SOS-LAPSIKYLÄJÄRJESTÖ PANOSTAA HAITISSA PERHEIDEN YHDISTÄMISEEN

SOS-lapsikyläjärjestö tekee Haitissa töitä erityisesti lasten ja heidän perheidensä yhdistämiseksi ja varmistaa, että lasten turvallisuudesta on huolehdittu. Tavoitteena on tehdä kaikki mahdollinen, että katastrofissa toisistaan erilleen joutuneet perheen jäsenet saataisiin yhdistettyä ja heidän elämäänsä voitaisiin alkaa rakentaa uudelleen. Äidistään tai isästään erilleen joutuneet lapset saattavat olla naapureiden tai vieraiden ihmisten hoivissa, kokonaan ilman tutun tai vastuullisen aikuisen turvaa. Erityisen haavoittuvassa tilanteessa ovat täysin yksin jääneet lapset. SOS-lapsikyläjärjestö vetoaa kaikkiin hätäapua antaviin tahoihin, että nämä huomioisivat erityisesti lasten tarpeet, kuten YK:n vuonna 2009 hyväksymässä ohjesäännössä todetaan työskentelemisestä hätätilanteessa olevien lasten kanssa. On elintärkeää, että Haitissa toimivat avustusjärjestöt huolehtivat lasten tunnistamisesta ja heidän tietojensa rekisteröimisestä, jotta perheiden yhdistäminen voitaisiin varmistaa. Tällä hetkellä lasten ja perheiden tilanteen arvioiminen on hankalaa. Siksi SOS-lapsikyläjärjestö muistuttaa Haitissa toimivia avustusjärjestöjä siitä, miten tärkeää on välttää tekemästä liian varhain pysyviä sijoituspäätöksiä, esimerkiksi adoptioita.. Vasta kun perheiden yhdistämispyrkimykset eivät ole puolen vuoden tai vuoden aikana tuottaneet tulosta, SOS-lapsikylä alkaa yhdessä lapsen, paikallisten viranomaisten ja lastensuojeluhenkilöstön kanssa etsiä yksittäisen lapsen näkökulmasta parhaita mahdollisia pysyviä hoitoratkaisuja. Tällaisia ratkaisuja voivat olla. koti SOS-lapsikylässä tai muussa sijaishoidossa. SOS-lapsikylä antaa Haitissa myös hätäapua ilman vanhempia oleville lapsille: • avustustarvikkeita, kuten ruokaa, lääkkeitä, vaatteitaja tilapäissuojia lapsille ja heidän perheilleen • tilapäistä hoitoa kahdessa SOS-lapsikylässä (Santo ja Cap Haitien) ja muissa SOS-lapsikylän tiloissa, esimerkiksi Santon koulurakennuksessa • psykososiaalista tukea traumatisoituneille lapsille ja heidän perheilleen • perheenyhdistämisohjelmia • apua perheille kotien ja elämän uudelleenrakentamiseen laajojen sosiaaliohjelmien tukemana (ohjausta, ammattikoulutusta, toimeentulon kehittämistä) • avustusta yhteisöille infrastruktuurin uudelleen rakentamiseksi (esim. koulut) Lahjoitukset SOS-lapsikyläsäätiö Tili 238618-10066 Viite 1384 www.sos-lapsikyla.fi