SOSTE budjetista: Kukaan ei tiedä, mitä kunnat eivät kohta tee

"Budjetin merkittävin rakenneuudistus on kunnille asetettu 2 miljardin euron säästötavoite", kirjoittaa sosiaali- ja terveysalan kattojärjestön SOSTEn järjestöjohtaja Panu Laturi blogissaan. "Luku on suurempi kuin äkkiseltään tuntuu, sillä kuntien koko menot ovat 35,7 miljardia."

Laturin mukaan leikkaus on niin iso, ettei sitä voi tehdä pelkästään hallinnollisena työnä. Inhimillinen näkökulma tulee riittävästi huomioitua vain siten, että palvelujen käyttäjät ja heikoimmassa asemassa olevat kuntalaiset otetaan mukaan.

SOSTEn kannan mukaan esimerkiksi subjektiivista oikeutta lasten päivähoitoon ei tule rajoittaa. Lisäksi on toteutettava kuntoutusjärjestelmän kokonaisuudistus, joka turvaa oikea-aikaisen hoidon ja tuen ja sitä kautta ihmisten pääsyn takaisin töihin jonoon jättämisen sijaan. Myös työttömien tukipalveluja on kehitettävä.

Järjestöjohtaja Panu Laturi, SOSTE, puh. 050 520 8337

Katso Laturin blogi
Katso SOSTEn näkemys budjetista

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 240 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli.