Digitalisaatio muuttaa optikkopalveluita

Specsavers tehostaa asiakkaan palvelua monien uusien digitaalisten ratkaisujen avulla. Uusin edistysaskel on digitaalinen silmien mitoitus. Se on silmälasien sovituksessa käytettävä menetelmä, joka tekee linssien mitoituksesta tarkempaa ja nopeampaa.

Kokonaisvaltainen näöntutkimus-konsepti Specsaversilla sisältää nyt myös silmälasien digitaalisen mitoituksen. Se on lasien sovituksessa käytettävä menetelmä, joka tehostaa ja nopeuttaa linssien mitoitusta. Specsavers on ensimmäinen optikkoketju, joka otti uuden näöntutkimustulokset silmälasimitoitukseen yhdistävän digitaalisen menetelmän käyttöön Suomessa.

-          Mitoitus tarkoittaa silmien ja kasvogeometrian mittojen ottamista linsseihin. Melko pienetkin virheet tai poikkeamat mitoituksessa voivat merkitä pahimmillaan sitä, että esimerkiksi moniteholaseista tulee käyttökelvottomat. Ennen silmälasien sopiminen kasvoille sekä linssien asennusarvot mitattiin manuaalisesti. Tabletille suunniteltu digitaalinen sovellus mittaa asiakkaan mitat kasvoista linsseihin manuaalista mittausta tarkemmin ja luotettavammin, kertoo Specsavers Suomen maajohtaja, optometristi Erkki Tala.

Samalla uusi sovellus mahdollistaa silmälasien virtuaalisen sovittamisen. Erityisen paljon tästä ominaisuudesta hyötyvät ne asiakkaat, joilla on heikompi näkö.

-          Aiemmin, kun silmälaseja käyttävä asiakas tuli sovittamaan uusia kehyksiä, hänen piti ottaa omat lasinsa pois päästä ja laittaa uudet linssittömät kehykset tilalle. Silloin hän ei nähnyt kunnolla, miltä uudet kehykset näyttävät. Tablettisovellus ottaa kehystä sovitettaessa ja silmiä mitattaessa kuvia tai videota asiakkaasta, jotta hänen on helppo itse arvioida, sopivatko kehykset.

Specsaversin edellinen digitaalinen askel paransi näöntutkimusta.

-          Digitaalisen silmänpohjatutkimuksen avulla pystytään havaitsemaan varhaisessa vaiheessa muun muassa viitteitä glaukoomasta, silmänpohjan rappeumasta ja diabeteksesta ja ohjaamaan asiakas lääkärille tarvittaessa. Näitä asioita ei pysty perinteisemmässä optikon näöntutkimuksessa havaitsemaan, Tala kertoo.

Accenturen asiantuntija: kokonaisvaltainen palvelu on optikkoliikkeen menestysresepti

Accenturen vähittäiskauppatoimialasta Suomessa vastaava johtaja Ilkka Kivelä korostaa, että kuluttajat odottavat yrityksiltä yhä henkilökohtaisempaa palvelua ja kohdennettua tietoa heitä kiinnostavista tuotteista. Siksi asiakastuntemuksen lisääminen ja sen hyödyntäminen kaikissa myyntikanavissa on olennaista.

-          Optikkoliikkeille tärkeintä on kokonaisvaltaisen palvelun tarjoaminen. Vaikka ulkomainen verkkokauppa ei ole optikolle yhtä suuri uhka kuin esimerkiksi muotiliikkeelle, myös optikkopalvelun täytyy erottautua edukseen sekä verkossa että kivijalassa. Specsaversin digitaalinen mitoitus on hyvä esimerkki asiakaslähtöisestä palvelun parantamisesta, Kivelä arvioi.

Specsaversille uudet digitaaliset palvelut ovat osa asiakaspolun kehittämistä. Uudistusten myötä asiakkaan ajanvaraus onnistuu helposti netissä, mittaukset ja tuote-esittelyt hoituvat tabletilla ja informaatio lähtee niistä suoraan tehtaalle lasien ja linssien tekemiseksi.

-          Haluamme tarjota asiakkaalle yhä parempaa palvelua. Lähitulevaisuudessa asiakas voi osallistua omien palvelujensa räätälöimiseen huomattavasti nykyistä laajemmin – hän voi esimerkiksi sovittaa virtuaalisesti erilaisia kehyksiä jo varatessaan aikaa netissä, Tala visioi.

Lisätiedot:

Accenturen ja Specsaversin yhteistyöstä:
Accenture ylläpitää ja jatkokehittää keskitetysti Specsaversin nykyisiä tietojärjestelmiä. Kustannustehokas palvelu auttaa Specsaversia keskittymään uusien toimintojen ja ominaisuuksien kehittämiseen.  Yhteistyötä kehitetään jatkuvasti, ja Accenture pyrkii tukemaan Specsaversia myös uusien innovaatioiden kehittämisessä.

Erkki Tala, maajohtaja, Specsavers Oy, + 358 40 574 1192, erkki.tala@specsavers.com
Irene Hernberg, viestintäjohtaja, Specsavers Oy, +358 40 6625866, irene.hernberg@specsavers.com

Specsavers Optical Group on maailman suurin yksityinen optisen alan yhtymä, jolla on yli 1 700 optikkoliikettä Iso-Britanniassa, Irlannissa, Alankomaissa, Espanjassa, Australiassa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja Uudessa-Seelannissa. Yhtymän kokonaisliikevaihto oli vuonna 2014 yli 3,1 miljardia euroa. Optikot Doug ja Mary Perkins perustivat Specsaversin vuonna 1984, ja se on edelleen perheyritys. Suomessa Specsavers aloitti heinäkuussa 2007, ja ketjun suomalaisten paikallisyrittäjien omistuksessa oleva liikeverkosto kattaa koko maan. www.specsavers.fi