Halloween lähestyy – Optikko muistuttaa efektipiilolinssien oikeaoppisesta käytöstä

Viime vuosina erilaiset efektipiilolinssit ovat kasvattaneet suosiotaan erityisesti Halloween-juhlijoiden keskuudessa. Piilolinssien oikeaoppiseen käyttöön kannattaa kuitenkin kiinnittää huomiota, sillä silmätulehduksen riski on suuri, jos linssejä käyttää väärin.

Yhdysvalloista Suomeen rantautuneen Halloweenin juhlimiseen kuuluvat usein näyttävät asut ja meikit. Myös suomalaiset ovat innostuneet pukeutuman Halloweenia varten mitä mielikuvituksellisimmilla tavoilla. Trendin myötä efektipiilolinssit, jotka saavat silmät näyttämään esimerkiksi täysin mustilta tai kissan silmiltä, ovat yleistyneet.

- Linssit itsessään eivät ole sen vaarallisempia kuin tavallisetkaan piilolinssit, mutta juhlan luonteen huomioon ottaen käyttötavoissa voi olla eroa. Väärin käytettyinä piilolinssit voivat nimittäin aiheuttaa tulehduksia, ja ne voivat jopa heikentää käyttäjän näkökykyä, toteaa Specsavers Itäkeskuksen optikko-yrittäjä Marina Åkerlund.

Moni jakaa juhlissa käytettävät efektipiilolinssit kaverinsa kanssa tai käyttää samoja efektipiilolinssejä vuodesta toiseen. Linssit tulee kuitenkin pitää henkilökohtaisina ja jokainen Halloween vaatii omat linssinsä.

- Kaikilla meillä on omanlaisemme bakteerikanta, ja taudit voivat levitä jaettujen linssien kautta. Yhteisiä linssejä ei siksi missään nimessä kannata hankkia. Koska efektilinssit ovat niin sanottuja kuukausilinssejä, on pakkauksen avaamisen jälkeen käyttöaikaa vain kolmekymmentä vuorokautta riippumatta siitä, kuinka monta päivää linssejä on pidetty silmissä. Samoja linssejä ei siis tule käyttää vuodesta toiseen, jatkaa Åkerlund.

Monelle efektilinssit ovat ensimmäiset käyttöön otetut piilolinssit, jonka vuoksi niiden oikeaoppiseen käyttöön olisi hyvä tutustua optikon avustamana. Åkerlund kannustaakin käymään optikolla piilolinssisovituksessa ennen efektilinssien käyttöönottoa.

- Yleensä aina ennen ensimmäistä piilolinssien käyttökertaa käydään optikolla piilolinssisovituksessa. Siellä saa opastusta piilolinssien oikeaoppiseen käyttöön ja käsittelyyn sekä piilolinssien asettamiseen ja pois ottamiseen, kertoo Åkerlund.

Muista nämä, kun käytät efektilinssejä Halloweenina:

• Käsittele linssejä aina puhtain käsin.
  • Aseta linssit silmiin ennen kuin teet muun juhlameikin.
  • Puhdista linssit kunnolla käytön jälkeen, jos aiot vielä käyttää niitä uudelleen.
  • Älä käytä samoja linssejä kaverin kanssa.
  • Voit käyttää kosteuttavia silmätippoja linssien kanssa käyttömukavuuden lisäämiseksi.
  • Noudata linssipakkauksen ohjetta: kertakäyttölinssit tulee heittää heti roskiin, kuukausilinssit säilyvät oikein säilytettyinä piilolinssikotelossa kuukauden.
  • Muista aina tutustua linssipakkauksen käyttöohjeisiin.

Marina Åkerlund, optikko-yrittäjä,
p. 040 585 7336, marina.akerlund@st.fi.specsavers.com

Lotta Holmaheikki, Senior Marketing & PR Manager,
p. 050 520 3151, lotta.holmaheikki@specsavers.com