Tiedote: TUTKIMUS: VARSINAIS-SUOMALAISET YRITYKSET VERKKOKAUPALLA MAAILMALLE

8.4.2009 klo 14:30

Kun varsinais-suomalainen pienyrittäjä perustaa verkkokaupan, hamuaa hän laajempaa markkina-aluetta Suomessa ja maailmalla. Jopa 74 % Varsinais-Suomen seudun yrittäjistä aloittaisi verkkokaupankäynnin suurempien markkinoiden takia.

Valtakunnallisiin tuloksiin verrattaessa varsinais-suomalaiset uskovat muita vähemmän verkkokaupan parantavan yrityksen kannattavuutta. Varsinais-Suomen yrityksistä 42 % aloittaisi verkkokaupankäynnin parantaakseen kannattavuutta, kun valtakunnallinen tulos on 57 %. Länsi-Suomessa (53 %) ei myöskään uskota verkkokaupan vähentävän henkilöstökuluja yhtä vahvasti kuin muualla Suomessa (64 %). Sen sijaan usko laajempaan markkina-alueeseen sekä kotimaassa että kansainvälisesti houkuttaa aloittamaan sähköisen kaupankäynnin.

Tulokset ilmenevät Soprano Oyj:n toteuttamasta neljännestä Valtakunnallisesta verkkokauppatutkimuksesta, johon vastasi 717 Suomen yritysmaailman ylintä johtajaa. Kysely toteutettiin sähköisesti 28.1. – 4.2.2009.

– Varsinais-suomalaiset ovat oivaltaneet suurimman hyödyn: verkossa on vain yksi maa. Samalla kun pöytään lyödään madonlukuja verkkokaupan valumisesta ulkomaille, täytyy muistaa, että suomalaisilla yrityksillä on vastaavanlainen mahdollisuus saada euroja ulkomailta. Euroopan tasolla verkkokaupan volyymi vuonna 2009 on arviolta 132 miljardia euroa. Osa tästä on otettavissa myös meille, hehkuttaa Soprano Oyj:n verkkoratkaisujen asiantuntija Riitta Auvinen.

Verkkokauppa on vaikeaa ja vaivalloista

Kaupankäynnin perusidea on, että mennään sinne missä asiakkaat ovat: 88 % kuluttajista etsii verkosta palveluita ja tavaraa, kertoo Tilastokeskuksen tilasto (8/2008). Vain 16 % suomalaisista yrityksistä ei aio koskaan perustaa verkkokauppa.

Kompastuskiveksi verkkokaupan perustamisessa ylin yritysjohto kokee ylläpidon vaikeuden (30 %) sekä oman osaamisen puutteen (31 %). Ongelmaksi koetaan yhä edelleen se, ettei palveluntuottajia tunneta (32 %). - Verkkokauppaohjelmistoja ja sähköisiä sisältöpalveluja tuottavien yhtiöiden on syytä katsoa peiliin, jos lähes joka kolmas yritysjohtaja ei tunne ketään palvelun tuottajaa. Samaan aikaan ylimmän yritysjohdon innostus verkkokauppojen perustamiseen kasvaa jatkuvasti, kertoo Auvinen. - Pienet yrittäjät haluavat kaupalleen kasvupolun ja suuret yritykset kysyvät erityisesti verkkokaupan kanta-asiakasohjelmia.

Suomalainen yritysjohto toivoo verkkokauppaohjelmistolta muutakin kuin sähköisen kaupankäynnin mahdollisuuden. Valmiit pankkiyhteydet (16 %) ovat toivelistan kärjessä, jonka lisäksi listalle nousevat laskutusmahdollisuus ja pankkisiirto-ominaisuus (12 %) sekä sivuston itse päivitettävyys (15 %). Verkkokauppaohjelmistolta toivotaan myös ominaisuuksia, joilla onnistuu tuote- ja uutuustiedotus (15 %), kotisivut (14 %), suoramarkkinointi (11 %) sekä asiakasrekisterin ylläpito (11 %) ja asiakaskyselyt (11 %). - Verkossa kukaan ei juokse juuri sinun yrityksesi perässä; sinun pitää näkyä ja tulla nähdyksi siinä foorumissa, missä nykyinen ja potentiaalinen asiakas jo on, kiteyttää Auvinen Soprano Oyj:stä.

Soprano Oyj,
varatoimitusjohtaja Riitta Auvinen,
gsm 041 533 4010
riitta.auvinen@soprano.fi

Soprano Oyj on Nasdaq OMX Helsingin pörssissä listattu julkinen yhtiö. Yhtiön erityisosaamista on teknologian ja kommunikaation yhdistäminen. Tuote- ja palveluvalikoima kattaa sekä tekniset verkkoratkaisut että viestinnällisen sisällöntuotannon. Sopranon ohjelmistoilla on toteutettu useita satoja verkkokauppoja sekä nykyaikaisia viestinnän, markkinoinnin ja myynnin sähköisiä kokonaisratkaisuja yrityksille ja julkishallinnolle.