Turvallisesti pikkujouluihin ja niistä pois

Miten pikkujoulu sujuu turvallisesti kotiin asti? 14.11. käynnistyvä pikkujouluajan liikenneraittiuskampanja kannustaa miettimään asiaa teemalla Tyhmä saa olla, mutta ei rattijuoppo.

Rattijuopumustapauksissa on viiden viime vuoden aikana kuollut keskimäärin 79 ja loukkaantunut 900 henkilöä vuosittain. Tämä on kaikista tieliikenteessä menehtyneistä neljännes ja loukkaantuneista kymmenesosa.

Miehiä menehtyneistä oli 87 prosenttia ja loukkaantuneista 77 prosenttia. Rattijuopumustapauksissa kuolee ja loukkaantuu paljon nuoria. Kuolleista lähes kolmannes ja loukkaantuneista neljä kymmenestä oli 15 - 24-vuotiaita.

Pikkujouluajan liikenneraittiuskampanja korostaa yhteistä vastuuta. Humalassa ei lähdetä ajamaan, kaveria ei päästetä päihtyneenä rattiin eikä päihtyneen kyytiin nousta.

Pikkujouluihin osallistumista suunniteltaessa kannattaa myös suunnitella, miten matkat juhlapaikalle tehdään: pitäisikö sittenkin valita bussi tai juna? Usein vaivattominta on jättää auto kokonaan kotiin tai sopia hyvissä ajoin, kuka toimii kuskina. Yritykset voisivat myös osaltaan huolehtia siitä, että kaikki pääsisivät turvallisesti kotiin firman pikkujouluista.

Liikenneraittiuskampanja näkyy ja kuuluu radiossa, elokuvateattereissa, ravintoloissa ja verkossa. Verkkosivuilla tyhmasaaolla.fi ja Älypää-pelisivustolla alypaa.fi voi osallistua liikenneraittiusvisaan. 31.12. osallistuneiden kesken arvotaan viisi 30 euron arvoista taksikorttia. Kampanjaa kannattaa myös seurata facebookissa.

Vuosittain toteutettava liikenneraittiuskampanja on osa julkisen sektorin ja järjestöjen yhteistyötä. Kampanjassa ovat mukana sosiaali- ja terveysministeriö, liikenne- ja viestintäministeriö, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, poliisi, Liikenneturva ja SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry.

www.tyhmasaaolla.fi - liikenneraittiusvisa
www.liikenneraittius.fi
- asiantuntijoille suunnatut tietosivut
www.facebook.com
-> Tyhmä saa olla

Kehittämispäällikkö Kaarina Tamminiemi
liikenneraittiuskampanjan puheenjohtaja, SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry
kaarina.tamminiemi@soste.fi
, puh. 040 5774 614

Viestintäpäällikkö Jussi Pohjonen
Liikkuva poliisi
jussi.pohjonen@poliisi.fi
, puh. 071 8782 052

Tiedottaja Kaisa Hara
Liikenneturva
kaisa.hara@liikenneturva.fi
, puh. 020 7282 317

Lainaukset

Yritykset voisivat myös osaltaan huolehtia, että kaikki pääsisivät turvallisesti kotiin firman pikkujouluista.
Liikenneraittiuskampanja