SOSTEn yhdistyksen kokous: Suomesta aito hyvinvointitalous

Suomesta on rakennettava aito hyvinvointitalous, vaati sosiaali- ja terveysalan uusi vahva kattojärjestö SOSTE tänään ensimmäisessä yhdistyksen kokouksessaan. Hyvinvointitaloudessa yhteiskuntaa ohjaa pyrkimys kaikkien hyvinvointiin. Jotta tämä voidaan saavuttaa, on talouden oltava kunnossa ja eriarvoisuus, köyhyys ja terveyserot saatava kuriin.

"Julkisen talouden pysyvä alijäämä rapauttaa hyvinvointimme pohjan ja ennen pitkää myös yhteiskuntarauhan. Suomen sosiaali- ja terveysjärjestöt kannattavat tasapainoista julkista taloutta. Talouden tasapainottaminen täytyy tehdä oikeudenmukaisesti", todetaan yhdistyksen kokouksen kannanotossa.

SOSTEn jäsenjärjestöjen mukaan pahinta, mitä taloudelle voi tehdä, on murtaa tulevan kasvun pohjaa hyvinvointipalvelujen ja sosiaaliturvan lyhytnäköisillä leikkauksilla.

"Samalla murramme luottamuksen ja sitä kautta osallisuuden yhteiskuntaan ja syvennämme syrjäytymisen ja köyhyyden kierrettä. Oikein kohdennetut hyvinvointipanostukset ovat investointeja sosiaaliseen ja inhimilliseen pääomaan, joka on myös kestävän taloudellisen menestyksemme edellytys."

"Hyvinvointitalouden rakentamiseksi tarvitsemme aitoa kumppanuutta julkisen vallan, järjestöjen, yritysten ja muiden yhteiskunnan toimijain kesken. Tarvitsemme yhteisesti rakennetut ja hyväksytyt hyvinvoinnin mittarit. Kun yhdistämme ne talouden tunnuslukuihin, pystymme tarkastelemaan samanaikaisesti sekä hyvinvointia ja taloutta."

Jäsenjärjestöt valitsivat yhdistyksen kokouksessa tänään SOSTEn valtuuston puheenjohtajaksi Suomen Punaisen Ristin pääsihteerin Kristiina Kumpulan. Varapuheenjohtajiksi valittiin Pirkko Karjalainen Vanhustyön keskusliitosta ja Marita Ruohonen Suomen Mielenterveysseurasta.

pääsihteeri Vertti Kiukas, 040 592 4287

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on uusi valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 200 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja muuta yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on laaja-alainen hyvinvointi. Vain sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta on avain kestävään menestykseen. Sijoitukset hyvinvointiin ovat pitkäjänteisiä yhteisiä investointeja, joiden toteuttamisessa järjestöillä on vahva rooli.