Julkinen liikenne robottien ohjaukseen

Vuoden alussa käynnistyneessä metropolihankkeessa edistetään henkilö- ja tavaraliikenteen siirtymistä robottien ohjaukseen. Vuosittainen säästö voisi olla jopa kymmenen miljardia euroa vuoteen 2030 mennessä.

Yhteistyössä on mukana useiden suurien kaupunkien, Sitran sekä liikenne- ja viestintäministeriön asiantuntijoita. Hanke on osa Sovelton käynnistämää Suomi 2.0 -ohjelmaa, jonka tavoitteena on kaksinkertaistaa henkilötyön keskimääräinen tuottavuus Suomessa vuoteen 2030 mennessä.

Hankkeen tarkoituksena on edistää robottiliikennettä ja etäpalveluja, joiden avulla voidaan saavuttaa huomattavia säästöjä sekä laajoja vaikutuksia kaupunkirakenteeseen. Robottiautojen teknologia on kehittynyt niin nopeasti että esimerkiksi julkinen liikenne voidaan tulevaisuudessa toteuttaa ilman kuljettajia jopa ovelta ovelle –periaatteella. Hankkeen lähitulevaisuuden tavoitteena on kartoittaa saavutettavat hyödyt, muutoksien realistinen aikataulu, tarvittavat lainsäädännölliset muutokset ja käynnistää ensimmäiset konkreettiset pilottihankkeet.

Hankkeen koollekutsuja, Sovelton muutosjohtaja Risto Linturi toteaa, että robottiliikenne tarkoittaa parhaimmillaan sitä, että suuri osa autoista voidaan jättää ostamatta, kuljettajat vapautuvat hyödyllisempiin töihin, uudet parkkitalot voidaan jättää rakentamatta ja kadunvarsipysäköintiin syntyy jälleen tilaa niille, jotka parkkipaikkoja vielä kaipaavat. Samalla esimerkiksi kaupan ja logistiikan luonne muuttuu. Tämä kaikki voi vaikuttaa olennaisesti kaupunkirakenteeseen, tilojen käyttöön ja maankäytön suunnitteluun.

”Nevada ja Kalifornia ovat muuttaneet lakejaan ja sallineet robottiautot liikenteessä. Ensimmäinen robottiauto on ajanut naarmuitta jo puoli miljoonaa kilometriä ja viimeiset 80 000 kilometriä kuljettajan koskematta hallintalaitteisiin”, Linturi kertoo.

Hanke tutkii myös muita etäpalveluja, joiden avulla monet valvonta-, palvelu- ja logistiikkatehtävät voitaisiin toteuttaa nykyistä yksinkertaisemmin ja tehokkaammin.

Koko Suomi 2.0 –ohjelma tähtää henkilötyön tuottavuuden kautta saatavaan neljän prosentin vuosittaiseen BKT:n kasvuun, mikä olisi riittävä ylläpitämään hyvinvointivaltion palvelut tulevaisuuden ikärakennehaasteista huolimatta. Samalla tavoitellaan kilpailukykyisiä innovaatioita vientimarkkinoille vaihtotaseen turvaamiseksi.

Hankkeen johtoryhmä:
Liikenneneuvos, johtava asiantuntija Petri Jalasto, liikenne- ja viestintäministeriö
Liikenneneuvos Marko Forsblom, liikenne- ja viestintäministeriö
Johtava asiantuntija Ossi Kuittinen, SITRA
Liikennesuunnittelupäällikkö Ville Lehmuskoski, Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto
Yleiskaava-arkkitehti, toimistopäällikkö Maija Piimie, Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto
IT-päällikkö, arkkitehti Jarmo Suomisto, Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto
Liikennesuunnittelupäällikkö Markku Antinoja, Espoon kaupunkisuunnittelukeskus
Apulaisyleiskaavapäällikkö Vuokko Rouhiainen, Espoon kaupunkisuunnittelukeskus
Muutosjohtaja, partneri Risto Linturi, Sovelto
Senior-konsultti, partneri Pasi Lehtiniemi, Sovelto
Palvelupäällikkö Pirjo Jarva, Sovelto