Ilkka Karisto päätoimittajaksi uuteen hyvinvoinnin aikakauslehteen

Ilkka Karisto, 35, on nimitetty päätoimittajaksi uuteen hyvinvointipoliittiseen lehteen, joka tähtää alansa ykköslehdeksi. Lehden ensimmäinen numero ilmestyy alkuvuodesta 2013. Lehteä julkaisevat SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry sekä Huoltaja-säätiö.

Karisto on aiemmin työskennellyt toimittajana muun muassa Helsingin Sanomissa ja Imagessa. Uuden lehden rakentamisen hän aloitti 1.8.

Tavoitteena on yllätyksellinen, puhutteleva ja laadukas aikakauslehti, joka houkuttelee kaikkia hyvinvoinnista, sosiaali- ja terveysasioista sekä yhteiskunnan päätöksistä kiinnostuneita lukijoita.

– Monet tämän alan aiheet jäävät mediassa joko kokonaan käsittelemättä, tai sitten niistä kirjoitetaan kapulakielisiä yleiskatsauksia, jotka saavat lukijat lähinnä haukottelemaan, Karisto sanoo.

– Tavoitteeni on tehdä elämänmakuinen lehti, jossa näkyvät sekä ihmisten arkitodellisuus että yhteiskunnan ylätason ilmiöt. Jopa vaikeista ja kuivan kuuloisista asioista voi tehdä kiinnostavia lehtijuttuja. Siksi potentiaaliseen kohderyhmään kuuluvat kaikki ne, joita kiinnostaa, mitä yhteiskunnassa juuri nyt tapahtuu.

Ilkka Karisto uskoo vakaasti, että hyvin tehdylle aikakauslehtijournalismille ja sosiaali- ja terveysalan aiheille on tilausta tulevaisuudessa. Ihmisten kiinnostus tosielämän tarinoihin ei ole kadonnut. Samalla hyvinvointiin liittyvien ratkaisujen merkitys korostuu entisestään.

– Kun muualla lehtiä joko lopetetaan tai kevennetään, tuntuu erittäin mukavalta uida vastavirtaan ja luoda jotain uutta, Karisto toteaa.

– Hyvinvoinnin aihepiiri kiinnostaa kovasti, sillä niin suuren osan ihmiselämää sosiaali- ja terveysasiat kattavat. Juttuaiheista ei ainakaan ole pulaa, ja lehdessä tuttuja teemoja törmäytetään ennakkoluulottomasti uusiin.

– Tässä työssä erityisenä bonuksena on tilaisuus suunnitella täysin uusi lehti. Sitä mahdollisuutta ei jokainen toimittaja, eikä edes jokainen päätoimittaja, urallaan saa.

Ilkka Karisto, puh. 050 364 1756, ilkka.karisto@soste.fi

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on uusi valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 200 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. Huoltaja-säätiö on riippumaton sosiaalihuollon vaikuttaja, joka kokoaa alan asiantuntemusta ja vahvistaa alan tieto- ja osaamispohjaa.
www.soste.fi
www.huoltaja-saatio.fi

Kun muualla lehtiä lopetetaan tai kevennetään, tuntuu erittäin mukavalta uida vastavirtaan ja luoda jotain uutta.
Päätoimittaja Ilkka Karisto