SOS-LAPSIKYLÄJÄRJESTÖ AUTTAA HAITIN MAANJÄRISTYKSEN UHREJA

SOS-lapsikyläjärjestö tarjoaa Haitin maanjäristysalueilla SOS-lapsikylän ja muiden SOS-lapsikyläjärjestön toimipisteiden ympäristössä oleville perheille ja lapsille lääkintätarvikkeita, juomavettä ja peruselintarvikkeita. SOS-lapsikyläjärjestö tarjoaa järistysalueen lapsille myös tilapäissuojaa ja tukee lapsia, jotka ovat menettäneet vanhempansa katastrofissa. SOS-lapsikylien työntekijät ovat paikalla arvioimassa tuhojen laajuutta ja tukemassa ensiaputoimissa.

SOS-lapsikylä on toiminut Haitissa vuodesta 1979 ja on nytkin etujoukoissa auttamassa hätääkärsiviä lapsia ja perheitä. Massiivinen maanjäristys iski tiheästi asutulle alueelle noin 10 kilometriä Haitin pääkaupungista Port-au-Princestä tiistai-iltapäivänä noin kello viisi paikallista aikaa. Maanjäristys kesti vain minuutin, mutta ehti siinä ajassa aiheuttaa paljon kuolemaa ja hävitystä. Järistyksen episentrumi oli vain 10 kilometrin päässä Haitin SOS-lapsikylän kansallisesta toimistosta ja Santon SOS-lapsikylästä. SOS-lapsikyläjärjestöllä on laajamittainen kokemus työskentelystä Haitin lasten ja perheiden kanssa. SOS-lapsikylät tukee Haitissa 3000 lasta ja aikuista eri yhteisöissä, tekee työtä 600 lapsen ja nuoren hyväksi SOS-lapsikylissä ja SOS-nuorisokeskuksissa sekä tarjoaa 1800 lapselle ja nuorelle mahdollisuuden koulutukseen SOS Hermann Gmeiner -kouluissa ja ammatillisissa koulutuskeskuksissa. Haiti on yksi maailman köyhimpiä maita. 20 000 alle 5-vuotiasta lasta kuoli Haitissa aliravitsemukseen ja muihin syihin vuonna 2007 (UNICEFin viimeisin tilasto). Suomen SOS-lapsikyläsäätiö lahjoitti Haitin uhrien auttamiseksi 20 000 euroa. SOS-lapsikyläjärjestö kerää parhaillaan lisää varoja Haitin uhrien auttamiseksi. Haitiin suunnattavalla hätäavulla voidaan hankkia esimerkiksi seuraavia tarvikkeita: a) 25 eurolla voidaan ostaa 30 vedenpuhdistustablettia kuukauden tarpeiksi b) 50 eurolla voidaan ostaa 50 litraa maitoa kuukauden tarpeiksi c) 100 eurolla voidaan ostaa 80 laatikkoa vauvanruokaa d) 150 eurolla voidaan taata psykologin apua 15 lapselle e) 250 eurolla voidaan taata päivittäinen ateria 5 lapselle kuukauden ajaksi f) 500 eurolla voidaan taata päivittäinen ateria perheelle (n. 9 lasta) kuukauden ajaksi Suomessa lahjoituksen yhteystiedot: Saaja: SOS-lapsikyläsäätiö Tilinumero: 238618-10066 Viitenumero: 1384