ANGELINA JOLIE VIERAILI HAITIN SOS-LAPSIKYLÄSSÄ

SOS-lapsikylä Port-au-Princessa vastaanotti vieraan, joka on järjestön vankkumaton tukija. YK:n pakolaisjärjestö UNHCR:n Hyvän tahdon lähettiläs Angelina Jolie halusi nähdä, millaista apua lapset ovat saaneet SOS-lapsikyläjärjestön hätäapuohjelman kautta maassa, jossa jälleenrakennus on aloitettava aivan alusta.

Angelina Jolie vieraili SOS-lapsikylässä Haitin pääkaupungissa Port-au-Princessa ilmaistakseen tukensa järjestölle ja sen työlle Haitin tuhoisan maanjäristyksen jälkeen. Jolie vieraili Haitissa vain neljä viikkoa katastrofin jälkeen kiinnittääkseen huomion haitilaislasten ahdinkoon. Hän kyläili myös kahdessa SOS-lapsikyläperheessä, jotka molemmat ovat ottaneet neljä sisarusta viranomaisten palauttamasta 33 kidnapatun lapsen ryhmästä, jota oltiin laittomasti viemässä maasta. Tilapäissuojan tarjoaminen vailla vanhempia oleville lapsille, joiden perhetilanne ei ole vielä selvillä, on tällä hetkellä SOS-lapsikyläjärjestön tärkein tehtävä Haitissa. Pitkäaikaishoito SOS-lapsikylissä voi tulla kyseeseen niissä tapauksissa, joissa on luotettavasti saatu selville, että lapsella ei ole enää perheenjäseniä, jotka pystyisivät hänestä huolehtimaan. Angelina Jolie oli myös hyvin kiinnostunut kuulemaan SOS-lapsikyläjärjestön Haitin hätäapuohjelman toisesta tehtävästä. Järjestön tavoitteena on tarjota 30 000 lapselle ruokaa, lääkintätarvikkeita ja hoitoa sekä traumaterapiaa yhteisökeskuksissa, joita järjestö ylläpitää lapsikylää ympäröivissä yhteisöissä. Noin 5 000 lasta hyötyy jo näistä toimenpiteistä, joihin saadaan merkittävää henkilöstö- ja tarvikeapua Punaiselta Ristiltä ja Punaiselta Puolikuulta. SOS-lapsikyläjärjestön suunnitelmissa on laajamittainen jälleenrakennusohjelma seuraavien kymmenen vuoden aikana Haitissa. Angelina Jolie on ollut näkyvä ja uskollinen SOS-lapsikylätyön puolestapuhuja vuosien ajan, ja hän on myös vieraillut SOS-lapsikyläjärjestön vetämässä traumaterapiakeskuksessa yhdellä Darfurin pakolaisille tarkoitetulla pakolaisleirilla Tšadissa sekä Ammanin SOS-lapsikylässä Jordaniassa. Jolie/Pitt -säätiö, jonka Jolie on perustanut yhdessä puolisonsa Brad Pittin kanssa, on tehnyt useita lahjoituksia SOS-lapsikyläjärjestölle. SOS-lapsikyläjärjestö on jo yli 60 vuoden ajan auttanut lapsia, jotka ovat vailla vanhempien turvaa tai jotka ovat vaarassa menettää vanhempansa. Vuonna 1949 Itävallassa perustettu järjestö ylläpitää tällä hetkellä yli 2 000 sosiaaliohjelmaa 132 maassa mukaan lukien 500 SOS-lapsikylää.