Uusi hyvinvoinnin aikakauslehti Noste ilmestyy tänään

Uuden hyvinvointipoliittisen Noste-lehden ensimmäinen numero ilmestyy tänään. Noste vie lukijat Suomessa työskentelevien virolaisten ja vankilasta juuri vapautuneen Lassen maailmaan. Lisäksi perehdytään elintarvikkeiden lisäaineisiin ja kysytään, mitä rap-artisti ja psykoanalyytikko saavat irti uudesta sosiaalihuoltolaista.

Noste selvittää myös vakuutusoikeuden lääkärien kytkökset vakuutusyhtiöihin, puhuu arkkiatri Risto Pelkosen kanssa Dostojevskista ja kysyy, pitäisikö raskaana olevat päihdeongelmaiset määrätä pakkohoitoon.

Nosteen aihevalinnat liikkuvat laajalla säteellä. Haluamme tehdä lehteä, joka tarjoaa lukijoilleen yllätyksiä ja uutta tietoa, sanoo päätoimittaja Ilkka Karisto.

Nosteen kovaa ydintä ovat perinteiset sosiaali- ja terveysaiheet, joita lähestytään uusista näkökulmista.

Noste on yhtä aikaa ammattilaislehti, järjestölehti ja yleisaikakauslehti. Haluamme tarjota ajateltavaa kaikille yhteiskunnallisista asioista kiinnostuneille, Karisto sanoo.

Luvassa on sekä pitkiä ilmiöjuttuja – kuten ensimmäisen numeron 16-sivuinen Viro-reportaasi – että lyhyitä väläyksiä ajankohtaisiin aiheisiin, uutisia ja laadukasta kuvajournalismia.

Nosteen julkaisijoita ovat SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry sekä Huoltaja-säätiö.

– Tavoitteena on kokonaisvaltainen ote niin ihmisten elämään kuin yhteiskunnan kehitystrendeihin ja päätöksentekoon, tiivistää Huoltaja-säätiön toiminnanjohtaja Ulla Salonen-Sóulie.

– Sosiaalialan näkökulmasta Noste on uudenlainen toiminta-areena, jotain mitä tarvitaan, mutta mitä ei ole ennen ollut, hän sanoo.

– Perustavoite on, että Nosteesta kehittyy vahva sosiaali- ja terveyspoliittinen keskustelija, joka tavoittaa myös järjestöt ja muun kansalaisyhteiskunnan, lisää SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas.

– Siihen lehti tarvitsee täyden journalistisen vapauden. Toisaalta se toivottavasti ammentaa julkaisijoittensa arvopohjasta, hän sanoo.

Lue pääkirjoitus

päätoimittaja Ilkka Karisto, Noste, puh. 050 364 1756, ilkka.karisto@soste.fi

Noste ilmestyy viidesti vuodessa ja sen voi lukea myös sähköisenä näköislehtenä, jonka lukuoikeus sisältyy kaikkiin tilauksiin. Sähköinen irtonumero löytyy hintaan 7,50 euroa osoitteesta Lehtiluukku.fi. Lisäksi lehteä voi seurata verkossa: www.nosteessa.fi.

Noste on yhtä aikaa ammattilaislehti, järjestölehti ja yleisaikakauslehti.
Päätoimittaja Ilkka Karisto, Noste