Tiedote: Paikallinen SailLahti-tapahtuma kasvoi valtakunnalliseksi vesiliikunnan kampanjaksi

Tiedote SailLahti, Lahden Purjehdusseura
15.5.2014 julkaisuvapaa

SailLahti tutustuttaa koululaiset veneilyyn - tapahtuman päättää kaikille avoimet jatkot

Lahden Purjehdusseura yhteistyössä Suomen Purjehdus ja Veneily ry:n (SPV), Lahden Järvipelastajien ja Vesisamoilijoiden kanssa järjestävät toistamiseen SailLahti -tapahtuman, joka tarjoaa mahdollisuuden yli 700 koululaiselle tutustua purjehdukseen, veneilyyn ja vesiliikuntaan. Tapahtuma järjestetään Lahden Purjehdusseuran kotisatamassa Myllysaaressa 19.-22.5.2014 ja se huipentuu kaikille avoimeen SailLahti Jatkot -iltaan 22.5.

Tänä vuonna Sail Lahti on suunnattu 3.-6. -luokkalaisille alakoululaisille. Aamu- tai iltapäivän aikana koululaisille opetetaan veneen käsittelyyn, vesiturvallisuuteen ja vesillä liikkumiseen tarvittavia taitoja. Vesille pääsee niin jollalla, kanootillla kuin moottoriveneelläkin.

Viime vuonna järjestetty pilottitapahtuma onnistui erinomaisesti ja tapahtuma on laajentunut usealle paikkakunnalle. Lahden tapahtuma on lajiliiton (SPV) mukaan tärkeä.

”Lahden tapahtuman avulla olemme voineet mallintaa koululaisille suunnattuja lajikokeiluja, mikä koskee kaikkia vesiliikuntalajeja. Haluamme opettaa vesillä liikkumisen taitoja laajasti ja tälläisellä konseptoinnilla se on mahdollista tasalaatuisesti”, sanoo lasten ja nuorten veneilytoiminnan kehittäjä Mika Hollo Suomen Purjehdus ja Veneilystä.

Hollo korostaa myös paikallistason kehittymistä tällaisten tapahtumien avulla.

”Tavoitteemme on kehittää yhteistyötä eri vesiliikuntalajien välillä niin liitto- kuin paikallistasolla. Seurojen sisällä toimintamallit selkiytyvät ja positiivisuus yhdessä tekemisestä kasvaa voimavaraksi”, jatkaa Hollo.

Koululaisten kevätohjelmassa on tilaa uusille lajikokeiluille ja tapahtuma täyttyikin osallistujista pikavauhtia. LPS:n juniorivastaava Helena Kämäräinen on iloinen tapahtuman saadusta vastaanotosta.

”Paikat täyttyivät viikossa! Soittoja ja sähköpostia sateli opettajilta pari ensimmäistä päivää ja loppuviikosta tapahtuma olikin täynnä. Kaikkien luokkien toiveiden ja aikataulun sovittaminen oli haasteellista, mutta molemminpuolisella joustamisella ja yhteistyöllä saimme lukujärjestyksen kuntoon.”

Uutuutena tänä vuonna järjestetään myös kaikille avoimet SailLahti Jatkot. Torstai-iltana klo 17-20:00  Myllysaaressa pääsee kokemaan samoja asioita kuin koululaisryhmät päivällä. Jatkoille voi tulla ilmoittautumatta, mutta rekisteröinti kannattaa, sillä arvonnassa on lippuja Robinin keikalle Olympiastadionille. Robin on mukana Suomen Purjehdus ja Veneily ry:n kampanjassa rohkaisemassa lapsia purjehduskokeiluun.

”Idea jatkoista lähti omilta junnuohjaajiltamme. Olimme miettineet erilaisia vaihtoehtoja Unicef kaupunkivuoden -yhteistyöhön ja mielestämme lapsille ja nuorille suunnattu liikuntatapahtuma sopi paremmin kuin hyvin kalenteriin! Tärkeätä tapahtumassa on se että kaikille tarjotaan mahdollisuus päästä mukaan, tapahtumahan on maksuton ja pienempien vanhemmat ovat enemmän kuin tervetulleita”, Kämäräinen kertoo.

SailLahti Jatkoilla ei perinteisiä lajirajoja tunneta, joten mukana ovat Järvipelastajien lisäksi myös Vesisamoilijat sekä partiolaiset. Ihanteellisessa tilanteessa lapsi löytää tapahtumasta ”sen oikean” liikuntaharrastuksensa.

Lisätietoja tapahtumasta ja ohjelma: http://www.lahdenpurjehdusseura.fi/junioritoiminta/sail-lahti-2014/
Robin mukana kampanjassa, lisätietoja SPV:n sivulta: http://purjehtija.fi/index.php?sivu=34779&kappale[19556][oksa_nr]=34759&kappale[19556][nr]=30643&kieli=1

Pyydämme median edustajia sopimaan mahdollisista haastatteluista tapahtumavastaava Helena Kämäräisen kanssa. Yhteystiedot alla.

Helena Kämäräinen, LPS:n juniorivastaava, puh. 044 768450, lps.juniorit@gmail.com
Mika Hollo, Suomen Purjehdus ja Veneily ry, lasten ja nuorten veneilytoiminnan koordinaattori, puh. 0440 888 440, mika.hollo@spv.fi