SOSTE hallituksen kehysriihestä: Työurat kasvuun keskeltä – osatyökykyiset voimaksi työmarkkinoille

Työuria kannattaa pidentää myös keskeltä, sillä se vahvistaa ihmisten hyvinvointia sekä säästää sosiaali- ja terveyskustannuksissa. Suomessa on lähes 100 000 osatyökykyisen työvoimareservi, muistuttaa sosiaali- ja terveysalan kattojärjestö SOSTE torstaina kehysriiheen kokoontuvalle hallitukselle.

Suomessa on arviolta lähes 100 000 työkyvyttömyyseläkkeellä olevaa työikäistä, jotka haluaisivat antaa työpanoksensa yhteiskunnan hyväksi.

– Heidän työllistymisensä tukeminen on investointi, joka pitkällä tähtäyksellä vähentää sosiaali- ja terveyssektorin kustannuksia ja lisää verotuloja. Työ on myös paras keino ehkäistä köyhyyttä ja syrjäytymistä, toteaa SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas.

Osatyökykyisten työllistymismahdollisuuksien parantamiseksi SOSTE esittää kehysriihelle kolmea keskeistä päätöstä.

Työkyvyttömyyseläkkeelle päätyneille tärkeintä on joustava mahdollisuus kokeilla työhönpaluuta omaa jaksamista seuraten. Tämän mahdollistaa laki työkyvyttömyyseläkkeen tilapäisestä lepäämään jättämisestä. SOSTEn mukaan lain voimassaoloa tulee jatkaa.

Työttömänä oleville osatyökykyisille tehokas keino päästä töihin on henkilökohtainen työvalmennus. TE-toimistot tarjoavat valmennusta osatyökykyisten siirtymiseen työelämään sekä mahdollisiin työssä ilmeneviin kriisitilanteisiin. Valmentajien määrää on syytä lisätä työhönpaluun tehostamiseksi.

Kolmas keino on antaa mahdollisuus lääkinnälliseen kuntoutukseen myös pelkkää vammaistuen perusosaa saaville. Nykyisin Kelan lakisääteisen lääkinnällisen kuntoutuksen piirissä ovat vain korotetun ja ylimmän vammaistuen saaneet, vaikka perustuen saajat ovat lähimpänä työmarkkinoita. Tällä hetkellä perustuen piirissä on 30 000 työikäistä.

pääsihteeri Vertti Kiukas, SOSTE, puh. 040 592 4287, vertti.kiukas@soste.fi

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 240 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. www.soste.fi