SOTKAMON HOPEAKAIVOS ON SAANNUT YMPÄRISTÖLUVAN.

Pohjois-Suomen aluehallintovirasto on 16. huhtikuuta 2013 julkaissut myöntämänsä ympäristöluvan Sotkamo Silverin Hopeakaivokselle (Lupapäätös Nro 33/2013/1; Dnro PSAVI/91/04.08/2011; Tipaksen hopeakaivoksen ympäristö- ja vesitalouslupa). Aluehallintoviraston myönteinen lupapäätös tarkoittaa, että Sotkamo Silver täyttää ne vaatimukset, mitkä Suomen ympäristölaki asettaa kaivostoiminnalle.

Luvan ehdot perustuvat Suomen lainsäädäntöön ja EU-direktiiveihin. Niillä varmistetaan yhtiön ympäristöystävällinen toiminta. Ympäristöluvan ehdot on suhteutettu tuotantokapasiteetin ja päästöjen määrään. Luvan vaatimukset soveltuvat hyvin yhtiön ympäristökäytäntöihin ja toimintaan. Ehdot eivät aiheuta mitään yllätyksiä tai odottamattomia kustannuksia suunnittelussa tai kaivoksen rakentamisessa. Ympäristöluvassa kuvataan käytettävä rikastusprosessi, tuotantokapasiteetti ja Hopeakaivoksen ympäristönäkökohdat.

Hopeakaivos sijaitsee Sotkamon kunnassa Kainuussa Keski-Suomessa. Se on suurin hopeaesiintymä mikä on koskaan löydetty Suomessa. Sotkamo Silverin suunniteltu tuotantomäärä noin 30 000 kg tai 1 000 000 oz. hopeaa vuodessa.

Ympäristölupa sisältää oikeuden aloittaa rakennustyöt ja toiminnan riippumatta muutoksenhauista päätökseen. Muutoksenhaku on tehtävä viimeistään 16. toukokuuta 2013.

"Olen erittäin tyytyväinen ympäristölupaan, minkä  aluehallintovirasto on nyt myöntänyt meille. Ympäristöluvan sisältö on pääosin odotettu. Kaivoshankkeen suunnittelu ja valmistelu voi edetä tehtyjen suunnitelmien mukaan. Suunniteltu kaivostoiminnan vuotuinen malmilouhinnan määrä on 350 000 tonnia malmia ja tuotannonaloituksen voidaan odottaa tapahtuvan vuoden 2014 lopussa. Tuotantokapasiteetin lisäämistä suunnitellaan. Malmin louhinta aloitetaan samanaikaisesti avolouhoksesta ja maanalaisesta kaivoksesta. Tulemme nyt tehostamaan hankkeen rahoitusneuvotteluja ja käynnistämään infrastruktuurin rakentamisen kaivoksessa", sanoo Timo Lindborg, Sotkamo Silver AB.

Tukholma, 16 huhtikuuta, 2013.

Timo Lindborg, konserninjohtaja

Tämä pörssitieodote sisältää tulevaisuutta koskevia lausumia, ennusteita ja arvioita. Viittaukset ja tiedonannot tulevaisuuden tuotoista sekä taloudellisesta asemasta ja sen kehityksestä ovat myös tulevaisuutta koskevia lausumia.  Lausunnot ja arviot ovat kaivosteollisuuteen liittyvien riskitekijöiden alaisia. Nämä tulevaisuutta koskevat lausumat, mielipiteet ja arviot eivät ole takuita tulevaisuuden kehityksestä.

Sotkamo Silver AB:n liikeideana on hyödyntää mineraaliesiintymiä Pohjoismaissa huomioiden samalla yhteiskunnan ja ympäristön asettamat vaatimukset. Sotkamo Silver omistaa tytäryhtiönsä välityksellä hopeaa ja kultaa sisältäviä malmiesiintymiä Suomessa. Yhtiön tärkein kehityshanke on Taivaljärven hopeakaivos.

Sotkamo Silver soveltaa SveMin'in & FinnMin'in raportointisääntöjä julkisille kaivos- ja malmitutkimusyhtiöille. Sotkamo Silver raportoi mineraalivaransa ja malmivaransa kansainvälisesti hyväksytyn JORC tai NI 43-101-koodin mukaan. Yhtiö soveltaa International Financial Reporting Standards -järjestelmää (IFRS)  Euroopan unionin hyväksymällä tavalla.

Yhtiön kaupankäyntitunnus on SOSI Tukholman NGM-pörssissä ja SOSI1 NASDAQ OMX Helsingissä. ISIN-koodi Sotkamo Silverin osakkeille on SE0001057910 ja merkintäoptioille SE0004635290.

Lue lisää Sotkamo Silveristä verkkosivustolla http://www.sotkamosilver.com tai http://www.silver.fi

Lisätietoja: konserninjohtaja Timo Lindborg +358 40 508 3 507

Viralliset pörssitiedotukset ovat ruotsin kielellä; käännetyissä versioissa saattaa olla vähäisiä eroja alkuperäisiin