Älä tee Halloweenista tosielämän kauhuelokuvaa – efektipiilolinssit voivat aiheuttaa ikäviä silmäongelmia

Halloween-kausi on taas täällä! Pelottaviin juhla-asuihin kuuluu usein myös efektipiilolinssit, joille toukokuussa voimaan astunut EU:n uusi säädös asettaa entistä enemmän vaatimuksia.

Lääkinnällisten laitteiden tuoteturvallisuusasetus astui voimaan toukokuussa. Lainmuutoksella pyritään varmistamaan yhä paremmin lääkinnällisten laitteiden tuoteturvallisuus sekä varjelemaan niitä käyttävien ihmisten terveyttä.

Efektipiilolinssien käytössä vahinkoa syntyy erityisesti, jos Halloween-linssi on valmistettu hyväksymättömästä materiaalista tai jos käyttäjien silmät eivät sovellu linssin käyttöön. EU:n säädös koskeekin kaikkia, jotka valmistavat, markkinoivat tai myyvät laitteita käytettäväksi Euroopan talousalueella. Jatkossa linssien materiaalille, valmistukselle, laadulle, toiminnalle ja turvallisuudelle tulee tiukempia vaatimuksia.

Vahingollisten materiaalien lisäksi ”bilelinssien” vaarana on huono hygienia.

- Väärin käytettyinä piilolinssit voivat nimittäin aiheuttaa tulehduksia ja jopa heikentää käyttäjän näkökykyä, toteaa Specsavers Itäkeskuksen optikko-yrittäjä Marina Åkerlund.

Moni saattaa esimerkiksi jakaa juhlissa käytettävät efektipiilolinssit kaverinsa kanssa tai käyttää samoja efektipiilolinssejä vuodesta toiseen. Piilolinssien juhla- ja arkikäytössä on kuitenkin tärkeää muistaa pitää ne henkilökohtaisina ja uusia efektipiilolinssit joka Halloween.

- Jokaisella meistä on omanlaisemme bakteerikanta, ja taudit voivat levitä jaettujen linssien kautta. Yhteisiä linssejä ei siksi missään nimessä kannata hankkia. Koska efektilinssit ovat niin sanottuja kuukausilinssejä, on pakkauksen avaamisen jälkeen käyttöaikaa vain kolmekymmentä vuorokautta riippumatta siitä, kuinka monta päivää linssejä on pidetty silmissä. Samoja linssejä ei siis tule käyttää vuodesta toiseen, jatkaa Åkerlund.

Efektipiilolinssit voivat aiheuttaa käyttäjälleen monia vaivoja alkaen hetken kestävästä epämukavuudesta aina sarveiskalvon haavaumiin ja kivuliaihin infektioihin. Pahimmassa tapauksessa linsseistä voi seurata pysyviä vammoja ja näön heikkenemistä.

Piilolinssien käyttöä on hyvä harjoitella ammattilaisen kanssa

Jo ihan tavallisten piilolinssien käyttöön liittyy tietty infektioriski, jos hygienista ei huolehdita riittävän hyvin. Siksi on tärkeää, että myös efektipiilolinssien käyttöönotto tapahtuu myös asiantuntijan ohjauksessa ja seurannassa.

Monelle efektilinssit ovat ensimmäiset käyttöön otetut piilolinssit, jonka vuoksi niiden oikeaoppiseen käyttöön olisi hyvä tutustua optikon avustamana. Åkerlund kannustaakin käymään optikolla piilolinssisovituksessa ennen efektilinssien käyttöönottoa.

- Yleensä aina ennen ensimmäistä piilolinssien käyttökertaa käydään optikolla piilolinssisovituksessa. Siellä saa opastusta piilolinssien oikeaoppiseen käyttöön ja käsittelyyn sekä piilolinssien asettamiseen ja pois ottamiseen, kertoo Åkerlund.

Muista nämä, kun käytät efektilinssejä Halloweenina:

• Käsittele linssejä aina puhtain käsin.
  • Aseta linssit silmiin ennen kuin teet muun juhlameikin.
  • Puhdista linssit kunnolla käytön jälkeen, jos aiot vielä käyttää niitä uudelleen. Muista, että linssejä ei voi puhdistaa kraanavedellä.
  • Älä käytä samoja linssejä kaverin kanssa.
  • Voit käyttää kosteuttavia silmätippoja linssien kanssa käyttömukavuuden lisäämiseksi.
  • Noudata linssipakkauksen ohjetta: kertakäyttölinssit tulee heittää heti roskiin, kuukausilinssit säilyvät oikein säilytettyinä piilolinssikotelossa kuukauden.
  • Älä mene nukkumaan piilolinssit silmissä, paitsi jos linssejä voi käyttää yli vuorokauden.
  • Muista aina tutustua linssipakkauksen käyttöohjeisiin.

Marina Åkerlund, optikko-yrittäjä, Specsavers Itäkeskus
marina.akerlund@st.fi.specsavers.com
+358 40 585 7336

Lotta Holmaheikki, maajohtaja, Specsavers Finland
lotta.holmaheikki@specsavers.com
+358 50 520 3151

Specsavers on yrittäjävetoinen ja yksityisomisteinen optikkoketju, joka rantautui Suomeen heinäkuussa 2007. Specsavers tarjoaa suomalaisille laadukkaita silmälaseja, piilolinssejä ja silmäterveyspalveluita edulliseen hintaan. Suomessa on 50 Specsavers Optikko -liikettä, joiden liiketoiminnasta vastaavat paikalliset yrittäjät. Kattavien optikkopalvelujen lisäksi valtaosasta liikkeitä löytyy silmälääkärin vastaanotto. Specsaversin optikon Kokonaisvaltaiseen näöntutkimukseen sisältyy aina digitaalinen silmänpohjakuvaus ja silmänpaineen mittaus. Laajaan kehysvalikoimaan kuuluvat omien mallistojen lisäksi mm. Tommy Hilfiger, Lyle&Scott, Gant, Converse, Lacoste, DAY Birger et Mikkelsen, Valerie, Karen Millen ja Kylie Minogue.

Specsavers Finland Oy on osa Isossa-Britanniassa toimivaa ja perheomisteista Specsavers Optical Groupia, johon kuuluu maailmanlaajuisesti yli 2000 myymälää ja lähes 40 000 työntekijää. www.specsavers.fi