Huurtuvatko silmälasisi, kun käytät kasvomaskia? Lue optikon vinkit yleisen ongelman ratkaisemiseksi

Kasvomaskeista on tullut osa arkea ja asuinpaikasta riippuen niiden käyttöä suositellaan muun muassa julkisessa liikenteessä. Moni kasvomaskin ja silmälasien käyttäjä tuskailee lasien huurtumisen ja liukumisen kanssa. Specsaversin asiantuntija antaa vinkit lasien oikeaoppiseen asetteluun kasvomaskin kanssa.

Kasvomaskin käytön yleistyessä ovat monet silmälasien käyttäjät törmänneet lasien huurtumiseen liittyviin ongelmiin. Linssejä täytyy pyyhkiä jatkuvasti ja kosteus saa lasit tipahtamaan nenältä.

- Linssien huurtuminen johtuu siitä, että hengitettäessä lämmin ilma pääsee ulos maskin yläosasta, osuu lämpötilaltaan viileämpiin linsseihin ja saa ne huurtumaan. Hengitysilma luo myös ylimääräistä kosteutta lasien ympärille, mikä vähentää nenätyynyjen pitoa ja saa lasit liukumaan nenänvartta pitkin, kertoo Specsavers Tikkurilan optikko Pirjo Selkänen.

THL:n maskisuositus on voimassa asuinpaikasta riippuen joukkoliikenteessä, matkalla koronatestiin sekä tilanteissa, joissa on hankalaa pitää turvaväliä. Käytössä on yleisesti sekä kertakäyttöisiä että kankaasta valmistettuja maskeja, joskin lasien huurtuminen on maskin materiaalista riippumaton ongelma.

- Lasien huurtumista ja liukumista voi ehkäistä varmistamalla maskin napakka istuminen poskien ja nenän ihoa vasten. Maskia tulisi käyttää silmälasien kanssa siten, että lasit asetellaan maskin päälle. Jos maski tuntuu liian suurelta, voi sen kokoa säätää kiristämällä maskin nauhoja. Mikäli silmälasien sangat ovat löystyneet, eivätkä senkään vuoksi pysy kasvoilla, kannattaa käydä optikolla säädättämässä lasit istuviksi, ohjeistaa Selkänen.Näin käytät kasvomaskia silmälasien kanssa oikein:

1.  Varmista, että maski istuu tiukasti. Maskin tiiviys on ensimmäinen huomioon otettava asia. Tämä auttaa sinua suojautumaan ilmassa leijailevilta hiukkasilta sekä estää hengitysilman pääsemistä linsseihin. Maski istuu parhaiten, kun se on napakasti nenää ja poskia vasten.
  2. Aseta maski nenän ympärille. Toinen keino rajoittaa ulos pääsevän hengitysilman määrää on pitää huolta, että maski on kunnolla nenän ympärillä. Kokeile siirtää maskia ylöspäin ja asettaa silmälasit sen päälle.
  3. Säädä maskin kokoa. Jos maski tuntuu liian löysältä, kokeile kiristää maskin kiinnitysnaruja.
  4. Tarkista, että kehykset istuvat hyvin. Jos kehykset ovat löystyneet ajan myötä ja liukuvat siksi, voi niitä käydä kiristyttämässä omalla optikolla.
  5. Hengitä alaspäin. Maskin säätämisen sijaan voit myös yrittää muuttaa hengitystäsi siten, että ilmavirta suuntautuu alaspäin. Tämä voi vaatia hieman harjoitusta, mutta saattaa auttaa lasien höyrystymisen estämisessä.
  6. Puhdista linssit. Myös linssien puhdistaminen voi auttaa. Suosittelemme kankaisen liinan ja linssien puhdistukseen tarkoitetun puhdistusaineen käyttöä. Jos haluat, että linssisi pysyvät puhtaana pidempään, voit kokeilla UltraClear SuperClean -linsseillä varustettuja silmälaseja.
  7. Pidä laseja alempana. Lasien pitäminen hieman alempana nenällä tuo enemmän tilaa silmien ja linssien välille, jolloin ilma pääsee kiertämään vapaammin.
  8. Kokeile piilolinssejä. Jos edellä mainitut silmälaseihin liittyvät vinkit eivät toimi, voi olla paikallaan kokeilla piilolinssejä. Keskustele optikkosi kanssa sinulle sopivimmista vaihtoehdoista.

Pirjo Selkänen, optikko-yrittäjä, +358 40 198 8992, pirjo.selkanen@st.fi.specsavers.com
Lotta Holmaheikki, Senior Manager Marketing & PR, Specsavers Oy, +358 50 520 3151, lotta.holmaheikki@specsavers.com

Specsavers Optical Group on maailman suurin yksityinen optisen alan yhtymä, jolla on yli 1 700 optikkoliikettä Iso-Britanniassa, Irlannissa, Alankomaissa, Espanjassa, Australiassa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja Uudessa-Seelannissa. Yhtymän kokonaisliikevaihto oli vuonna 2018/2019 yli 3,3 miljardia euroa. Optikot Doug ja Mary Perkins perustivat Specsaversin vuonna 1984, ja se on edelleen perheyritys. Suomessa Specsavers aloitti heinäkuussa 2007, ja ketjun suomalaisten paikallisyrittäjien omistuksessa oleva liikeverkosto kattaa koko maan. Specsaversillä on alan suurin liikekohtainen liikevaihto. Specsavers on yksi Suomen parhaista työpaikoista 2020. www.specsavers.fi