahtaa. Voidaksemme säilyttää hyvät julkiset palvelut, on meidän uskallettava uudistaa niitä, hän toteaa.

Terveyspalvelualan Liiton puheenjohtaja Yrjö Närhinen, p. 030 633 1601