TILINPÄÄTÖSTIEDOTE 2015, YHTEENVETO

AJANKOHTAINEN RAPORTOINTIKAUSI (3 kk, lokakuu- joulukuu 2015)

• Kauden tulos oli -5 160 KSEK (-360) ja osakekohtainen tulos oli -0,25 SEK (-0,02).
  • Muut tuotot olivat 177 KSEK (449).
  • Investoinnit ajalla lokakuu - joulukuu 2015 olivat 963 KSEK (3 055).
  • TEKES on parantanut myönnetyn kehityslainan ehtoja
  • Taaleritehdas merkitsee Sotkamo Silver AB:n vaihtovelkakirjoja 1,5 M€:lla ja antaa merkintätakauksen
  • Arttu Ohtonen nimitettiin toimitusjohtajaksi Suomen tytäryhtiöön

AJANKOHTAINEN OSAVUOSIKATSAUS (9 kk, tammikuu - joulukuu 2015)

• Kauden nettotulos oli –11 660 KSEK (-5 407) ja osakekohtainen tulos oli -0,56 SEK (-0,28).
  • Muut tuotot olivat 623 KSEK (1 046).
  • Likvidit varat 31. joulukuuta 2015 olivat 12 741 KSEK (21 339).
  • Oma pääoma 31. joulukuuta 2015 oli 124 757 KSEK (136 561).
  • Investoinnit kaudella tammikuu - joulukuu 2015 olivat 15 589 KSEK (10 101).
  • Korkeita hopea- ja kultapitoisuuksia hopeaesiintymän syväjatkeen kairauksessa.
  • Erinomaisia malmitutkimuskohteita Mo i Ranan alueella Norjassa.
  • Sotkamo Silver teki sopimuksen Blaikenin kaivoksen rikastamon ostosta.
  • TEKES on myöntänyt 9,4 miljoonan euron kehityslainan.
  • Testit  osoittavat  esirikastuksen tehon Hopeakaivoksella.

RAPORTOINTIKAUDEN JÄLKEISET TAPAHTUMAT

• Sotkamo Silverin aikaisempaa rahoitus- ja teknologianmyyntisopimusta abb:n kanssa jatketaan.
  • Hopeapitoisuus malmivaraoissa lisääntyi 22%.

Raportti on laadittu perustuen oletukseen yhtiön toiminnan jatkumisesta. On kuitenkin olemassa merkittäviä epävarmuustekijöitä tarkasteltaessa yhtiön toiminnan jatkuvuutta. Koska yhtiö on kehitysyritys, niin sanottu "junior mining company", ei sillä ole olemassa olevaan kaivostuotantoon perustuvaa liikevaihtoa, niin on olemassa tietty epävarmuus yhtiön toiminnan jatkuvuudesta rahoituksen osalta.

Vastaavan ajanjakson vertailuluvut vastaavat edellisen vuoden lukuja ja vuoden 2014 tuloslaskelman taseen lukuja. Kaikki määrät ovat tuhansia, ellei toisin mainita. Koska kaikki summat on pyöristetty, niin pyöristyseroja voi esiintyä

TOIMITUSJOHTAJAN KATSAUS

Hopean hinnan kehitys vuonna 2015 oli lupaava aina toukokuuhun asti. Katsoin tilanteen olevan edullinen, ja Sotkamo Silver valmistautui suorittamaan kaivostoiminnan lopulliset rahoitustoimenpiteet kesällä 2015. Valitettavasti jalometallimarkkinoiden trendi kääntyi toukokuussa, samoin myös hopeamarkkinoiden. Hopean hinta alkoi laskea kohti tasoa 14 $/unssi ja on siitä lähtien pysynyt niillä main. Vuonna 2015 hopean hinta oli alimmillaan 13,82 $/unssi. Tämän tilanteen seurauksena  investointikiinnostus kaivoshankkeisiin oli erittäin alhainen, sekä kansainvälisesti että Pohjoismaissa. Samalla kuitenkin dollari vahvistui suhteessa euroon ja Ruotsin kruunuun. Tämä lievensi hieman hintojen alenemisen vaikutusta.

Tässä tilanteessa ryhdyimme toimenpiteisiin vastataksemme muuttuviin markkinaolosuhteisiin.  Ostimme Blaikenin rikastamon. Tämän hankinnan on laskettu vähentävän Hopeakaivosprojektin kokonaispääomantarvetta noin 65 miljoonalla kruunulla (7 M€). Parantaaksemme Hopeakaivosprojektin teknisiä edellytyksiä päätimme kehittää rikastustekniikkaa ja toteutuskonseptia. Tämä tehtiin hyödyntämällä mm. esirikastusta, teollista internetiä ja uusia tulevaisuuden kaivoksen tuotantomenetelmiä.

Olemme tehneet teknisiä testejä parantaaksemme malmin laatua ja rikastamon syötteen metallipitoisuutta esirikastuksen avulla. Tekniset testit on nyt suoritettu. Olemme päivittäneet malmivarojamme huomioimalla esirikastuksen käyttöönoton ja olemme näin onnistuneet lisäämään rikastamon syötteen keskimääräistä hopeapitoisuutta 22%:lla. Tämä parantaa hankkeen kannattavuutta entisestään. Päivitetty, taloudelliset tuloslaskelmat sisältävä toteutettavuustutkimuksen päivitys (feasibility study) julkaistaan keväällä.

Valmistelutoimenpiteinä olemme myös turvanneet osan tarvittavasta rahoituksesta Tekesin 9,4 miljoonan euron lainasitoumuksella, ABB:n 5 miljoonan euron rahoituksella sekä Taaleritehtaan 3 miljoonan euron merkintäsitoumuksella. Nämä ovat erittäin olennaisia tekijöitä Hopeakaivosprojektin lopullisessa rahoituksessa.

Monet muut pienet markkinoilla olevat kaivosyhtiöt ovat kuluneen vuoden aikana olleet passiivisia ja keskittyneet hengissä selviytymiseen, kun me taas olemme olleet aktiivisia. Suoritettujen toimenpiteiden avulla olemme onnistuneet vastaamaan niihin vaatimuksiin, jotka uusi hopean hintataso asettaa projektille. Näin voimme vaikuttaa markkinoiden investointihalukkuuteen positiivisesti sitten kun lopullinen rahoituspaketti on koossa. On myös selvää, että nykyinen markkinatilanne tarjoaa suuret mahdollisuudet, sillä markkinatrendin kääntyessä olemme hyvin valmistautuneita hyödyntämään tilannetta.

Haluan kiittää osakkeenomistajiamme, jotka ovat rahoituksella tukeneet toimintaamme ja siten mahdollistaneet, että olemme voineet kehittää hanketta. Kiitän myös henkilöstöäni ja konsultteja, jotka ovat tehneet intensiivisesti töitä sen eteen, että vuonna 2015 tehtyjen toimenpiteiden avulla olemme pystyneet vastaamaan markkinoiden viimeaikaisiin vaatimuksiin.

Timo Lindborg

Sijoittajakalenteri:

• Vuosikertomus julkaistaan 25. helmikuuta 2016.
  • Yhtiökokous 2015 – 17. maaliskuuta, 2016, kello 10; Hotelli Radison Blu, Nybrokajen 9, Tukholma
  • Osavuosikatsaus Q1 2016 - 25. toukokuuta 2016.
  • Osavuosikatsaus Q2 - 24. elokuuta 2016.
  • Osavuosikatsaust Q3 – 16. marraskuuta 2016.
  • Osavuosikatsaus Q4 - 15. helmikuuta 2017.
  • Yhtiökokous 2016 – 23. maaliskuuta 2017.

Tietoa osakkeista

Osakkeiden ja äänien lukumäärä Sotkamo Silver AB:ssa on 20 643 198 ja osakepääoma on 141 596 341,47 SEK. Osakkeen ”kvotvärde” (vastearvo) on 6,86 SEK.

Täydellisen tilinpäätöstiedotteen ruotsiksi voi ladata osoitteesta: http://www.silver.fi/sivu/se/delarsrapporter/

Edellä olevat tiedot on julkaistu Ruotsin arvopaperimarkkinoita koskevan lain ja/tai rahoitusinstrumenttien kauppaa koskevan lain mukaisesti.

Viralliset pörssitiedotukset ovat ruotsin kielellä; käännetyissä versioissa saattaa olla vähäisiä eroja alkuperäisiin.

Yhtiön pörssitiedotteet ja taloudelliset raportit välitetään NGM kautta ja ovat saatavilla yhtiön sivuilla: www.silver.fi.

Tukholmassa, 12 helmikuuta, 2016.

Sotkamo Silver AB

Timo Lindborg, konserninjohtaja

Sotkamo Silver AB:n liikeideana on hyödyntää mineraaliesiintymiä Pohjoismaissa huomioiden samalla yhteiskunnan ja ympäristön asettamat vaatimukset. Sotkamo Silver omistaa tytäryhtiönsä välityksellä hopeaa ja kultaa sisältäviä malmiesiintymiä Suomessa. Yhtiön tärkein kehityshanke on Hopeakaivos projekti Sotkamossa.

Yhtiön kaupankäyntitunnus on SOSI Tukholman NGM Equity pörssissä ja SOSI1 NASDAQ OMX Helsinki pörssissä. ISIN-koodi Sotkamo Silverin osakkeille on SE0001057910.

Lue lisää Sotkamo Silveristä verkkosivustolla http://www.sotkamosilver.com tai http://www.silver.fi. Lisätietoja: konserninjohtaja Timo Lindborg +358-40-5083507