Sote-uudistus on varsin vaatimaton

Sote-uudistusta valmistelleen parlamentaarisen työryhmän ehdotus sote-laiksi julkaistiin 18.8.2014. Ehdotus perustuu nykyiseen tapaan kuntapohjaiselle järjestelmälle.

- Ehdotus on varsin vaatimaton, sanoo Terveyspalvelualan Liiton toimitusjohtaja Merja Hirvonen. Käytännössä uutta on sote-alueen järjestämispäätös, jolla palveluiden järjestämistä suunnitellaan neljäksi vuodeksi eteenpäin. Muutoin suuri kuva säilyy ennallaan.

– Julkisen terveydenhuollon haasteiden mittaluokka on niin suuri, että näennäisuudistuksilla ei päästä eteenpäin. Jo tällä hetkellä 80 % suomalaisista odottaa julkisessa terveydenhuollossa kaksi viikkoa päästäkseen lääkäriin. Väestön ikääntyminen lisää palvelutarvetta entisestään. Julkisen terveydenhuollon jonotilanne ei korjaannu suunnitelmin, vaan tarvitaan aitoa rakenteiden uudistamista, toteaa Hirvonen.

- Maaliskuisessa puolueiden puheenjohtajien linjauksessa annettiin ymmärtää, että järjestäjän ja tuottajan erottaminen terveydenhuollossa olisi vihdoin mahdollista. Kunnalla on kuitenkin jatkossakin molemmat roolit, toteaa Hirvonen.

- Jos tältä pohjalta edetään, on väistämätöntä jatkaa rakenteellista uudistamista seuraavalla hallituskaudella. Suomalaisilla on oikeus olettaa pääsevänsä hoitoon, toteaa Hirvonen.

Toimitusjohtaja Merja Hirvonen, p. 040 588 0841

Terveyspalvelualan Liitto on yksityistä terveyspalvelualaa edustava työmarkkina- ja elinkeinopoliittinen edunvalvontajärjestö. Noin 230 jäsentämme työllistävät yli 27 000 ammattilaista muun muassa lääkäriasemilla, sairaaloissa, kuntoutuksessa, hammashuollossa, sairaankuljetuksessa sekä kolmannella sektorilla. Liitto on Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n jäsenjärjestö.