Tiedote: Ruka haastavan talven voittaja – kruununa Vuoden Hiihtokeskus 2014 titteli ja ennätysmyynti

Ruka on valittu Vuoden Hiihtokeskukseksi 2014. Valinnan suoritti Matkailun Edistämiskeskuksen johtama asiantuntijaraati, joka perusteli valintaa seuraavasti:

”Ruka on pitkäjänteisesti rakentanut täyden hiihtokeskuskokonaisuuden ja tarjoaa laadukkaita talvielämyksiä niin rinteissä kuin ympäröivässä luonnossa. Palveluissa on mietitty kävijöitä laajasti – jokainen voi löytää mieleistään tekemistä talviaktiviteettien joukosta. Perinteikkään keskuksen toiminnassa näkyvät kokemuksen tuomat varmuus, vaivattomuus ja ilo, jotka kävijät hyvin tuntevat.  Ruka osaa hyödyntää myös uusien teknologioiden tarjoamat mahdollisuudet markkinoinnissaan.”

-    Olemme valinnasta todella ylpeitä. Valintaperusteissa näkyvät selvästi Rukan vahvuudet: monipuolisuus, lomailun helppous ja Rukaa ympäröivä Kuusamon upea luonto, sanoo toimitusjohtaja Ville Aho. Uudet sähköiset kanavat asiakasviestinnässä ovat jo osa ”DNA:tamme”. Hissilippukaupan netissä avasimme jo vuonna 1999 – ensimmäisenä hiihtokeskuksena maailmassa.

-    Tämä vuosittain järjestettävä kilpailu on merkittävä koko toimialalle. Palkinnon saaneet saavat ansaitsemansa tunnustuksen tekemästään arvokkaasta työstä, ja kaikki motivoituvat kehittämään toimintaansa jatkuvasti ja pitkäjänteisesti. Voittajat valikoituivat hyvin tasaväkisestä joukosta, ja yhä useammat Suomen hiihtokeskuksista ovat jo kansainvälisestikin huipputasoa”, sanoo Matkailun Edistämiskeskuksen ylijohtaja Jaakko Lehtonen, joka toimi valintaraadin puheenjohtajana.

Talvi oli hiihtokeskuksille kokonaisuudessa haastava oikukkaiden säiden vuoksi. Ruka ja sisartunturi Pyhä onnistuivat kasvattamaan merkittävästi rinneasiakkaidensa määrää. Rukan hissilipunmyynti nousi 7 prosenttia 8,4 miljoonaan euroon, joka on kaikkien aikojen ennätysmyynti.

-    Tavoitteemme Rukalla ja Pyhällä on tarjota maan parhaat puitteet erityisesti rinteessä viihtyville asiakkaille, ja tämä työ näkyy nyt, jatkaa Aho.

Rukan ennätyskausi jatkuu sunnuntaihin 11.5.2014 saakka huippuolosuhteissa. Seuraavan kauden suurin uutuus on jouluksi 2014 avautuva rinneravintola SkiBistro, jonka rakentaminen on juuri aloitettu.

Lisätietoja antavat:
Matti Parviainen, paikallisjohtaja, 0400 680 282
Ville Aho, toimitusjohtaja, 0400 895 987

Rukakeskus-konserni on vastannut Rukan rinnetoiminnoista vuodesta 1973 ja Pyhän rinnetoiminnoista vuodesta 1987 lähtien. Olemme Suomen johtavia matkailuyrityksiä ja hiihtokeskustoimialan markkinajohtaja n.20 % osuudella hissilippujen myynnistä. Toimimme Rukan ja Pyhän kansainvälistyvissä, ympärivuotisissa matkailukeskuksissa. Ydinosaamistamme on rinneliiketoiminta, mutta harjoitamme Rukalla ja Pyhällä myös majoitus-, rinneravintola-, vuokraamo- ja myymälätoimintaa. Liikevaihtomme on n. 26 miljoonaa euroa ja työllistämme yli 200 henkilöä. Rukakeskus Oy on perheyritys, jonka omistavat 20 % tasa-osuuksin sisarukset Kari Jussi Aho, Miia Porkkala, Annakaija Lappalainen, Antti Aho ja Ville Aho. Samaan Ahon suvun omistamaan Aho-Group yritysryhmään kuuluu myös Aava Lääkärikeskus-konserni, jonka liikevaihto on n. 48 meur ja henkilömäärä n. 500.