HAITIN SOS-LAPSIKYLÄ ON VALMIINA OTTAMAAN VASTAAN SATOJA LAPSIA TOIMIPISTEITTENSÄ YHTEYTEEN RAKENNETTAVIIN SUOJIIN

SOS-lapsikyläjärjestö on yhteistyössä muiden avustusorganisaatioiden kanssa valmiina antamaan tilapäisapua sadoille Haitin lapsille, jotka ovat joutuneet erilleen vanhemmistaan. Hätäaputiimit ovat avaamassa uudelleen järistyksen takia toimintansa keskeyttäneitä SOS-sosiaalikeskuksia jakaakseen ruokaa lapsille ja perheille. Parhaillaan SOS-lapsikyläjärjestö käy myös yhteistyöneuvotteluita Punaisen Ristin kanssa siirrettävän sairaalan perustamisesta Santon SOS-lapsikylän yhteyteen.

”SOS-lapsikylä keskittää paljon voimavaroja etsiäkseen vanhempansa kadottaneita tai menettäneitä lapsia. Haavoittuvassa tilanteessa olevien lasten tunnistaminen, heidän tietojensa rekisteröinti ja heidän pääsynsä tilapäiseen sijoituspaikkaan on nyt ensiarvoisen tärkeää työtä, jota SOS-lapsikylä tekee yhdessä muiden organisaatioiden kanssa”, sanoo toiminnanjohtaja Jari Ketola SOS-Lapsikylä ry:stä. Yhteistyön lujittamiseksi järjestettiin eilen kokous mm. Haitin YK:n ja sisäministeriön kanssa. SOS-lapsikyläjärjestön ylläpitämä Hermann Gmeiner -koulu pystyy majoittamaan satoja vanhempansa kadottaneita tai mahdollisesti kokonaan menettäneitä lapsia. Dominikaanisesta tasavallasta saapunut rakennustyöryhmä muuntaa koulua väliaikaiseksi asunnoksi rakentamalla sinne keittiön, ruokalan ja lisää saniteettitiloja. Eläkkeellä olevat SOS-lapsikylä-äidit ja muut SOS-lapsikyläjärjestön työntekijät ovat jo tulleet huolehtimaan ensimmäisistä sisään otetuista lapsista. Lisäksi sadat perheet kokoontuvat joka aamu Santon SOS-lapsikylän ulkopuolelle, jossa lapsikylän työntekijät jakavat heille ruokaa, vettä ja lääkkeitä. SOS-tukikeskuksissa on myös käynnistetty ruokajakelu SOS-lapsikyläjärjestön sosiaalisiin ohjelmiin kuuluville perheille. Kuusi alueen 16 SOS-tukikeskuksesta on jo aloittanut toimintansa, mutta kymmenen tukikeskusta on yhä poissa käytöstä. Haitin SOS-lapsikylän avuksi on tullut SOS-lapsikyläjärjestön työntekijöitä useista maista. Apuun tulleiden työntekijöiden tehtävänä on varmistaa avustustarvikkeiden kuljetukset sekä avustustöiden sujuminen. Avustustöiden onnistumisen edellytyksenä on, että tavaralähetykset saapuvat keskeytyksettä. Tänään Haitin SOS-lapsikylään on määrä saapua kolmas avustusrekka tuomaan tarvikkeita. Lahjoitukset SOS-lapsikyläsäätiö Tili 238618-10066 Viite 1384 www.sos-lapsikyla.fi