Vuoden ensimmäinen toimialajärjestely: Pörssiyhtiö Soprano kasvaa Pohjoismaiden suurimmaksi

Verkkoviestintäkonserni Soprano Oyj on tänään julkistanut ostavansa Pohjoismaiden suurimman tieto- ja viestintäteknologian valmennusyhtiö Tieturi Oy:n ja sen pohjoismaiset tytäryhtiöt CapManin hallinnoimilta rahastoilta.

Tieturi-konserniin kuuluvat Suomessa Tieturi Oy, Ruotsissa Informator Utbilding Svenska Ab sekä tytäryhtiöt Virossa ja Tanskassa. Asiakkaina on yli puolet Suomen ja Ruotsin 100 suurimmasta yhtiöstä.

Sopranosta tulee Pohjoismaiden johtava viestinnän ja tietoteknologian asiantuntijayhtiö

Sopranosta tulee Tieturin, Informatorin ja joulukuussa konserniin liitetyn Aspectumin myötä uuden kokoluokan pörssiyhtiö. Henkilöstömäärä nousee 180 asiantuntijaan. Konsernilla on toimipisteet Helsingissä, Tampereella, Tukholmassa, Göteborgissa, Malmössä ja Tallinnassa.

”Vuonna 2011 sopranolaisia oli 40, viime vuoden lopulla 80 ja tämän kaupan toteuduttua 180. Viestinnän ja teknologian yhdistävä kasvustrategiamme toimii tavanomaista paremmin, koska yhteiskuntaa myllertää raju digitaalinen murros. Uudessa digitaalisessa maailmassa menestyminen vaatii entistä enemmän viestinnän ja tietoteknologian osaamista, ja sitä Soprano tarjoaa”, kiteyttää Soprano Oyj:n toimitusjohtaja Arto Tenhunen.

Pääomistaja sitoutuu miljoonan panostukseen

Kauppahintana Soprano maksaa neljä miljoonaa euroa käteisellä. Kauppa rahoitetaan lainalla sekä suunnatulla osakeannilla. Rahoitusmarkkinoiden haastavan tilanteen vuoksi yhtiö on etukäteen neuvotellut lainat ja hankkinut osakeannin kattavat merkintäsitoumukset. Sopranon suurin osakkeenomistaja Arto Tenhunen on sitoutunut merkitsemään yhtiön osakkeita tulevassa osakeannissa miljoonalla eurolla.

Arto Tenhunen: ”Omistajien tulee näyttää esimerkkiä. Digimurros synnyttää uusia kansainväliseen menestykseen tähtääviä yrityksiä ja vanhoja häviää pois. Vastaavasti käy yritysten omistaja-arvolle, siksi uuteen kannattaa juuri nyt investoida. Nyt on oikea hetki panostaa kasvuun. Yrityskaupan ajoitus on erinomainen.”

Soprano Oyj:n ylimääräinen yhtiökokous päättää 15.1.2013 osakeantivaltuutuksesta

Toteutuessaan toimialajärjestelyllä on merkittävä vaikutus Soprano Oyj -konsernin liikevaihtoon ja tulokseen. Tieturi-konsernin liikevaihto kesäkuussa päättyneeltä tilikaudelta oli 16,9 miljoonaa euroa.

Linkki digitaalista murrosta käsittelevään asiantuntijakirjoitukseen:
blog.soprano.fi

Soprano Oyj
toimitusjohtaja Arto Tenhunen
arto.tenhunen(at)soprano.fi
www.soprano.fi

Tieturi Oy
hallituksen puheenjohtaja Timo Tiihonen
timo.tiihonen(at)gorillaventures.fi
www.tieturi.fi

Soprano on verkkoviestintäkonserni. Sen asiantuntijat auttavat asiakkaita kommunikoimaan, palvelemaan ja ansaitsemaan digitalisoituvassa yhteiskunnassa aikaisempaa tehokkaammin. Yhtiö hakee strategista kilpailuetua yhdistämällä viestinnän ja teknologian. Soprano Oyj:n osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingin pörssissä, osakkeen tunnus on SNO1V.

Tieturi Oy on vuonna 1983 perustettu, viestintä- ja tietotekniikan valmennusyhtiö. Vuonna 2005 toteutetun Informator-kaupan myötä Tieturi-konsernista tuli Pohjoismaiden suurin alan toimija. Yhtiö on lukuisien merkittävien ICT-alan yhtiöiden, kuten Microsoftin, Adoben, Red Hatin ja Scrum Alliancen kumppani. Tieturin liikevaihto edellisellä tilikaudella oli 9,4 miljoonaa euroa Suomessa ja Informatorin 7,5 miljoonaa euroa Ruotsissa.