HAITIN ”ORVOT” YHDISTETIIN TAKAISIN PERHEISIINSÄ

Amerikkalaisten lähetystyöntekijöiden kidnappaamat 33 haitilaislasta pääsevät takaisin omien perheidensä luo. Lapset ovat olleet tilapäissuojassa Santon SOS-lapsikylässä siitä lähtien, kun kidnappaajat yrittivät ilman tarvittavia asiakirjoja viedä heidät maasta Dominikaaniseen tasavaltaan Haitin maanjäristyksen jälkeen.

Tammikuun 30. päivä Santon SOS-lapsikylän suojiin saapuneiden lasten taustoista tehtiin laaja selvitystyö, jossa kävi ilmi, ettei kukaan lapsista ollut orpo ja he voivat päästä takaisin perheidensä luo. Lapset ovat iältään 4 kuukaudesta 12 vuoteen. ”On käynyt ilmi, että kaikilla 33 lapsella on vanhemmat. SOS-lapsikyläjärjestö on vakuuttunut, että useimmissa tapauksissa paras paikka lapselle on oman perheen luona. Köyhyyden ja voimavarojen puutteen ei voida antaa olla syynä perheiden hajoamiselle. Tästä syystä tuemme täysin Haitin hallituksen päätöstä yhdistää nämä lapset perheidensä kanssa”, sanoo Haitin SOS-lapsikyläyhdistyksen kansallinen johtaja Celigny Darius. Lapset ovat viettäneet Santon SOS-lapsikylässä normaalia arkea. He ovat asuneet perheissä sisarustensa tai serkkujensa kanssa ja saaneet myös lääketieteellistä ja psykologista apua. ”Olen saanut täällä hyviä ystäviä ja nauttinut jalkapallon pelaamisesta, mutta minun on ikävä äitiä ja nyt on kiva päästä kotiin”, sanoo 9-vuotias Michael. ”Haitin tapaus on korostanut perheiden hajoamisen vaaraa hätätilanteissa, kun köyhät perheet eivät näe muuta vaihtoehtoa kuin luopua lapsistaan. Jo ennen maanjäristystä monet haitilaisperheet olivat vaarassa hajota köyhyydestä johtuen. Valitettavasti palvelujen saaminen on nyt entistäkin rajoitetumpaa. Avustustoimet on nyt keskitettävä perheiden hajoamisen ehkäisyyn”, Celigny Darius sanoo. Vanhemmat ovat voineet vierailla lasten luona, ja huolellisen selvityksen ja kotikäyntien jälkeen SOS-lapsikyläjärjestö on valmis Haitin lastensuojeluviranomaisten ja UNICEFin ohella antamaan perheille tukea, mikäli ne sitä tarvitsevat. Maanjäristyksen jälkeen Santon SOS-lapsikylän suojiin on saapunut yli 400 vailla vanhempia olevaa ja orpoa lasta. Saapuneiden tietoja rekisteröidään kansalliseen tietokantaan, jota hyödynnetään sukulaisten jäljittämisessä. Tähän mennessä, SOS-lapsikylä on auttanut 65 lasta pääsemään takaisin perheidensä luo. Tämän lisäksi SOS-lapsikyläjärjestön hätäapuohjelma Haitissa takaa lähialueiden yhteisökomiteoiden kautta päivittäisen aterian 12 500 lapselle Haitin pääkaupungin maanjäristyksestä kärsineillä alueilla. Järjestö toimii myös aktiivisesti kansalaisjärjestöjen verkostoissa auttaakseen yhä useampia apua tarvitsevia lapsia.