Järjestöt valtasivat Innopalkinto-finaalin

Sosiaali- ja terveysjärjestöjen kehittämät ratkaisut hyvinvointi- ja terveysalan haasteisiin valtasivat tänä vuonna valtakunnallisen Innopalkinto-kisan finaalipaikat. Ehdolla on kuusi ratkaisua, joista useimmat hyödyntävät kokemustietoa ja vertaistukea.

Innopalkinto-kisan finalistit julkistettiin tänään. Mukana on niin päihdekuntoutujien ja huumeiden käyttäjien, lasta odottavien ja lapsen äskettäin saaneiden kuin maaseudun ikäihmisten tukemiseen kehitettyjä toimintamalleja.

Innopalkinto myönnetään 18. marraskuuta. Palkinnon myöntää sosiaali- ja terveysalan avoin innovaatioyhteisö Innokylä ja sen luovuttaa sosiaali- ja terveysministeri Laura Räty. Palkinnon arvo on 3000 euroa. Viime vuonna Innopalkinto myönnettiin Lapin ensi- ja turvakodin Visioverkko-toimintamallille.

Finalistit 2014:

Fattaluuta - apua asiointiin  | Lisätietoa

Fattaluuta on koulutettu vertaistukihenkilö, joka helpottaa esimerkiksi päihdekuntoutujien asiointia palvelujärjestelmässä. Kehittäjä: Stop Huumeille ry.

HAASTE-toimintamalli | Lisätietoa

HAASTE on yhteistyössä kehitetty toimintamalli erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden haastavan käyttäytymisen ennaltaehkäisyyn ja vähentämiseen. Haastavan käyttäytymisen vähentyessä osallistumisen mahdollisuudet kasvavat ja sekä henkilön itsensä että ympäristön jaksaminen lisääntyy. Kehittäjät: Autismisäätiö, Helsingin kehitysvammatuki, Keskuspuiston ammattiopisto, Kolpeneen palvelukeskuksen kuntayhtymä, Uudenmaan vammaispalvelusäätiö.

Katuklinikka huumeiden käyttäjille  | Lisätietoa

Katuklinikka vie sosiaali- ja terveyspalveluja vertaistoimijoiden ja ammattilaisten yhteistyönä kaikista syrjäytyneimmille huumeiden käyttäjille, joita palvelujärjestelmä ei muuten tavoita. Kehittäjät: A-klinikkasäätiö, OSIS-hanke.

Kylille kulttuuria | Lisätietoa

Kylille kulttuuria on ikäihmisille suunnattua taide- ja kulttuuripainotteista ryhmätoimintaa, joka toteutetaan moniammatillisena verkostotyönä ja paikallisena lähipalveluna. Tavoitteena on ehkäistä maaseudun ikäihmisten syrjäytymistä, vähentää muistisairauksien riskiä ja elävöittää kylien kulttuurielämää omien asukkaiden osaamista hyödyntäen. Kehittäjä: Etelä-Pohjanmaan muistiyhdistys.

Nettivertaisohjaajat - uusi vapaaehtoistoiminnan muoto | Lisätietoa

Nettivertaisohjaajat on verkkoon kehitetty uusi vapaaehtoistoiminnan muoto, joka on suunnattu lasta toivoville ja odottaville sekä vauva- ja pikkulapsiperheille. Vapaaehtoiset tuovat vertais- ja kokemustietoa asiantuntijuuden rinnalle. Kehittäjät: Väestöliitto ja kumppanijärjestöt.

Verna - naiset vertaisina päihdetyön kentällä | Lisätietoa

Verna-vertaiskoulutusryhmän käyneet vertaisnaiset tavoittavat päihdepalvelujen ulkopuolella olevia, huumeita käyttäviä naisia ja ohjaavat heitä palvelujen piiriin. Kehittäjät: Omaiset Huumetyön Tukena ry ja OSIS-hanke.

Innokylän toteuttavat yhteistyössä SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry, Suomen Kuntaliitto ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL. Tällä hetkellä kolmasosa Innokylään kuvatusta sisällöstä on järjestöjen tuottamaa.

Lisätietoja järjestöistä Innokylässä:
koordinaattori Merja Lyytikäinen, SOSTE, 045 130 6575, merja.lyytikainen(at)soste.fi