Viisaasti vesillä: Elokuussa hukkui 15 suomalaista

Viisaasti Vesillä -kampanja muistuttaa turvallisesta vesillä liikkumisesta, veden äärellä oleilusta ja vesien viilenemisestä syksyn lähestyessä. Ennakkotietojen mukaan elokuussa hukkui 15 suomalaista, mikä on alhaisimpia elokuun hukkumismääriä. Myös koko vuoden hukkumisluvut ovat yhä ennätysalhaalla.

Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliiton keräämien ennakkotietojen mukaan Suomessa hukkui elokuussa 12 miestä ja 3 naista. Viime vuonna hukkuneita oli elokuussa 16. Viisi henkilöä hukkui niin Länsi- ja Sisä-Suomessa kuin Itä-Suomessa.

Tänä vuonna on elokuun loppuun mennessä hukkunut yhteensä 81 henkilöä (71 miestä ja 10 naista), mikä on vähiten vuodesta 2000 alkaen ja luultavasti alhaisin luku koskaan. Viime vuonna vastaavana aikana hukkuneita oli 98 (86 miestä ja 12 naista). Silti hukkuneita on edelleen liian monta.

Alkuvuodesta lähtien eniten hukkuneita on Itä-Suomessa (21 henkilöä) ja Etelä- sekä Länsi- ja Sisä-Suomessa (15 henkilöä molemmissa). Vuonna 2011 eniten hukkuneita oli elokuun loppuun mennessä Itä-Suomessa (26 henkilöä), Etelä-Suomessa (24 henkilöä) sekä Länsi- ja Sisä-Suomessa (23 henkilöä).

Niistä tänä vuonna hukkuneista, joiden iästä oli maininta, 54 on ollut yli 50-vuotiaita. Hukkuneista kolme on ollut lapsia ja yksi nuori. Hukkumisista, joiden syy on tiedossa, suurin osa on liittynyt vesiliikenteeseen. Viime vuonna eniten oli uimiseen liittyviä hukkumisia.

Hukkumistilastot: www.suh.fi/hukkumistilastot

Viisaasti vesillä syksylläkin

Viisaasti Vesillä -kampanja muistuttaa vesien viilenemisestä. Pohjoisessa pintaveden lämpötila on 10 asteen paikkeilla ja etelässä 15 asteen tuntumassa. Vesille ei pidä lähteä yksin. Toisen uintia voi pitää silmällä esimerkiksi rannalta tai soutaa vierellä. Oma uimataito kannattaa arvioida realistisesti ja uida sen mukaan sekä muistaa hypotermian vaara. Alkoholi ei sovi vesille. Vuosittain yli puolet hukkuneista on päihtynyt.

Vene on syytä pitää ympäri vuoden asian mukaisesti varustettuna. Veneilijän perusvarusteita ovat pelastusliivit, ensiapulaukku, äyskäri, airot ja vesitiiviisti pakattu matkapuhelin. Sääennuste tulee aina tarkistaa ja harkita vesille lähtöä sen mukaan. Myös matkan kohde, suunniteltu reitti ja arvioitu saapumisaika on hyvä kertoa läheisille.

Toiminnanjohtaja Pärla Salomaa
050 572 3156, parla.salomaa@suh.fi

Kampanjan puheenjohtaja Kaarina Tamminiemi
040 577 4614, kaarina.tamminiemi@soste.fi

Viisaasti vesillä –kampanja on SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry:n, Liikenteen turvallisuusviraston Trafin, Rajavartiolaitoksen, Venepoliisin, sisäasiainministeriön, sosiaali- ja terveysministeriön sekä Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliiton yhteiskampanja.