Viisaasti vesillä: Alle 100 hukkunutta tammi-lokakuussa

Lokakuussa hukkui ennakkotietojen mukaan 4 henkilöä. Tänä vuonna on lokakuun loppuun mennessä hukkunut 96 suomalaista, mikä on vähiten vuodesta 2000 alkaen. Viisaasti Vesillä -kampanja muistuttaa syksyn suuresta riskistä: vedet ovat alle kymmenasteisia, joten hypotermia iskee nopeasti.

Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliiton keräämien ennakkotietojen mukaan Suomessa hukkui lokakuussa 3 miestä ja 1 nainen. Viime vuonna lokakuussa hukkui neljä miestä. Tänä vuonna kaikista hukkumistapauksista liki neljänneksessä syy ei ole tiedossa.

Lokakuun loppuun mennessä on hukkunut yhteensä 96 henkilöä (83 miestä ja 13 naista), mikä on vähiten vuodesta 2000 alkaen. Viime vuonna vastaava luku oli 110 (95 miestä ja 15 naista). Niistä tänä vuonna hukkuneista, joiden iästä oli maininta, liki kolme neljästä on ollut yli 50-vuotiaita.

Alkuvuodesta lähtien eniten hukkuneita on ollut Itä-Suomessa (27 henkilöä). Viime vuonna eniten hukkuneita oli Länsi-Suomessa (41 henkilöä).

Kylmässä vedessä iskee hypotermia

Viisaasti Vesillä -kampanja muistuttaa, että syksyn suurin vaaratekijä on kylmä vesi: alle kymmenasteisessa vedessä hypotermia iskee nopeasti. Pintaveden lämpötila on pohjoisessa lähellä nollaa ja muualla Suomessa vain muutaman asteen plussan puolella.

Ainoa keino suojautua tehokkaasti hypotermiaa ja hukkumista vastaan ovat pelastuspuku ja pelastusliivit yhdessä. Vesille on turvallista suunnata vain hyvässä säässä. Seuraa säätiedotuksia, huomioi syksyiset myrskyt ja kovat tuulet ja ilmoita aikataulusi ja reittisi maihin jääville.

Veneessä tulisi aina olla mukana vähintään yksi kaveri ja riittävä perusvarustus: airot tai mela, ankkuri köysineen sekä tyhjennyspumppu ja äyskäri. Pakkaa kännykkä vesitiiviiseen pussiin. Jos vene kaatuu, kannattaa yleensä pysytellä veneen luona ja pyrkiä kiipeämään takaisin veneeseen tai sen päälle.

Vuosittain yli puolet hukkuneista on päihtyneitä. Alkoholi ei sovi vesille.

Liitteenä taulukko tammi-lokakuun hukkumistilastosta.

Pintaveden lämpötiloja voi seurata Ympäristökeskuksen sivuilta:

Lisätietoja hukkumistilastoista:
Koulutussuunnittelija Anne Hiltunen
09 343 6560, 044 018 1879,
anne.hiltunen@suh.fi
www.suh.fi/hukkumistilastot

Lisätietoa kampanjasta:
Kampanjan puheenjohtaja, kehittämispäällikkö
Kaarina Tamminiemi
4614, kaarina.tamminiemi@soste.fi
www.viisaastivesilla.fi

Viisaasti Vesillä -kampanja on SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry:n, Liikenteen turvallisuusviraston Trafin, Rajavartiolaitoksen, Venepoliisin, sisäasiainministeriön, sosiaali- ja terveysministeriön sekä Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliiton yhteiskampanja.

Syksyn suurin vaaratekijä on kylmä vesi.
Viisaasti Vesillä -kampanja