Suomalaiset uskovat maailmanloppuun

Suomalaisten usko maailmanloppuun on vankka, mutta sen ei uskota toteutuvan lähiaikoina. Tuoreen kyselytutkimuksen* mukaan yli puolet (53 %) 18-70 -vuotiaista suomalaisista uskoo maailmanloppuun, kun taas joka viides (22 %) ei koe maailmanlopun olevan lainkaan mahdollista. Vajaa viidennes (19 %) suomalaisista taas uskoo, että ihmiskunnan olemassaolo päättyy jossain vaiheessa ja maailma jatkaa menoaan ilman meitä.

Miehet suhtautuvat maailmanloppuun naisia pessimistisemmin. Naisista lähes kolmannes (28 %) ei pidä sitä edes mahdollisena, kun vastaava näkemystä kannattaa vain 18 % miehistä. Nuoret omaavat varttuneempia selkeästi vankemman näkemyksen ihmiskunnan uhkaavasta tilasta ja tulevaisuudesta: 18-22 vuotiaista 30 % uskoo, että ihmiskunnan olemassaolo päättyy jossain vaiheessa ja pallo jää ihmisistä tyhjäksi. 56-70 -vuotiaista vastaavan näkemyksen jakaa vain 13 % vastaajista.

Maailmanloppua ja sen mahdollisuuksia selvittänyt lappeenrantalainen muusikko Jouni Hynynen löytää tuloksista positiivisia puolia: "Ei naiset kerkeä mitään maailmanloppua miettiä, kun pitää vaan meikata ja pyöritellä. Suomalaisäijät puolestaan juovat ja siitähän ei seuraa kuin synkkiä ajatuksia. Nuorten suhtautuminen maailmanloppuun puolestaan on omituisen syvällinen. Kuvittelin, ettei ne lökäpöksyt, lippistyypit ja siideriä kittaavat pikkupimut mitään mieti."

Tutkimus selvitti myös eri musiikkilajien kuuntelijoiden ajatuksia maailmanlopusta. Hiphop- musiikin kuuntelijoiksi itsensä kategorioivat suomalaiset ovat ihmiskunnan ja maailman yhteisen tulevaisuuden suhteen kaikista pessimistisimpiä. Yhdeksän kymmenestä urbaanin rytmimusiikin kuuntelijasta voidaan tulkita uskovan maailmanloppuun, sillä vain 6.7 % hiphoppareista sulkee lopun mahdollisuuden kokonaan pois. Yli 13 % heistä uskoo sen tapahtuvan jo 10.000 vuoden sisällä. Iskelmämusiikin suurkuluttajat eivät jaa hiphop-fanien ajatuksia. Kolmannes iskelmäkansasta (31 %) ei pidä maailmanlopun mahdollisuutta todellisena uhkana. Pelkästään ihmiskunnan tuhoon ilman varsinaista maailmanloppua uskoo vankimmin suomalainen metallikansa, joista 31 % katsoo, että maailman jatkaa jossain vaiheessa ilman ihmisiä.

"Ihan loogista. Iskelmämusiikin kuuntelijat elävät haavemaailmassaan. He luulevat, että vastakkaista sukupuolta olevat ihmiset löytävät toisensa ja elävät ikuisesti elämänsä loppuun asti maailmassa, jota ei oikeasti ole edes olemassa. Lökäpöksyt sen sijaan kunnostautuvat taas kerran ja ovat oikeassa. Olen hämmentynyt! Metalliporukka puolestaan on sen verran tyhmää, että heiltä voi odottaa mitä tahansa kommenttia”, kommentoi Hynynen musiikkimaun korrelaatiota maailmanlopun ajatuksiin.

Mitä tekisit, jos maailmanloppu tulee?

Suomalaisten perhe- ja lähimmäiskeskeisyys korostuu maailmanlopun kynnyksellä. Mikäli suomalaiset saisivat luotettavaa tietoa maailmanlopun toteutumisesta, suurin osa viettäisi aikaa lähimmäisten kanssa ja toteuttaisi rakkautta eri muodoissaan. Musiikkimieltymyksestä riippumatta seksin harrastaminen nouseekin suosituimmaksi maailmanlopun meiningeistä. Suomalaisille saunominen on sydämenasia myös hädän hetkellä. Rock- ja metallimusiikkifanien vastauksissa korostuu maailmanlopun kohtaaminen alkoholin vaikutuksen alaisena. Kaikissa vastauksissa nouseva perhe ja lähimmäiset suomalaisten tärkeimmiksi tukipilareiksi maailmanlopun kynnyksellä.

"Itse istuisin tuhon tullessa rakkaani kanssa saunassa, joisin viinaa ja rakastelisin foliohattu päässä. Välillä heittäisin koiralle, jota minulla ei ole, pallon. Ja halaisin tytärtäni ja avaisin hänelle tietokoneen. Joten lähellä totuutta ollaan", kuvailee Hynynen omat suunnitelmansa mahdollisen maailmanlopun varalle.

*Kyselytutkimus toteutettiin Cint Ab:n Internet-kuluttajapaneelissa 27-28.6. Kyselyyn vastasi 1021 suomalaista ikähaarukassa 18-70 vuotta. Tutkimuksen suunnitteli viestintätoimisto Soprano Communications Oy Universal Musicin toimeksiannosta.

Liite: Maailmanlopun odottelua Helsingissä jpg-kuvia. Vapaasti käytettävissä, copyright Universal Music.

Lisätiedot kyselytutkimuksesta ja tilastopyynnöt:
Samuel Sorainen, Soprano Communications Oy
Tel: +358 40 720 3172, Skype: sorainen3107, samuel.sorainen@soprano.fi
www.soprano.fi

Maailmanloppuun valmistautuvan Jouni Hynysen haastattelupyynnöt:
Sami Rikala, Universal Music
Tel: +358 400 766 879, sami.rikala@umusic.com