Hormonit vaikuttavat silmiin raskauden ja vaihdevuosien aikana – asiantuntija kertoo eri hormonien vaikutuksista silmäterveyteen

Hormonit vaikuttavat läpi elämän ihmisen kehoon ja terveyteen, mutta vähemmän puhutaan niiden vaikutuksista silmäterveyteen. Hormonit voivat aiheuttaa monia silmäoireita, kuten kuivasilmäisyyttä etenkin raskauden ja vaihdevuosien aikana – Specsaversin teettämän tutkimuksen mukaan lähes kolmannes 45–64-vuotiaista kärsii kuivasilmäisyydestä jatkuvasti tai usein. Stressihormoni kortisoli voi nostaa silmäpainetta, ja pitkäkestoinen voimakas stressi altistaa silmäsairauksille. Specsavers-yrittäjä ja optometristi Anna-Riitta Ripatti kertoo vinkit silmistä huolehtimiseen.

Ihmisen elinkaaren aikana silmät ja näkö käyvät läpi erilaisia vaiheita aina lapsuudesta vanhuuteen asti. Iän karttumisen myötä tapahtuvat muutokset, kuten ikänäkö on monille tuttu asia, mutta vähemmän puhutaan hormonien vaikutuksista silmäterveyteen.

Specsavers Helsinki Redin yrittäjä, optometristi Anna-Riitta Ripatin mukaan silmäterveyteen ja silmien aineenvaihduntaan voivat vaikuttaa useat eri hormonit.

”Esimerkiksi sukupuolihormoni estrogeeni vaikuttaa silmän rakenteiden joustavuuteen, ja muutokset estrogeenitasoissa voivatkin aiheuttaa kuivasilmäisyyttä. Myös mieshormoni testosteronin tasot voivat vaikuttaa kyynelnesteen tuotantoon ja sitä kautta kuiviin silmiin”, kertoo Ripatti.

Optometristin mukaan myös kovasta stressistä kärsivät voivat altistua silmäsairauksille.

"Stressihormoni kortisoli voi nostaa silmäpainetta. Pitkäkestoisella ja voimakkaalla stressillä on ylipäätään yhteys silmäsairauksiin: se voi aiheuttaa verkkokalvon keskeistä nesteirtaumaa ja joissain tapauksissa stressin aiheuttama silmäpaineen nousu voi aiheuttaa glaukoomaa. Siksi etenkin kovasta stressistä kärsivien kannattaisi käydä näöntutkimuksissa säännöllisesti."

Raskaana ollessa näkö voi muuttua ja silmät kuivua

Raskauden aikana naisen kehossa tapahtuu monia hormonaalisia ja fysiologisia muutoksia, jotka voivat vaikuttaa myös silmien terveyteen. Yleisimpiä muutoksia ovat kuivasilmäisyys ja näkömuutokset.

”Raskausaikana moni kokee näkevänsä huonommin etenkin kauas. Taustalla ovat muutokset sarveiskalvossa: nestettä kertyy sarveiskalvolle ja muuttaa sitä paksummaksi. Näkökyky palaa useimmiten entiselleen raskauden jälkeen. Siksi silmälaseja ei välttämättä kannata uusia ennen kuin keho ja hormonit ovat palautuneet. Toisaalta, jos silmälasit ovat olleet jo ennen raskautta ’väärillä vahvuuksilla’, voi raskaus kärjistää ongelmia ja lasien uusiminen voi muutoksen välaikaisuudesta huolimatta olla järkevää”, sanoo Ripatti.

Hormonaaliset muutokset raskauden aikana voivat vaikuttaa kyynelnesteen koostumukseen ja vähentää sen uloimman, öljymäisen kerroksen eritystä, mikä saattaa oirehtia kuivasilmäisyyden tunteena ja aiheuttaa epämukavuutta silmissä. Hormonaaliset muutokset voivat aiheuttaa joillekin naisille vaikeuksia sietää kirkasta valoa raskauden aikana.

Vaihdevuosien yleisin silmäoire on kuivasilmäisyys

Vaihdevuodet ja niihin linkittyvät hormonituotannon muutokset aiheuttavat monia erilaisia muutoksia kehoon. Yleisesti puhutaan kuumista aalloista, mielialavaihteluista ja aivosumusta, mutta vaihdevuosien aiheuttamat vaikutukset naisten silmäterveydelle ovat vähemmän tunnettuja.

”Vaihdevuosien aikana estrogeenin tuotanto vähenee, ja siitä johtuva estrogeenivaje on merkittävimpiä tekijöitä vaihdevuosien aikana koetuille muutoksille. Yksi yleisimmistä vaihdevuosien silmäoireista on vähentynyt kyynelnesteen tuotanto, mikä voi johtaa kuivaan tunteeseen silmissä, valoherkkyyteen ja näön sumentumiseen”, sanoo Ripatti.

Specsaversin teettämän kansalaiskyselyn mukaan lähes kolmannes (32 %) suomalaisista 45–64-vuotiaista naisista kärsii kuivasilmäisyydestä jatkuvasti tai usein.

”Vaihdevuosien aikana myös silmänpaine voi lähteä nousuun, ja siksi säännölliset näöntutkimukset ovat tärkeitä. Niissä voidaan havaita mahdolliset silmäsairaudet ja tarjota oikeanlaista apua. Näöntutkimuksen yhteydessä on hyvä mainita, jos esimerkiksi kärsii kuivasilmäisyydestä tai on muita sairauksia – näin löydetään yksilölliset ratkaisut”, Ripatti muistuttaa.

Asiantuntijan vinkit kuivien silmien hoitamiseen eri ikävaiheissa

Kuivasilmäisyyttä voidaan helpottaa eri tavoin. Anna-Riitta Ripatin vinkit auttavat niin raskauden kuin vaihdevuosienkin aikana koettuun kuivasilmäisyyteen:

• Oikeanlaiset silmätipat ja -geelit, joiden valinnassa optikko voi auttaa.

• Suojaa silmät tuulelta ja kuivalta ilmalta aurinko- tai silmälaseja käyttämällä.

• Vähennä piilolinssien käyttöä tai ota ne aiemmin pois silmistä. Kiinnitä huomio piilolinssien laatuun ja kosteuttavuuteen. Varmista, että silmätipat sopivat piilolinssien kanssa yhteen.

• Ruokavaliolla on vaikutusta: esimerkiksi omega-3 rasvahapot voivat helpottaa kuivasilmäisyyden oireita. Veden juominen vähentää kehon kuivumisesta johtuvaa silmien kuivumista.

• Säännölliset näöntutkimukset: optometristi voi havaita silmästä muutoksia, jotka voivat johtua hormonitasapainon muutoksista ja tarjota yksilöllisiä ratkaisuja ja hoitokeinoja.

Anna-Riitta Ripatti
Optikko-yrittäjä
Specsavers Redi
anna-riitta.ripatti@st.fi.specsavers.com
puh. +35850 563 4464

Specsavers on yrittäjävetoinen ja yksityisomisteinen optikkoketju, joka rantautui Suomeen heinäkuussa 2007. Specsavers tarjoaa suomalaisille laadukkaita silmälaseja, piilolinssejä ja silmäterveyspalveluita edulliseen hintaan. Suomessa on yli 50 Specsavers Optikko -liikettä, joiden liiketoiminnasta vastaavat paikalliset yrittäjät. Kattavien optikkopalvelujen lisäksi valtaosasta liikkeitä löytyy silmälääkärin vastaanotto. Laajaan kehysvalikoimaan kuuluvat omien mallistojen lisäksi mm. Tommy Hilfiger, Lyle&Scott, Gant, Converse, Lacoste, DAY Birger et Mikkelsen, Valerie, Karen Millen ja Kylie Minogue.

Specsavers Finland Oy on osa Isossa-Britanniassa toimivaa ja perheomisteista Specsavers Optical Groupia, johon kuuluu maailmanlaajuisesti yli 2 000 myymälää ja lähes 40 000 työntekijää. www.specsavers.fi