OSAVUOSIKATSAUKSEN TIIVISTELMÄ: HUHTI - KESÄKUU 2020

Pörssitiedote: Tukholmassa 5.8.2020, kello 08:45.

HUHTI - KESÄKUU 2020 PÄÄKOHDAT

• Liikevaihto oli 67 MSEK (30)
  • Käyttökate oli 0 MSEK (-20)
  • Liikevoitto oli -22 MSEK (-32)
  • Osakekohtainen tulos oli -0,34 SEK (-0,26), ennen ja jälkeen osakelaimennuksen
  • Kassavarat olivat 14 MSEK (8)
  • Investoinnit olivat 12 MSEK (30)
  • Tuotanto oli noin 406 000 (220 000) unssia hopeaa, 1076 (600) unssia kultaa, 321 (150) tonnia lyijyä, ja 722 (290) tonnia sinkkiä rikasteina
  • 62 MSEK merkintäoikeusanti paransi yhtiön rahoitusasemaa
  • Erkki Kuronen nimitettiin konsernijohtajaksi (CEO)

TAMMI - KESÄKUU 2020

• Liikevaihto oli 158 MSEK (30)
  • Käyttökate oli 9 MSEK (-31)
  • Liikevoitto oli -30 MSEK (-47)
  • Osakekohtainen tulos oli -0,32 SEK (-0,38), ennen ja jälkeen osakelaimennuksen
  • Investoinnit olivat 21 MSEK (118)
  • Tuotanto oli noin 798 000 (220 000) unssia hopeaa, 2073 (600) unssia kultaa, 783 (150) tonnia lyijyä, ja 1680 (290) tonnia sinkkiä rikasteina
  • Rahoituksen uudelleenjärjestely 13,2 MEUR joukkovelkakirjalainaan paransi merkintäoikeusannin lisäksi yhtiön rahoitusasemaa

Vertailuluku suluissa on vastaavalta ajanjaksolta edelliseltä vuodelta.

TOIMITUSJOHTAJAN KATSAUS

Aloitin yhtiön toimitusjohtajana vain kaksi päivää ennen toisen vuosineljänneksen päättymistä. Olen erittäin ylpeä ja nöyrä tämän tilaisuuden edessä ja odotan innolla yhteistyötä omistajien, kollegoiden ja muiden sidosryhmien kanssa Sotkamo Silverin jatkuvan menestyksen hyväksi.

Metallihintojen laskeminen maaliskuussa ja sitä seurannut matala hintataso vaikuttivat sekä toisen vuosineljänneksen laskutushintoihimme että aiempien rikastetoimitusten lopullisiin laskutushintoihin. Tämä aiheutti kaksoisvaikutuksen sekä myyntiimme että tulokseemme.

Jatkoimme menestyksekkäästi toimintamme tehostamista tuottavuuden parantamiseksi ja prosessiemme optimoimiseksi, jotta voimme pienentää tuotantokustannuksia syöttötonnia kohden. Kiitän yhtiön tuotantohenkilöstöä vuoden ensimmäisellä puoliskolla saavutetusta merkittävästä edistyksestä. Tämä työ luo vahvan perustan ja auttaa saavuttamaan tuloksia tulevaisuudessa. Raportointikauden aikana olemme aloittaneet malmin esirikastuksen pilottitestauksen. Tämän kehitysprojektin tavoitteena on parantaa edelleen energia- ja materiaalitehokkuuttamme ja mahdollistaa tulevaisuudessa alhaisemmat tuotantokustannukset tuotettua metalliyksikköä kohti.

Tämän lisäksi toteutimme onnistuneen osakeannin ja saimme osakkeenomistajiltamme ja sijoittajiltamme vahvan tuen ylimerkityssä osakeannissa.

Kolmannella vuosineljänneksellä hopean ja kullan hinnat ovat edelleen parantuneet, ja hopean hinta on kaksinkertaistunut maaliskuun alimman tason jälkeen.

Viime kuukausina olemme kokeneet muutoksen ja epävarmuuden voiman, mutta samalla on avautunut mahdollisuuksia. Olemme huomanneet uusien työskentelytapojen ja työvälineiden mahdollisuudet, jotka tekevät meistä tulevaisuudessa joustavampia ja kilpailukykyisempiä. Ihmiset ovat nähneet, että yhteiskunnan poikkeusajoista huolimatta he ovat voineet tehdä parhaansa ja myötävaikuttaa menestykseen. Uskon, että olemme Covid-19-kriisin myötä voimakkaampia, sopeutuvampia ja valmiimpia tulevaisuuden haasteisiin.

TOIMINTA

Sotkamo Silver AB omistaa suoraan ja tytäryhtiönsä Sotkamo Silver Oy:n kautta malmivarantoja, joissa on hopeaa, kultaa, sinkkiä ja lyijyä. Yhtiön pääkohde on toiminnassa oleva Hopeakaivos Sotkamossa, joka on ollut tuotannossa maaliskuusta 2019 alkaen.

Avainluvut (konserni) Q2 2020 Q2 2019 FY 2019
Myynti MSEK 67 30 197
Käyttökate MSEK 0 -20 8
Liikevoitto MSEK -22 -32 -75
Omavaraisuusaste (%) 32 38 31
Osakekohtainen tulos, SEK -0,34 -0,26 -0,75
Maksuvalmius (%) 51 32 34
Henkilöstö kauden lopussa 51 43 47
Louhintamäärä rikastamolle,tonnia 137 000 88 000 343 000
Hopeapitoisuus g/tonni 106 100 107

Covid-19 epidemian taloudelliset vaikutukset näkyivät maaliskuun puolivälissä useimpien metallien hintojen pudottua samaan aikaan osakemarkkinoiden pudotuksen kanssa. Hopean hinta alkoi vahvistua toukokuussa ja positiivinen kehitys näyttää jatkuvan ja erityisesti raportointikauden jälkeen heinäkuussa. Kuukausitasolla kullan hinta jatkoi nousuaan koko raportointikauden. Lyijyn hinta saavutti alhaisimman tason vasta toukokuussa, kun sinkin hinta oli jo alkanut parantua. Alhaiset ja heilahtelevat metallien hinnat vaikuttivat heikentävästi yhtiön kassavirtaan toisen neljänneksen aikana. Toisaalta, syötteen pitoisuuden vaihtelu on kehittyneet positiivisesti ja yksikkökohtaiset tuotantokustannukset ovat laskeneet.

Myynti Q2 kaudella oli 67 MSEK (30). Liiketoiminnan muut tuotot 6 MSEK (0) koostuvat arvioidusta lopullisesta myynnin lisäyksestä kaudelle metallien hinnan nousun vuoksi. Lopullinen myyntihinta hopealle ja kullalle on kuukauden markkinakeskihinta 2 kuukautta toimituksen jälkeen vähennettynä asiakkaan sopimuksen mukaisilla sulattomaksuilla.

Sotkamo Silver investoi kaivokseen, rikastamoon, ympäristö- ja allasrakenteisiin, ja sortterin kehitykseen katsauskaudella 12 MSEK (30) ja ensimmäisellä vuosipuoliskolla 21 MSEK (118).

TUOTANTO KATSAUSKAUDELLA JA TUOTANTO-OHJEISTUS

Malmin louhinta rikastamolle oli 137 000 (88 000) tonnia toisella neljänneksellä, jonka aikana tuotanto oli n. 406 000 (220 000) unssia hopeaa, 2 073 (600) unssia kultaa, 462 tonnia lyijyä ja 958 tonnia sinkkiä rikasteissa.

Malmin louhinta rikastamolle oli 266 000 (88 000) tonnia ensimmäisellä vuosipuoliskolla, jonka aikana tuotanto oli n. 798 000 (220 000) unssia hopeaa, 2 073 (600) unssia kultaa, 783 (150) tonnia lyijyä ja 722 (290) tonnia sinkkiä rikasteissa.

13.3.2020 annetun vuosituotantoennusteen yhtiö pitää ennallaan. Sen mukaisesti odotetaan, että vuonna 2020 rikastamolle syötetään 480 – 540 kt malmia. Vastaavasti arvio on, että vuonna 2020 tuotamme noin 1,4 – 1,7 miljoonaa unssia hopeaa.

RAPORTOINTIKAUDEN JÄLKEISET MERKITTÄVÄT TAPAHTUMAT

Raportointikauden päättymisen jälkeen ei ole ollut merkittäviä tapahtumia.

SIJOITTAJAKALENTERI

• Osavuosikatsaus tammi-syyskuu 28. lokakuuta 2020
  • Tilinpäätöstiedote 2020 17. helmikuuta 2021

Osavuosikatsaus on kokonaisuudessaan saatavissa englanniksi ja ruotsiksi osoitteessa:

Yhteyshenkilö

Erkki Kuronen, Toimitusjohtaja Sotkamo Silver AB, puh. +358 50 599 3539

Tiedote on toimitettu julkistettavaksi 5. elokuuta 2020 klo 8.45 Ruotsin aikaa.
Nämä tiedot ovat sellaista tietoa, jonka Sotkamo Silver AB on velvollinen julkistamaan markkinoiden väärinkäyttöä koskevan EU:n asetuksen ja arvopaperimarkkinalain mukaan.
Viralliset pörssitiedotteet ovat ruotsin kielellä. Käännetyissä versioissa saattaa olla eroja alkuperäiseen, tällöin sovelletaan ruotsinkielistä versiota.

Tietoa Sotkamo Silver AB:stä

Sotkamo Silver AB:n liikeideana on kehittää ja hyödyntää mineraaliesiintymiä Pohjoismaissa huomioiden samalla yhteiskunnan ja ympäristön asettamat vaatimukset. Sotkamo Silver AB omistaa tytäryhtiönsä kautta Hopeakaivoksen Sotkamossa, jonka tuotanto alkoi maaliskuussa 2019 ja joka on saavuttanut täyden tuotantokapasiteettinsa. Lisäksi Yhtiöllä on mineraalioikeuksia mineraaliesiintymiin, jotka sisältävät jalo- ja perusmetalleja, Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa.

Yhtiön kaupankäyntitunnus on SOSI Tukholman NGM-pörssissä ja SOSI1 päälistalla NASDAQ Helsingissä.

ISIN-koodi Sotkamo Silverin osakkeille on SE0001057910.

Legal Entity Identifier (LEI) tunnus on 213800R2TQW1OZGYDX93.

Lisää tietoa Sotkamo Silveristä verkkosivustolla www.sotkamosilver.com tai www.silver.fi

Yhtiön lehdistötiedotteet ja taloudelliset tiedotteet jakaa Cision Sverige ja ne ovat saatavilla verkkosivustolla www.silver.fi

Avainsanat: