SOSTE: Valtio ei saa leikata kansalaisjärjestöjen hyvinvointityöstä

4.4.2012

Valtiontalouden tänään julkistettu kehyspäätös tuotti sosiaali- ja terveysjärjestöille erittäin ikävän yllätyksen. Kehysbudjetti heikentää merkittävästi järjestöjen toimintakykyä eli mahdollisuuksia auttaa ihmisiä. Tätä ei voida hyväksyä, toteaa SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry päätöksestä antamassaan kannanotossa.

Kehyspäätös siirtää kymmeniä miljoonia euroja Raha-automaattiyhdistyksen tuottoja valtion kassaan. Kehyskauden 2013 - 2016 lopulla aiotaan siirtää 30 miljoonaa euroa pysyvästi muihin tarkoituksiin kuin järjestöjen auttamistyöhön.

– Kehyspäätöksen mittakaavassa summat ovat pieniä, mutta sosiaali- ja terveysjärjestöjen toiminnalle ne ovat merkittäviä. 30 miljoonaa euroa on 10 prosenttia RAY:n järjestöille jakamasta avustussummasta, toteaa SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas.

SOSTEn mukaan kehyspäätös on sekä lyhytnäköinen että hallitusohjelman vastainen. Hallitus on sitoutunut parantamaan kansalaisjärjestöjen toimintaedellytyksiä ja vähentämään köyhyyttä, eriarvoisuutta ja syrjäytymistä.

– Siirtämällä RAY:n tuottoja muualle hallitus supistaa voimavaroja juuri sieltä, missä näitä ongelmia voidaan ehkäistä ja antaa välitöntä apua.Järjestöillä on tärkeä rooli esimerkiksi vakavasti sairastuneiden keskinäisen vertaistuen tuottamisessa, lasten kesäleiritoiminnassa ja erilaisten matalan kynnyksen osallistumismahdollisuuksien tarjoamisessa, Vertti Kiukas toteaa.

– Hallituksen kuntien sosiaali- ja terveyspalveluihin kohdistamat valtionosuusleikkaukset vaikeuttavat ihmisten peruspalvelujen saamista. Tässä tilanteessa järjestölähtöinen auttamistyö on korvaamaton voimavara, jota ilman suomalaiset eivät selviä.

Valtio on 2000-luvulla jatkuvasti leikannut sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustusosuutta RAY:n tuotosta. Arpajaisveroa on nostettu vuoden 2001 viidestä prosentista tämän vuoden 12 prosenttiin. Viime vuonna vero (10 %) tuotti valtiolle 73,8 miljoonaa euroa.

Lisäksi Valtionkonttorin käyttöön veteraanien kuntoutukseen siirretään vuosittain noin 100 miljoonaa euroa.

RAY:n tuotto on lain mukaan tarkoitettu kansalaisjärjestöjen yleishyödylliseen työhön terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi. Jos kehyspäätöksen kymmenien miljoonien eurojen siirrot toteutetaan, RAY:n tuotosta menee jo 40 % muualle. Tuleeko joskus raja vastaan, Kiukas kysyy.

– Jotta kehyspäätöksessä suunniteltu kaappaus voidaan toteuttaa, arpajaislakia pitää muuttaa. Sosiaali- ja terveysjärjestöt on kuitenkin suljettu ulos arpajaislain ja Raha-automaattiavustuslain uudistusten valmistelusta. Tätä SOSTE ei hyväksy, vaan järjestöt on otettava mukaan, Vertti Kiukas vaatii.

Lisätietoja: pääsihteeri Vertti Kiukas, puh. 040 592 4287

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on uusi valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 200 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. www.soste.fi

Siirtämällä RAY:n tuottoja muualle hallitus supistaa voimavaroja juuri sieltä, missä köyhyyttä, eriarvoisuutta ja syrjäytymistä voidaan ehkäistä ja antaa välitöntä apua.
Vertti Kiukas