Glaukooma aiheuttaa näkövammaisuutta suomalaisille – lue 5 faktaa sairaudesta

Glaukooma on maailman toiseksi yleisin sokeuden aiheuttaja ja Suomessa se on yksi tavallisimmista näkövammaisuuden syistä yli 65-vuotiailla. Siihen voi kuitenkin sairastua missä iässä tahansa. Moni ei kuitenkaan osaa sanoa, mistä tässä yleisessä silmäsairaudessa on kyse. Tällä viikolla vietetään kansainvälistä glaukoomaviikkoa. Lue tästä glaukoomafaktat!

1. Glaukooma on maailman toiseksi yleisin sokeuden aiheuttaja
    Silmänpainetautina (ent. viherkaihi) tunnettu glaukooma on silmän näköhermon sairaus. Glaukooma vahingoittaa näkökentän reuna-alueita vähitellen, kun kohonnut silmänpaine vaurioittaa aivoihin näköviestejä välittävää näköhermoa. Heikentynyt näkö voi muuttua lopulta hoitamattomana tunnelimaiseksi: potilas voi nähdä eteenpäin, mutta ei kunnolla sivuille. Vähitellen tauti heikentää näkökykyä yhä voimakkaammin, ja hoitamaton glaukooma voi johtaa silmän sokeutumiseen. Glaukooman riskitekijöitä ovat muun muassa liian korkea silmän sisäinen paine, suvussa esiintyvä glaukooma, likinäköisyys, korkea ikä sekä diabetes.

2. Glaukoomaan voi sairastua kuka tahansa
    Glaukooma on Suomessa yli 65-vuotiaiden toiseksi yleisin näkövammaisuutta aiheuttava sairaus. Se ei silti tarkoita, ettei glaukoomaan voisi sairastua missä tahansa iässä. Yhteensä noin 80 000 henkilöä Suomessa sairastaa glaukoomaa, ja joka vuosi todetaan yli 2 500 uutta glaukoomatapausta.

3. Glaukooma on lähes puolelle suomalaisista tuntematon sairaus
    Tutkimuksen* mukaan suomalaisista vastaajista vain hieman yli puolet – 53,4 prosenttia – kertoo glaukooma-termin olevan heille tuttu.

4. Glaukooma alkaa usein täysin oireettomana
    Salakavala silmänpainetauti alkaa usein täysin oireettomana. Glaukooma vaurioittaa näköhermoa ilman minkäänlaisia oireita tai vaivoja – jopa puolet glaukoomapotilaista ei tiedä sairastavansa tautia, koska näkökyky voi kaventua vain esimerkiksi toisesta silmästä pikkuhiljaa.

5. Glaukoomaa on mahdollista hoitaa lääkkeillä ja ennaltaehkäistä silmätarkastuksilla
    Jo todettua glaukoomaa voidaan hoitaa niin, että silmän sisäistä painetta alennetaan lääkityksellä sellaiselle tasolle, että taudin eteneminen saadaan pysäytettyä. Silmänpainetta voidaan alentaa myös laserhoidolla ja leikkauksella. Suomessa hoitokeinot ovat hyvät ja harva sokeutuu glaukooman vuoksi. Jo syntyneitä näkövaurioita ei kuitenkaan voida enää parantaa.

Silmien säännöllinen tutkituttaminen ja paineen mittaaminen on glaukooman ennaltaehkäisyssä ensisijaisen tärkeää. Optikon näöntutkimuksessa, jossa otetaan paineen lisäksi myös silmäpohjankuva, olisi hyvä käydä vähintään kahden vuoden välein. Silmäpohjankameran avulla otetusta kuvasta voidaan tunnistaa mahdollisia viitteitä erilaisista silmäsairauksista. Mikäli asiakkaalla havaitaan näöntutkimuksessa esimerkiksi poikkeavan näköinen näköhermonpää korkean silmäpaineen tai sukurasitteen lisäksi, optikko ohjaa hänet heti silmälääkärin tutkimukseen. Jotta glaukooma voidaan havaita riittävän ajoissa, yli 40-vuotiaiden tulisi käydä säännöllisten näöntutkimusten lisäksi myös silmälääkärillä viiden, ja yli 60-vuotiaiden, kolmen vuoden välein.

Lisätietoa:

Tutkimuksesta: Optikkoketju Specsavers selvitti Cint-paneelin kautta verkkokyselynä 18–70-vuotiaiden suomalaisten kuluttajien kokemuksia näönhuoltoon liittyvistä kysymyksistä. Paneelitutkimukseen vastasi 1 037 molempia sukupuolia edustavaa henkilöä eri puolilta maata. Kysely toteutettiin helmikuussa 2015. Lisää täältä.

Anni Käppi, optikko, Specsavers Oy, +358 40 5397290, anni.kappi@st.fi.specsavers.com
Irene Hernberg, Viestintäjohtaja, Specsavers Oy, +358 40 6625866, irene.hernberg@specsavers.com

Specsavers Optical Group on maailman suurin yksityinen optisen alan yhtymä, jolla on yli 1 700 optikkoliikettä Iso-Britanniassa, Irlannissa, Alankomaissa, Espanjassa, Australiassa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja Uudessa-Seelannissa. Yhtymän kokonaisliikevaihto oli vuonna 2014 yli 3,1 miljardia euroa. Optikot Doug ja Mary Perkins perustivat Specsaversin vuonna 1984, ja se on edelleen perheyritys. Suomessa Specsavers aloitti heinäkuussa 2007, ja ketjun suomalaisten paikallisyrittäjien omistuksessa oleva liikeverkosto kattaa koko maan. www.specsavers.fi

Yrityksestä