Kansalaisjärjestöt tempaisevat Vapaaehtoisten päivänä 4.12.

Kansalaisjärjestöt tempaisevat 4.12. vapaaehtoistoiminnan esiin nostamiseksi. Eri puolilla Suomea eduskunnasta Kuopion torille ja Ouluun tarjotaan mahdollisuuksia löytää kiinnostavia vapaaehtoistehtäviä sekä rakennetaan käsikädessä-ketjuja ja pop up –yhdistyspisteitä.

Vapaaehtoistoiminnassa on mukana kaksi suomalaista viidestä. Tekemistä riittää lopuillekin! Vapaaehtoistoiminnan voima on välittämisessä, joka torjuu yksinäisyyttä, luo luottamusta ja tarjoaa mukavia yhdessä tekemisen mahdollisuuksia.

Kansanedustajat päiväksi vapaaehtoistöihin

Millaiset vapaaehtoistyöt kiinnostavat kansanedustajia? Tervetuloa kuulemaan valinnoista eduskunnan Kansalaisinfossa klo 12-13, kun eduskunnan vapaaehtoisverkosto käynnistää haasteen kaikille kansanedustajille: kokeile päivää vapaaehtoisena!

Haasteen ovat jo ottaneet vastaan Outi Alanko-Kahiluoto (vihr.), Mikaela Nylander (rkp), Mikael Jungner (sd.), Merja Kuusisto (sd.), Sari Sarkomaa (kok.), Sanna Lauslahti (kok.), Kari Uotila (vas), Silvia Modig (vas.), Pirkko Mattila (ps.), Arja Juvonen (ps.) ja Anne Kalmari (kesk.).

Lisätietoja ja ilmoittautuminen tilaisuuteen: suunnittelija Tero Ipatti, Kansalaisareena, puh. 040 550 9231

Aluetempauksia eri puolilla maata

Eri puolilla Suomea nostetaan glögimuki vapaaehtoisten kunniaksi, kerrotaan vapaaehtoistoiminnan tärkeydestä ja tarjotaan mahdollisuuksia löytää se oma juttu vapaaehtoistehtävien parista.

Kokkolassa alkaa kampanja, jossa kerätään vapaaehtoistoiminnan korttiin merkintöjä ajan ja hyvän mielen vaihtokaupasta. Mahdollisuuksia löytyy sairaaloista, urheilukentiltä, yhteisötaloilta, metsistä, kouluista ja naapurustoista. Kortit jaossa eri puolilla kaupunkia, lisätietoja: Henna Oikari, Yhteisöklubi Silta, puh. 050 530 3473

Kuopiossa savolaiset muodostavat käsikädessä-ketjun torilla klo 15.00. Lisäksi Sokoksen kauppakäytävällä esitellään kuopiolaista vapaaehtoistoimintaa klo 15.15-17.15. Lisätietoja: Minna Mielonen, Kansalaistoiminnan keskus Tukipilari, puh. 040 557 4646 tai Marja Ikonen, SPR, puh. 040 520 0143

Joensuussa yhdistykset perustavat klo 15–17 väliaikaisia pop up –toimipisteitä kauppakeskuksiin: Prismaan, Citymarket Pilkkoon ja Metropoliin. Yhdistysten väen tunnistaa vapaaehtoistoiminnan kruunusta! Lisätietoja: Hanna Kääriäinen, Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistys, puh. 044 715 2060.

Vaasassa yhdistykset kokoontuvat esittelemään toimintaansa Rewell Centeriin klo 15 – 17. Klo 16.30 muodostetaan yhteinen käsikädessä-ketju, ja tempauksen juontaa Hippi Hovi. Lisätietoja: Tuula Jäntti, Vaasan seudun yhdistykset, puh. 044 259 1159.

Jyväskylässä annetaan tunnustusta kulttuuriluotseille ja muille vapaaehtoisille. Käsikädessä-ketju rakennetaan klo 16.30 – 17.00 Kävelykadulla Kolmikulman edessä. Lisätietoja: Anne Astikainen, SOSTE, puh. 050 597 5188

Oulussa kaupungin ensimmäinen kansalaisraati esittelee näkemyksiään ja vapaaehtoistoimintaa palkitaan kaupungintalolla klo 15.30 alkaen. Lisäksi Oulujoen seurakunnan tuleva kirkkoherra Satu Saarinen kertoo vapaaehtoisuudesta omassa elämässään. Lisätietoja: Marjo Riitta Tervonen, SOSTE, puh. 050 592 2802

Vuoden vapaaehtoinen: ydinvoimalan mies mielenterveystyössä

Mikä vapaaehtoistoiminnassa innostaa? Sen osaa kertoa vaikkapa vuoden vapaaehtoinen Jukka Virta, mielenterveystyön aktiivi ja ydinvoimalassa elämäntyönsä tehnyt teknisen alan mies Raumalta, puh. 0500-880 665. Muita ahkeria vapaaehtoisia löytyy runsaasti täältä.

Lisäksi vapaaehtoisten päivänä julkistetaan Vuoden luontovapaaehtoinen.

Lisätietoja kampanjasta ja vapaaehtoistoiminnasta:

Kiril Häyrinen, kampanjavastaava, puh. 0400 516 163, kiril.hayrinen@soste.fi

Lisätietoja Vapaaehtoisten päivästä
Tarjolla olevat vapaaehtoistehtävät eri puolilla Suomea

Kampanjassa ovat mukana SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry, Valtakunnallinen liikunta- ja urheiluorganisaatio VALO, Suomen Nuorisoyhteistyö – Allianssi, Kansalaisareena ry sekä Metsähallitus.