SORTTER: KULUTTAJALIITON EHDOTUS 5 % KORKOKATOSTA EPÄREALISTINEN

Report this content

Kuluttajaliitto vaati 25.3. hallitusta puuttumaan valmiuslain nojalla niin sanottujen pikavippien mainontaan ja asettamaan viiden prosentin väliaikaisen korkokaton. Toteutuessaan ehdotus kiristäisi lainanantoa merkittävästi ja sulkisi kuluttajien luottokortit.

Eilisen Kuluttajaliiton tiedotteen mukaan rahoituslaitokset ja niin kutsutut pikavippiyhtiöt rahastavat nyt ihmisten hädällä, miksi kulutusluottojen korkotaso tulisi siksi laskea viiteen prosenttiin. Luottovertailu-alusta Sortter Oy:n toimitusjohtaja Markus Huhdanpään mukaan Kuluttajaliiton ehdotus toimisi vastoin politiikkaa, missä pankkien ja rahoituslaitosten tulee huolehtia luotonsaannin toimivuudesta kriisiaikana.

- Kuluttajaliiton ehdotus on täysin vastuuton. Toteutuessaan viiden prosentin korkokatto sulkisi vakuudettomat lainatuotteet markkinoilta, mukaan lukien kuluttajien luottokortit. Jäljelle jäisivät vain asuntolainat sekä osa vakuudellisista kulutusluotoista, Huhdanpää toteaa.

Rajoituksen piiriin joutuisivat esimerkiksi Nordea, Aktia, S-Pankki, Osuuspankki sekä Danske Bank, joiden kulutusluottojen korot ylittävät viiden prosentin tason. Myös kuluttajien luottokortit jouduttaisiin sulkemaan, koska niiden keskimääräinen nimelliskorko asettuu 11 prosentin tasolle.  Huomioitaessa kaikki kulut, nousee yleisimpien luottokorttien todellinen vuotuinen korko keskimäärin 18,67 prosenttiin.

Useat rahoituslaitokset ovat kiristäneet luotonantoa

Sortter Oy:n tilastojen mukaan keskituloisille 2500 - 3500 euroa kuukaudessa ansaitseville tehdyt kulutusluottotarjoukset ovat viimeisen kahden viikon aikana vähentyneet jo 24%.

- Useat lainanantajat ovat kiristäneet luotonmyöntökriteereitä ja osa rahoituslaitoksista on sulkenut luottoriskien kasvaessa lainan myönnön toistaiseksi kokonaan, Huhdanpää kertoo.

Kuluttajaliitto esitti huolensa myös pikavippien mainonnan vilkastumisesta. Tutkimuslaitos Kantar TNS Oy:n mukaan finanssialan mainonta on pudonnut jo helmikuussa 12,5 % edellisvuoteen verrattuna.

- Rahoitustuotteiden kirjo on tänään niin moniulotteinen, että niin sanottujen pikavippien määritelmä on täysin epäselvä. Jos viiden prosentin korkokatto asetettaisiin, tällä olisi järisyttävät seuraukset kuluttajien luoton saannille ja rahoitusmarkkinoille. Käytännössä ne, joilla ei ole asuntopääomaa jäisivät luottomarkkinoiden ulkopuolelle, Huhdanpää arvioi.

Lisätietoja:
Markus Huhdanpää
Sortter Oy
markus.huhdanpaa@sortter.com

Sortter on suomalainen lainojen vertailupalvelu. Sortter tarjoaa kuluttajille kattavan rahoitus- ja pankkipalveluiden vertailualustan, jossa rahoitustuotteita voi vertailla läpinäkyvästi. Sortter kilpailuttaa pankeilla ja muilla rahoituslaitoksilla 90 miljoonan euron arvosta luottohakemuksia kuukausittain.

Avainsanat: