Pikavalmistus muuttaa maailmaa enemmän kuin Internet ja kännykät

Suomen ensimmäinen pikavalmistuskilpailu:  Bitit atomeiksi !

Sovelto ja Suomen Pikavalmistusyhdistys FIRPA järjestävät yhteistyössä  pikavalmistuskilpailun, jonka tavoitteena on tuoda esiin meissä kaikissa piilevä luovuus ja kekseliäisyys. Pikavalmistuskilpailu on lajissaan ensimmäinen Suomessa.

Kilpailuun osallistutaan pikavalmistuskelpoisella, omaperäisellä 3D-mallilla. Kilpailusarjoja on kaksi: Luovuus ja Kekseliäisyys.  Loppukilpailuun päässeet työt pikavalmistetaan; valmistuksesta  huolehtii kilpailun järjestäjä.

Kilpailun päätuomarina toimii Suomen Pikavalmistusyhdistyksen puheenjohtaja Jukka Tuomi.

Järjestäjät pitävät kilpailua tärkeänä avauksena, koska pikavalmistus muuttaa lähitulevaisuudessa  monia teollisuuden ja kaupan rakenteita.

"Pikavalmistus muuttaa maailmaa enemmän kuin Internet ja kännykät yhteensä, ja muutosvauhti on nopeampi. Pioneerivaihe on jäämässä taakse, ja nyt pitäisi herätä Suomessakin tositoimiin", sanoo kilpailun suunnittelija, Sovelton muutosjohtaja  Risto Linturi.

Biteistä atomeiksi –pikavalmistuskilpailu  on osa Alternate Design City 2012 –ohjelmaa.

Lisätietoja: Sovelton muutosjohtaja  Risto Linturi, puh.  050 511 4332, sähköposti: risto.linturi@sovelto.fi

Kilpailun yksityiskohtaiset säännöt ja ohjeita 3D-mallien tekemiseen nähtävissä myös: sovelto.fi/pikavalmistuskilpailu

Kilpailun säännöt

► Kilpailuun osallistutaan pikavalmistuskelpoisella, omaperäisellä 3D-mallilla.

► Kilpailuaika: Pikavalmistettavan 3D-mallin on oltava perillä viimeistään 28.2.2012.

► Kilpailusarjat: Luovuus  ja  Kekseliäisyys

Luovuus-sarjan arvostelu perustuu pikavalmistetun esineen esteettiseen tai viihteelliseen arvoon. Kekseliäisyys-sarjan arvostelu perustuu pikavalmistetun esineen hyödyllisyyteen. Kummankin sarjan  arvostelussa otetaan huomioon pikavalmistuksen mahdollisuuksien kiinnostava hyväksikäyttö.

► Kilpailu on kaksivaiheinen. Määräaikaan mennessä saapuneista 3D-malleista tuomaristo valitsee loppukilpailuun kolme pikavalmistuskelpoista työtä kummastakin sarjasta.  Loppukilpailuun päässeistä töistä kummankin sarjan voittajan valitsee kilpailun päätuomari, Suomen Pikavalmistusyhdistyksen puheenjohtaja Jukka Tuomi. Loppukilpailutöiden pikavalmistamisesta vastaa kilpailun järjestäjä.

► Loppukilpailuun valitut, tulostettavat työt on siirrettävä Creative Commons –lisenssin piiriin (CC3) ja annettava järjestäjän edellyttämät vakuutukset työn omaperäisyyteen liittyvistä vastuista.

► Palkinnot: Kummankin sarjan voittaja saa DeskArtes 3Data Expert –ohjelmistolisenssin  (arvo 1900 e).

► Loppukilpailuun valitut työt ja voittajat julkistetaan huhtikuun lopussa ilmestyvässä Soveltaja-lehdessä Pikavalmistetut loppukilpailutyöt luovutetaan osallistujille.

► Kilpailuun tarkoitetut 3D-mallit lähetetään sähköpostitse vastaanottokuittauspyynnöllä osoitteeseen: pikavalmistuskilpailu@sovelto.fi.  Kilpailutyön mukana tulee toimittaa vapaamuotoinen, kuvitettu selostus työstä.

► Kilpailu on avoin kaikille täysi-ikäisille ja huoltajan vastuulla myös alaikäisille.
Kilpailun yksityiskohtaiset säännöt ja ohjeita 3D-mallien tekemiseen: sovelto.fi/pikavalmistuskilpailu

Kilpailun järjestäjät: Sovelto ja Suomen Pikavalmistusyhdistys FIRPA

Kilpailun tukijat:

Alphaform:  pikavalmistaa  kilpailutyöt kuhunkin työhön parhaiten soveltuvalla menetelmällä

Planix: tarjoaa pikavalmistukseen tarvittavat laitteistot, raaka-aineet  ja teknisen tuen.

DeskArtes: tarjoaa palkinnot

---
FC Sovelto Oyj  (Sovelto) on johtava suomalainen ICT-osaamisen keskus, joka tuottaa ratkaisevaa osaamista ja oppimisen iloa tieto- ja viestintätekniikan soveltamiseksi.

www.sovelto.fi