Hiihtolomat käynnistyvät upeassa talvisäässä

Hiihtokeskuksissa on päästy nauttimaan tänä talvena hyväkuntoisista rinteistä ja lumisista laduista. Ensi viikolla alkavat koululaisten hiihtolomaviikot käynnistävät varsinaisen huippusesongin, joka jatkuu Etelä-Suomessa maaliskuun loppuun saakka. Keski- ja Pohjois-Suomessa myöhäinen pääsiäinen on sekä haaste että mahdollisuus; onnistuessaan pääsiäinen pidentää huippusesongin kestoa usealla viikolla.

Alkukauden asiakasmäärät ovat kasvaneet lumisen talven myötä erityisesti Etelä- ja Keski-Suomen hiihtokeskuksissa. Pohjois-Suomessa asiakkaita on ollut viime vuotiseen tapaan ja odotukset hiihtolomaviikkojen kävijämääristä ovat kaikkialla odottavan positiiviset. Majoitustarjoajien mukaan varaustilanne muuttuu päivittäin, joten hajapaikkoja kannattaa tiedustella.

– Odotamme vilkkaita hiihtolomaviikkoja. Kireä pakkanen ei toivottavasti laimenna asiakkaiden lähtöintoa, sillä sääolot hiihtokeskuksissa muuttuvat aurinkoisella säällä nopeasti. Aamupakkasen hellittäessä luvataan kauniita aurinkoisia talvipäiviä, kertoo Hiihtokeskusyhdistyksen toiminnanjohtaja Sari Tollet.

– Laskettelu on siitä hieno harrastus, että perhe voi olla rinteessä yhdessä ja kaikki viihtyvät, hän jatkaa.

Hiihtolomaviikoilla hiihtokeskuksissa tapahtuu. Luvassa on kilpailuja, maahantuojien välinetestikeskuksia ja paljon muuta tekemistä koko perheelle. Myös hiihtokoulut toimivat täydellä kapasiteetilla.

– Hiihtolomilla pääasiakasryhmän hiihtokouluissa muodostavat lapsiasiakkaat, mutta yhä useampi aikuinen haluaa myös kehittää omia taitojaan. Erityisesti uudet välineet kiinnostavat myös aikuisia. Kannattaa tutustua hiihtokoulujen tarjontaan ja varata kurssit ennakkoon, Tollet toteaa.

Hiihtokeskusten reaaliaikaisia rinne- ja latutietoja voi seurata osoitteessa www.ski.fi. Osoitteesta löytyvät myös keskuskohtaiset webbikamerat ja muu informaatio. Hiihtokeskustiedot julkaistaan reaaliaikaisena myös Ylen teksti-TV:n sivulla 420 sekä MTV3 tekstikanavan sivulla 620.

Sari Tollet, toiminnanjohtaja, Suomen Hiihtokeskusyhdistys ry, puh. 0400 418 858 www.ski.fi

Suomen Hiihtokeskusyhdistys ry (SHKY) on suomalaisten hiihtokeskusten katto-organisaatio, jonka päätehtäviä ovat toimialan edunvalvonta, rinneturvallisuuden edistäminen, jäsenistön koulutus, tutkimustoiminta, alan tiedotus ja yhteismarkkinointi. Keskeisiä tavoitteita ovat laskettelun harrastajamäärän ja -aktiivisuuden lisääminen sekä toimialan terveen kasvun varmistaminen. SHKY:n jäseninä on noin 80 hiihtokeskusta ja 55 hiihtokoulua.