Hiihtokeskuksissa odotusten mukainen hiihtolomaviikko

Etelä- ja Keski-Suomen hiihtokeskukset tekivät toisella hiihtolomaviikolla kelpo tuloksia. Pohjois-Suomessa hiihtokeskukset joutuivat ajoittain sulkemaan hissejä kovan ja puuskittaisen tuulen vuoksi, mutta häiriöistä huolimatta toimialan yhteenlaskettu myynti piti edellisvuoden tasonsa.

Hiihtolomien toimialabarometrin mukaan hissilipun myynti on pysynyt lähes eurolleen vuoden takaisella tasolla. Euromääräinen myynti kasvoi 0,6 prosenttia. Barometrin kymmenen hiihtokeskusta edustavat toimialaa kattavasti sekä kooltaan että sijainniltaan.

– Laskettelun suosio on pysynyt korkeana erityisesti perheiden parissa; syykin on selvä, sillä eri ikäiset ja –tasoiset laskijat voivat harrastaa yhdessä ja kaikki viihtyvät, kertoo Suomen Hiihtokeskusyhdistyksen toiminnanjohtaja Sari Tollet.

Ensimmäisen hiihtolomaviikon hyydytti pakkanen, mutta toinen viikko oli jo odotusten mukainen. Hiihtokeskukset odottavat maaliskuuta edelleen luottavaisena ja kausi jatkuu Pohjois-Suomessa pitkälle vappuun saakka. Myös vilkas väline- ja varustekauppa ennakoi, että asiakkaat ovat liikkeellä myös tulevina vuosina.

– Hiihtokeskuksissa panostetaan lapsiperheisiin. Lasten lasketteluharrastus on lisääntynyt merkittävästi; hiihtokouluryhmät ovat täyttyneet kaikkialla innokkaista oppilaista. Hiihtokeskukset toteuttavat Suomessa samansisältöistä Werneri -konseptia, joka helpottaa palvelun ostoa, toteaa Tollet.

Hiihtokeskusten reaaliaikaisia valtakunnallisia rinne- ja latutietoja voi seurata osoitteessa www.ski.fi. Osoitteesta pääsee katsomaan myös keskuskohtaisia webbikameroita ja muuta informaatiota.

Sari Tollet, toiminnanjohtaja, Suomen Hiihtokeskusyhdistys ry, puh. 0400 418 858 www.ski.fi

Suomen Hiihtokeskusyhdistys ry (SHKY) on suomalaisten hiihtokeskusten katto-organisaatio, jonka päätehtäviä ovat toimialan edunvalvonta, rinneturvallisuuden edistäminen, jäsenistön koulutus, tutkimustoiminta, alan tiedotus ja yhteismarkkinointi. Keskeisiä tavoitteita ovat laskettelun harrastajamäärän ja -aktiivisuuden lisääminen sekä toimialan terve kasvu. SHKY:n jäseninä on 80 hiihtokeskusta ja 55 hiihtokoulua.

Avainsanat: