Hiihtokeskukset lopettivat kautensa positiivisissa tunnelmissa

Suomen hiihtokeskuksilla on takanaan hyvä kausi, mutta tuloksia saatiin vasta kovan työn kautta vaihtelevissa olosuhteissa. Talvikausi päästiin aloittamaan etelässäkin hyvissä ajoin, kun pakkaset alkoivat jo marraskuun puolella. Toisaalta taas hiihtolomien kovat pakkaset Lapissa ja juhlapyhien asettuminen viikonlopuiksi karsivat asiakkaita. Etelä- ja Keski-Suomen hiihtokeskuksissa päästiin hyvän normitalven tulokseen, pohjoisessa laskijoiden määrä oli vaatimattomampi.

Hiihtokeskusten suurin oli Levi, hiuksenhienolla erolla toiseksi suurimpaan Rukaan. Yllättäjänä kymmenen suurimman joukkoon nousi Sipoossa sijaitseva Talman hiihtokeskus.

Kaikissa keskuksissa panostettiin entistä enemmän asiakaspalveluun ja Werneri-hiihtokoulun kiinnostavuus on kasvussa. Haasteina nähdään kohonneet energia- ja palkkakustannukset, mutta toimialalla panostetaan edelleen maltillisiin investointeihin.

Anne Larilahti, toiminnanjohtaja, Suomen Hiihtokeskusyhdistys ry, puh. 050 518 1833 www.ski.fi

Suomen Hiihtokeskusyhdistys ry (SHKY) on suomalaisten hiihtokeskusten katto-organisaatio, jonka päätehtäviä ovat toimialan edunvalvonta, rinneturvallisuuden edistäminen, jäsenistön koulutus, tutkimustoiminta, alan tiedotus ja yhteismarkkinointi. Keskeisiä tavoitteita ovat laskettelun harrastajamäärän ja -aktiivisuuden lisääminen sekä toimialan terveen kasvun varmistaminen. SHKY:n jäseninä on noin 80 hiihtokeskusta ja 55 hiihtokoulua.