Laskettelukausi etuajassa – hissit pyörivät itsenäisyyspäiväviikonloppuna

Viime viikkojen kipakka pakkasjakso on mahdollistanut hiihtokeskusten avaamisen etupainotteisesti. Hiihtokeskukset ovat päässeet lumettamaan tehokkaasti ja lumen määrä riittää avaamaan lähes koko rinne- ja hissikapasiteetin.

– Tähän aikaan vuodesta tavallisesti päivystetään pakkasia ja lumetetaan sään salliessa. Verraten pitkä pakkasjakso on mahdollistanut rinteiden onnistuneen lumetuksen ja hiihtokeskusten etupainotteisen avaamisen, kertoo Suomen Hiihtokeskusyhdistyksen toiminnanjohtaja Sari Tollet.

– Taajamien lähistöllä olevat hiihtokeskukset pyörivät tulevana viikonloppuna maksimikapasiteetillaan, mikä on poikkeuksellista tähän aikaan vuodesta, hän jatkaa.

Talvinen maisema on saanut myös asiakkaat liikkeelle. Hiihtokeskuksissa ollaan tyytyväisiä talven käynnistymiseen ja rakennettuihin olosuhteisiin. Paksusti lumetetut rinteet kestävät varsin hyvin myös sään vaihtelua, joten tulevaan kauteen voidaan suhtautua luottavaisesti.

– Rinteiden valmistumisen merkitys talvimatkailun käynnistymiselle on kiistaton. Hiihtokeskukset toimivat matkailualueiden vetureina ja ennen rinteiden avaamista ei muukaan matkailutoiminta vielä pääse vauhtiin, toteaa Tollet.

Tänä vuonna tilanne näyttää siis koko Suomen näkökulmasta erittäin valoisalta.
Laskettelun lajikertymä Suomessa on liki 530 miljoonaa euroa. Tämä sisältää laskettelumatkat, majoitukset, ruokailut, varusteet ja välineet sekä kauden aikana ostetut hissiliput. Kun hissilippujen myynti kauden aikana sivuaa 50 miljoonaa euroa, on laskettelun ympärille rakentuvan muun liiketoiminnan osuus likimain 90 prosenttia kokonaisliikevaihdosta. (TNS Gallup, Hiihtokeskustutkimus 2010).

Hiihtokeskusten reaaliaikaisia rinne- ja latutietoja voi seurata osoitteessa www.ski.fi. Osoitteesta löytyvät myös keskuskohtaiset webbikamerat ja lisäinformaatio.

Sari Tollet, toiminnanjohtaja, Suomen Hiihtokeskusyhdistys ry, puh. 0400 418 858 www.ski.fi

Suomen Hiihtokeskusyhdistys ry (SHKY) on suomalaisten hiihtokeskusten katto-organisaatio, jonka päätehtäviä ovat toimialan edunvalvonta, rinneturvallisuuden edistäminen, jäsenistön koulutus, tutkimustoiminta, alan tiedotus ja yhteismarkkinointi. Keskeisiä tavoitteita ovat laskettelun harrastajamäärän ja -aktiivisuuden lisääminen sekä toimialan terveen kasvun varmistaminen. SHKY:n jäseninä on noin 80 hiihtokeskusta ja 55 hiihtokoulua.

Avainsanat: