SOTKAMO SILVER AB: TILINPÄÄTÖSKATSAUS TAMMIKUU - JOULUKUU 2020 YHTEENVETO

Pörssitiedote: Tukholmassa 17.02.2021, kello 08:45 CET.

LOKA - JOULUKUU 2020 PÄÄKOHDAT

• Liikevaihto oli 78 MSEK, joka oli alhaisempi verrattuna vertailukauden liikevaihtoon (86 MSEK) johtuen alhaisemmasta syötteen hopeapitoisuudesta.
  • Käyttökate oli 7 MSEK (5)
  • Liikevoitto oli -16 MSEK (-32)
  • Kassavarat olivat 35 MSEK (30)
  • Investoinnit olivat 14 MSEK (8)
  • Tuotanto oli noin 349 000 (418 000) unssia hopeaa, 969 (1 022) unssia kultaa, 330 (337) tonnia lyijyä, ja 757 (611) tonnia sinkkiä rikasteissa
  • Pohjois-Suomen aluehallintovirasto antoi päätöksen Hopeakaivoksen ympäristölupahakemuksesta joulukuussa 2020.
  • Yhtiö hankki Hietaharjun ja Peura-ahon kaivosoikeudet Bolidenilta osana päivitettyä strategiaa,

TAMMI - JOULUKUU 2020

• Liikevaihto oli 366 MSEK (197)
  • Käyttökate oli 73 MSEK (8)
  • Liikevoitto oli -10 MSEK (-75)
  • Osakekohtainen tulos oli -0,26 SEK (-0,75), ennen osakelaimennusta ja -0,24 SEK   (-0,75) osakelaimennuksen jälkeen
  • Investoinnit olivat 32 MSEK (153)
  • Tuotanto oli noin 1 580 000 (1 000 000) unssia hopeaa, 3 965 (2 697) unssia kultaa, 1 532 (937) tonnia lyijyä, ja 3 254 (1 915) tonnia sinkkiä rikasteissa.

Vertailuluku suluissa on vastaavalta ajanjaksolta edelliseltä vuodelta.

TOIMITUSJOHTAJAN KATSAUS

Ensiksi vilpittömät ja nöyrät kiitokset yhtiön ja sen urakoitsijoiden työntekijöille, Hopeakaivoslaisille, panoksestanne. Olette tehneet töitä ahkerasti ja antaumuksella ja osoittaneet ihailtavaa ammattitaitoa ja omistautuneisuutta, jotta olemme tehneet Hopeakaivoksesta sen mitä se on tänä päivänä. Voitte olla ylpeitä itsestänne ja siitä matkasta, jonka olemme tehneet. Tämä koskee sekä neljättä vuosineljännestä, että koko viime vuotta ja edellisiä vuosia. Olette upea joukko.

Kun muistelee mennyttä vuosineljännestä, niin huomaa kuinka monta merkittävää virstanpylvästä olemme saavuttaneet. Usein päivien virrassa työtä tehdessään vain toteaa tehtävät tehdyiksi mutta kun alkaa miettimään saavutuksia, niin huomaat, että olemme tehneet paljon. Tuotannonvalmistelut 240-tason alueella ja 300-tason alapuolella, kairausohjelman aloitus osana P700-projektia, Peura-ahon ja Hietaharjun kaivosoikeuksien hankinta Bolidenilta, päivitetyn strategian valmistelu ja esittely, yhtiön ensimmäinen live-striimaus ja ympäristölupapäätös, muutamia mainitakseni.

Kaikki edellä mainituista saavutuksista, yksin ja yhdessä, ovat merkittäviä saavutuksia ja tulevaisuuden menestyksen ja kehityksen kulmakiviä. Samanaikaisesti olemme ylläpitäneet erinomaisen tuotannollisen suorituskykymme rikastamolla. Myllyjen käyttöaste vuosineljänneksen aikana oli 94 % ja hopean saanti rikasteisiin oli 86 %. Olemme jatkaneet prosessien ja käytäntöjen parantamista turvallisuuden ja käytettävyyden parantamiseksi.

P700-projektin osana aloitimme kairausohjelman. Se tulee jatkumaan vuonna 2021 ja odotan kovasti tulevaa työtä kaivoksen eliniän jatkamiseksi. Toinen merkittävä kehitysprojekti, esirikastuksen pilotointi, on edistynyt vuosineljänneksen aikana ja työ jatkuu. Tulokset ovat olleet odotusten mukaiset. Esirikastus on kuitenkin edelleen kehitysvaiheessa ja paljon työtä tarvitaan ennen kuin se on osa tuotantoprosessia.

Olemme valmistelleet tuotantoa kaivoksen syvemmissä osissa louhimalla tasoperiä (vaaka-asentoisia tunneleita) malmivyöhykkeisiin. Tällä oli vaikutus syötteen pitoisuuksiin, jotka olivat keskimääräisiä alhaisempia loka- ja marraskuussa ja palautuivat joulukuussa keskimääräiselle tasolle. Vuosineljänneksen hopeatuotanto oli noin 350 tuhatta unssia. Hopeatuotanto on kuuden viimeisen vuosineljänneksen aikana vaihdellut 350-430 tuhannen unssin välillä, eli 390 tuhatta unssia +/- 10 %. Syötteen pitoisuuksien vaihtelu on suurta lyhyellä aikavälillä mutta tasoittaa kun tarkastellaan vuosineljännestä tai kokonaista vuotta. Koko vuoden hopean tuotanto 1,58 miljoonaa unssia on hyvin annetun tuotanto-ohjeistuksen, 1,4-1,7 miljoona unssia, sisällä.

Edellistä vuosineljännestä ja vertailukautta (Q4/2019) alhaisempi metallituotanto ja lopullisen hinnan määräytymismekanismin takia vuosineljänneksen liikevaihto oli 78 MSEK ja koko vuoden 2020 liikevaihto 366 MSEK. Tuotannon vaihtelu ja ennen kaikkea hinnan määräytymismekanismi vaikuttavat voimakkaasti yksittäisten vuosineljännesten liikevaihtoon ja taloudellisiin tunnuslukuihin, kun taas koko vuoden luvut kuvaavat paljon paremmin yhtiön tulosta.

Vuosi 2019 oli tuotannon aloituksen ja ylösajon vuosi, 2020 oli puolestaan tuotannon vakiinnuttamisen vuosi. Vuonna 2021 menemme eteenpäin sekä päivittäisessä tuotannossa, että kehityshankkeissa päivitetyn strategian mukaisesti. Olemalla vastuullisia ja olemalla paikallisia.

TOIMINTA

Yhtiöllä on Hopeakaivos Sotkamossa. Kaivos aloitti tuotantonsa maaliskuussa 2019 ja se tuottaa hopeaa, kultaa, sinkkiä ja lyijyä rikasteissa, jotka myydään sulatolle. Sotkamo Silver AB omistaa tytäryhtiönsä Sotkamo Silver Oy:n kautta kaivos- ja malminetsintäoikeuksia mineraaliesiintymiin Suomessa. Neljännen vuosineljänneksen lopussa yritys luopui malminetsintäluvistaan Norjassa. Osana uudistetun strategian toteuttamista yhtiö hankki Hietaharjun ja Peura-ahon nikkeli-kupari-platina-palladium-esiintymien kaivosoikeudet Bolidenilta. Tutkimuslupien ja -lupien myynti ja siirto NewPeak Finland Oy: lle ja NewPeak Sweden Oy: lle Tampereella ja Bergslagenissa eteni raportointikaudella.

Raportointikauden liikevaihto oli 78 miljoonaa kruunua verrattuna edelliseen vuoden 86 miljoonaan kruunuun johtuen tuotannon matalammista hopeapitoisuuksista. Kaivoksen syvempien tasojen kaivostuotannon valmistelu tasoperiä louhimalla malmivyöhykkeiden seuraamiseksi vaikutti malmisyötteen pitoisuuksiin, jotka olivat keskimääräistä alhaisemmat lokakuussa ja marraskuussa, mutta palautuivat joulukuussa keskimääräiselle tasolle. Lisäksi malmin metallipitoisuudet vaihtelevat luontaisesti.

Liiketoiminnan muut tuotot 5 MSEK (0) sisältävät arvioidun lopullisen kauden myynnin lisäyksen metallien hinnan nousun vuoksi. Lopullinen myyntihinta hopealle ja kullalle on kuukauden markkinakeskihinta 2 kuukautta toimituksen jälkeen vähennettynä asiakkaan sopimuksen mukaisilla sulattomaksuilla.

Sotkamo Silver investoi maanalaiseen kaivokseen, rikastamoon, ympäristö- ja allasrakenteisiin, ja sortterin kehitykseen katsauskaudella 14 MSEK (8) ja vuoden alusta saakka 32 MSEK (153). P700-projektin kairaus- ja muut kulut sisältyvät vuosineljänneksen investointikuluihin.

Avainluvut (konserni) Q4 2020 Q4 2019 FY 2020 FY 2019
Myynti MSEK 78 86 366 197
Käyttökate MSEK 7 5 73 8
Liikevoitto MSEK -16 -32 -10 -75
Omavaraisuusaste (%) 32 31 32 31
Maksuvalmius (%) 69 34 69 34
Henkilöstö kauden lopussa 50 47 50 47
Louhintamäärä rikastamolle, tonnia 139 000 125 000 546 000 343 000
Hopeapitoisuus g/tonni 92 119 104 107

TUOTANTO KATSAUSKAUDELLA JA TUOTANTO-OHJEISTUS

Neljännellä vuosineljänneksellä malmin syöttö rikastamolle oli 139 000 (125 000) tonnia, ja tuotimme rikasteissa noin 349 000 (418 000) unssia hopeaa, 969 (1 022) unssia kultaa, 330 (337) tonnia lyijyä ja 757 (611) tonnia sinkkiä. Kuten aiemmin mainittiin, rikastamon syötteen pitoisuudet olivat vertailujaksoa alhaisemmat, ja sen johdosta metallien tuotanto oli myös alhaisempi.

Vuoden alusta saakka malmin syöttö rikastamolle oli 546 000 (343 000) tonnia, ja tuotimme rikasteissa noin 1 580 000 (1 000 000) unssia hopeaa, 3 965 (2 697) unssia kultaa, 1 532 (937) tonnia lyijyä ja 3 254 (1 915) tonnia sinkkiä.

Arvioimme tuottavamme vuonna 2021 noin 1,45 – 1,75 miljoonaa unssia hopeaa.

RAPORTOINTIKAUDEN JÄLKEISET MERKITTÄVÄT TAPAHTUMAT

9. helmikuuta 2021 Sotkamo Silver sopi vaihtovelkakirjalainan haltijan Formue Nord Markedsneutral A/S:n kanssa muuttamaan yhtiön 15 miljoonan kruunun suuruisen vaihtovelkakirjalainan 2019/2020 ehtoja muuttamisesta. Ehtojen muuttamista koskevan sopimuksen yhteydessä vaihtovelkakirjalainan haltija pyysi vaihtovelkakirjalainan muuntamista osakkeiksi. Uusia osakkeita tulee olemaan 4 541 051 ja osakkeiden kokonaismäärä 184 518 783 muuntamisen ja uusien osakkeiden rekisteröinnin jälkeen.

Sotkamo Silverillä on myös 5,1 miljoonan euron vaihtovelkakirjalaina, joka erääntyy syyskuussa 2022. 15 MSEK-vaihtovelkakirjalainan vaihdon jälkeen osakkeiksi päivitetty muuntohinta on 0,3961 euroa osakkeelta osakkeiden kokonaismäärän muutosten vuoksi.

SIJOITTAJAKALENTERI

• Vuosikertomus maaliskuussa 2021
  • Tilinpäätöstiedote Q1/2021 22. huhtikuuta 2021
  • Tilinpäätöstiedote Q2/2021 15. heinäkuuta 2021
  • Tilinpäätöstiedote Q3/2021 15. lokakuuta 2021
  • Tilinpäätöstiedote Q4/2021 17. helmikuuta 2022

Yhtiön tilintarkastajat eivät ole tarkastaneet tätä raporttia.

Osavuosikatsaus on kokonaisuudessaan saatavissa englanniksi ja ruotsiksi osoitteessa:

Yhteyshenkilö

Erkki Kuronen, Toimitusjohtaja Sotkamo Silver AB, puh. +358 50 599 3539

Tiedote on toimitettu julkistettavaksi 17. helmikuuta 2021 klo 08.45 Ruotsin aikaa.

Nämä tiedot ovat sellaista tietoa, jonka Sotkamo Silver AB on velvollinen julkistamaan markkinoiden väärinkäyttöä koskevan EU:n asetuksen ja arvopaperimarkkinalain mukaan.

Viralliset pörssitiedotteet ovat ruotsin kielellä. Käännetyissä versioissa saattaa olla eroja alkuperäiseen, tällöin sovelletaan ruotsinkielistä versiota.

Tietoa Sotkamo Silver AB:stä

Sotkamo Silver AB:n liikeideana on kehittää ja hyödyntää mineraaliesiintymiä Pohjoismaissa huomioiden samalla yhteiskunnan ja ympäristön asettamat vaatimukset. Sotkamo Silver AB omistaa tytäryhtiönsä kautta Hopeakaivoksen Sotkamossa, jonka tuotanto alkoi maaliskuussa 2019 ja joka on saavuttanut täyden tuotantokapasiteettinsa. Lisäksi Yhtiöllä on mineraalioikeuksia jalo- ja perusmetalleja sisältäviin mineraaliesiintymiin Suomessa.

Yhtiön kaupankäyntitunnus on SOSI Tukholman NGM-pörssissä ja SOSI1 päälistalla NASDAQ Helsingissä.

ISIN-koodi Sotkamo Silverin osakkeille on SE0001057910.

Legal Entity Identifier (LEI) tunnus on 213800R2TQW1OZGYDX93.

Lisää tietoa Sotkamo Silveristä verkkosivustolla www.silver.fi

Yhtiön lehdistötiedotteet ja taloudelliset tiedotteet jakaa Cision Sverige ja ne ovat saatavilla verkkosivustolla www.silver.fi

Avainsanat: