Aikainen talvi vauhditti hiihtokeskusten alkukautta

Alkukauden hissilipunmyynti ylittää odotukset. Hiihtokeskustoimiala on vuoden vaihtuessa 8 prosenttia viime vuotta edellä; hissilippujen myynti on tuplaantunut Etelä-Suomen hiihtokeskuksissa ja yli 20 prosenttia normaalia parempi myös Keski-Suomessa. Laskijat hyödynsivät erityisesti taajamien läheisyydessä toimivien hiihtokeskusten unelmaolosuhteet.

Hiihtokeskuksissa on saatu nauttia ehjästä alkukaudesta. Onnistuminen korostuu, kun lunta pystyttiin tekemään marraskuun pakkasjaksolla ennätystahtiin. Hiihtokeskukset avasivat normiaikaan hyvällä kapasiteetilla ja taajamien lähellä sijaitsevissa keskuksissa on pitänyt kiirettä. Harrastuksen suosi on edelleen vahva; kausikorttimyynti on noussut Etelä-Suomen hiihtokeskuksissa 42 prosenttia ja Keski-Suomessakin 30 prosenttia.

– Lumiliikuntamahdollisuudet ovat mitä parhaimmat ja hiihtokeskukset ovat kaikkialla loistokunnossa, iloitsee Suomen Hiihtokeskusyhdistyksen toiminnanjohtaja Sari Tollet. Aikaiset lähtijät olivat liikkeellä heti, kun hiihtokeskukset avasivat, mutta tänä vuonna myös muut harrastajat ovat innostuneet rinteisiin etupainotteisesti. Tämä näkyy asiakasmäärien kerrannaisessa kasvussa ja sitä myötä myynnissä, Tollet jatkaa.

Onnistunut lumetus takaa olosuhteet; vesi tai suojasää ei rinteitä enää sulata. Alkukausi merkitse normaalisti kokonaismyynnistä 10 prosenttia, jouluviikko ja loppiainen onnistuessaan miltei saman verran. Varsinainen huippusesonki alkaa helmikuun alussa ja jatkuu pääsiäiseen.

– Etelä-Suomen hissilipunmyynti on noussut 96 prosenttia vuoden takaisesta. Keski-Suomen hiihtokeskusten lipunmyynti kasvoi alkukauden aikana 23 prosenttia ja myös Pohjois-Suomen hiihtokeskuksissakin on pystytty avaamaan kausi hivenen etuajassa, vaikka hissilipun myynti jää heikon lomakalenterin ja kansainvälisten asiakkaiden määrän vuoksi 7 prosenttia. Pohjois-Suomen huippusesonki jatkuu Pääsiäiseen, joten myyntitilanne saattaa vielä muuttua, toteaa Tollet. Oletettavaa on, että Etelä-Suomen myynti tulevien kuukausien aikana tasoittuu ja vastaavasti Pohjois-Suomi kirii lukemiaan.

Hiihtokeskusten reaaliaikaisia valtakunnallisia rinne- ja latutietoja voi seurata osoitteessa www.ski.fi. Osoitteesta pääsee katsomaan myös keskuskohtaisia webbikameroita.

Sari Tollet, toiminnanjohtaja, Suomen Hiihtokeskusyhdistys ry, puh. 0400 418 858 www.ski.fi

Suomen Hiihtokeskusyhdistys ry (SHKY) on suomalaisten hiihtokeskusten katto-organisaatio, jonka päätehtäviä ovat toimialan edunvalvonta, rinneturvallisuuden edistäminen, jäsenistön koulutus, tutkimustoiminta, alan tiedotus ja yhteismarkkinointi. Keskeisiä tavoitteita ovat laskettelun harrastajamäärän ja -aktiivisuuden lisääminen sekä toimialan terveen kasvun varmistaminen. SHKY:n jäseninä on liki 80 hiihtokeskusta ja 55 hiihtokoulua.

Avainsanat: