SOSTEblogi: Sote-ervat ratkaisu pattitilanteeseen

Elinkeinoministeri Vapaavuoren ehdotus viidestä erityisvastuualueesta ei auta saavuttamaan soteuudistuksen tavoitteita, mutta niistä voisi löytyä ratkaisu uudistuksen pattitilanteeseen, arvioi sosiaali- ja terveysalan kattojärjestön SOSTEn Riitta Särkelä blogissaan. Särkelä on ollut mukana uudistusta valmistelevassa asiantuntijatyössä.

Vapaavuori on ehdottanut, että erva-alueet järjestäisivät erikoissairaanhoidon ja kunnat puolestaan muut sotepalvelut. Johtaja Riitta Särkelän mukaan ehdotus typistäisi soteuudistuksen vain erikoissairaanhoidon uudistukseksi, vaikka tarkoitus oli vahvistaa sekä sosiaali- että terveydenhuollon perustasoa.

”Tämä muuttaisi radikaalisti uudistuksen reunaehtoja. Työryhmälle ehdoton poliittinen rajaus oli, että ervoilla ei saa olla järjestämisvastuuta”, sanoo uudistusta valmistelleessa asiantuntijatyöryhmässä mukana ollut Särkelä.

”Perustason vahvistaminen tuottaa suurimmat hyödyt”, hän muistuttaa.

Särkelä esittää uudistuksen pattitilanteeseen uutta ratkaisua:

”Miksi ei pidetä kiinni siitä, että järjestämisvastuu on työryhmien ehdottamilla vähintään 50 000 väestöpohjan toimijoilla, kunnilla tai sotealueilla? Niillä on järjestämisvastuu sosiaali- ja terveyspalveluista siten, että myös osa erikoissairaanhoidosta jalkautetaan eri keinoin niiden vastuulle. Se vahvistaa perustasoa ja pitää huolen sosiaali- ja terveydenhuollon integraatiosta.”

Ilman integraatiota uudistus jää Särkelän mukaan torsoksi varsinkin palvelujen käyttäjien kannalta.

”Jos se nyt on poliittisesti mahdollista, viidellä ervalla voisi olla vastuu kaikkein vaativimmista ja laajaa väestöpohjaa edellyttävistä sosiaali- ja terveyspalveluista. Erityisen vaativien sosiaalipalvelujen ongelmat tulevat näin paremmin ratkaistuksi.”

Lue koko blogi

johtaja Riitta Särkelä, SOSTE, puh. 050 63 663, riitta.sarkela@soste.fi

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 240 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. www.soste.fi