Heikko hämäränäkö on liikenneturvallisuusriski – Lue optometristin viisi vinkkiä näkökyvyn parantamiseksi

Loppusyksyn hämäryys, pimenevät illat sekä suurilta osin lumeton maa aiheuttavat hankalat olosuhteet tiellä liikkujille. Heikko hämäränäkö on liikenneturvallisuusriski, joka jokaisen autoilijan tulisi ottaa huomioon. Iän lisäksi hämäränäkökykyyn voivat vaikuttaa esimerkiksi taittovirhe tai diagnosoimaton silmäsairaus. Optometristi neuvoo, miten parantaa näköä pimeällä autoillessa.

Pimeällä liikkuessa autoilijalla on 50 kilometrin tuntinopeudessa ainoastaan kaksi sekuntia aikaa havaita jalankulkija. Jos näkökyky on jo valmiiksi heikompi, vaikeutuu hämärässä ympäristön havainnointi entisestään. Hämäränäkö tarkoittaa kykyä nähdä hämärässä sekä sitä, miten silmä sopeutuu erilaisiin valaistusolosuhteisiin ja näkee kontrasteja eli sävyeroja."Tyypillisesti silmä sopeutuu hämärästä valaistuksesta kirkkaampaan muutamissa minuuteissa, mutta sopeutuminen hämärään saattaa viedä aikaa. Osalla ihmisistä voi kestää jopa puolikin tuntia, että silmä tottuu näkemään pimeässä hyvin", kertoo optometristi Laura Aho Specsavers Optikko Espoo Ainoasta.

Yli 40-vuotiaat tarvitsevat neljä kertaa enemmän valoa kuin 20-vuotiaat havaitakseen ihmisen hämärässä. Hämäränäköön vaikuttaa ikä, mutta myös esimerkiksi taittovirhe tai joissain tapauksissa jopa diagnosoimaton silmäsairaus.

"Esimerkiksi alkava kaihi saattaa oireilla siten, että vastaantulevien autojen valot häikäisevät pimeässä. Hämäränäkö saattaa monilla heiketä myös iän myötä, kun mykiön lisäksi muutkin valoa taittavat väliaineet samenevat. Myös tietyt sairaudet, kuten kilpirauhasen vajaatoiminta ja diabetes, voivat ilmetä hämäränäön ongelmina", Aho kertoo.

Ahon mukaan hämäränäkö voi olla heikentynyt, jos ajaessa on epävarma olo tai joutuu keskittymään poikkeuksellisen paljon pimeällä ajamiseen.

"Heikosta hämäränäöstä voi kieliä myös se, että huomaat havaitsevasi liikennemerkkejä tai muita asioita liikenteessä vasta sitten", kun ne ovat lähellä, jatkaa Aho.

Viisi vinkkiä hämäränäön parantamiseksi:

1. Tutkituta näkösi säännöllisesti. Taittovirheet saadaan korjatuksi oikeanlaisilla laseilla ja säännöllinen näöntutkimus voi paljastaa varhaisia merkkejä piilevistä sairauksista. Optikko ohjaa sinut tarvittaessa silmälääkäriin tai lääkäriin.
  2. Hanki lasit, joissa on pinnoitetut linssit. Hanki sopivat lasit ja niihin pinnoitetut linssit, joissa on heijastuksen esto. Muuten linssien pinnoille syntyy häiritseviä heijastuksia esimerkiksi vastaantulevien autojen valoista.
  3. Hanki keltaisensävyiset linssit. Keltaiset tai keltaoranssit linssit auttavat näkemään paremmin hämärässä, koska ne parantavat kontrasteja etenkin sumussa tai sateessa.
  4. Pidä välineet hyvässä kunnossa. Pidä huolta, että sekä tuulilasi että silmälasisi ovat puhtaat ja että niissä ei ole naarmuja. Autossa tulisi myös olla laadukkaat ajovalot.
  5. Mukauta näkösi pimeään. Jos tiedät, että näkösi mukautuu hitaasti valoisasta pimeään siirryttäessä, totuttele hämärässä näkemiseen ennen kuin lähdet liikkeelle olemalla hetken aikaa pimeässä.

Lotta Holmaheikki, Senior Marketing & PR Manager,
p. 050 520 3151, lotta.holmaheikki@specsavers.com

Specsavers Optical Group on maailman suurin yksityinen optisen alan yhtymä, jolla on yli 1 700 optikkoliikettä Iso-Britanniassa, Irlannissa, Alankomaissa, Espanjassa, Australiassa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja Uudessa-Seelannissa. Yhtymän kokonaisliikevaihto oli vuonna 2018/2019 yli 3,3 miljardia euroa. Optikot Doug ja Mary Perkins perustivat Specsaversin vuonna 1984, ja se on edelleen perheyritys. Suomessa Specsavers aloitti heinäkuussa 2007, ja ketjun suomalaisten paikallisyrittäjien omistuksessa oleva liikeverkosto kattaa koko maan. Specsaversillä on alan suurin liikekohtainen liikevaihto. Specsavers on yksi Suomen parhaista työpaikoista 2020. www.specsavers.fi