Jos näössä huomaa muutoksia, suuntaa optikolle – markettilasit voivat passivoida silmiä

Silmien siristäminen ja päänsärky ovat aluksi huomaamattomia, mutta yleisiä oireita näön heikkenemisestä. Jos huomaa vaikeuksia nähdä mitä kylteissä lukee tai ei näe matkapuhelimen näyttöä kunnolla, kannattaa suunnata optikon luokse näöntarkastukseen.

Vaikka saatavilla on myös yksitehoisia markettilaseja, näon huonontuessa kannattaa silti suunnata suoraan optikolle.

- Valmislasien sankoja ei voi lämpömuotoilla eli ne eivät muotoudu käyttäjän pään mukaan eivätkä välttämättä istu oikein. Markettilaseissa käytetään myös useasti standardimitoitusta eli silmien välin etäisyys toisistaan on aina sama. Tällöin myös lasien käyttäjän silmien etäisyyden tulisi osua samoihin mittoihin, toteaa Specsaversin kliinisen työn kehittämisestä vastaava johtava optikko Oskari Lehvonen.

Pitkäaikainen markettilasien käyttö voi myös joissain tapauksissa kasvattaa silmien eriparisuuden mahdollisuutta. Jos silmät ovat ”eripariset” eli niiden taittovirheissä on iso ero, valmislasien käyttö voi aiheuttaa toisen silmän passivoitumisen. Tällöin taittovirheestä kärsivä ryhtyy käyttämään toista silmää aktiivisemmin kuin toista.

- Kun tätä tapahtuu pitkään, aivot hylkäävät toisen silmän antaman sumeamman kuvan, minkä seurauksena aktiivisesta silmästä tulee johtava silmä. Passiivisen silmän aktivointi saattaa myöhemmin olla haastavaa.

Silmälasien hintaan vaikuttaa merkittävästi lasien käyttäjän tarpeet

Silmälasien ostajalle on tarjolla kehyksiä laidasta laitaan. Lopullinen hintalappu muodostuu kuitenkin muustakin kuin pelkistä kehyksistä: kokonaisuuteen vaikuttaa kehykset, linssit ja optikon tai silmälääkärin palvelut.

- Jatkuvasti tien päällä oleva myyntiedustaja todennäköisesti tarvitsee eri linssin kuin koko päivän tietokonetta käyttävä toimistotyöntekijä. Tai jos asiakkaalla on joku tietty harrastus, vaikkapa golf, joka vaatii yksilöityjä ratkaisuja. Optikko auttaa löytämään linssit, jotka vastaavat erityisiin tarpeisiin ja elämäntapaan, Lehvonen sanoo.

Yksilöllisten kehys- ja linssivalintojen lisäksi silmälasien hintaan vaikuttaa myös siis palvelu.

- Hinta koostuu monesta tekijästä, mutta tärkeimpinä määrittäjinä hinnalle ovat kehykset ja linssit. Kehyksiin sisältyy materiaalit, mutta myös valmistamiseen ja kokoonpanoon liittyviä käsityönä tehtäviä työkustannuksia. Hintaan voi vaikuttaa myös kehysten tuotemerkki, sillä brändinhaltijalle tulee maksaa korvaus brändin käytöstä, kertoo Lehvonen.

Näöntutkimuksessa hyvä käydä säännöllisesti

Näkö olisi hyvä käydä tarkastamassa kahden vuoden välein ja silloin, jos huomaa näössä tapahtuneen muutoksia. Näöntutkimuksella on tärkeä rooli silmien terveyden vaalimisessa. Kokonaisvaltaisessa näöntutkimuksessa selvitetään paitsi silmälasien käyttö- ja uusimistarpeet, myös havainnoidaan viitteitä mahdollisista silmä- tai yleissairauksista.

-  Kokonaisvaltaisessa näöntutkimuksessa on kyse muustakin kuin vain näöntarkastuksesta. Tutkimuksessa tehdään silmien hyvinvointikartoitus ja jos optikko havaitsee jotain poikkeavaa, hän ohjaa asiakkaan silmälääkärille lisätutkimuksiin. Silmien terveyttä olisi hyvä tutkia säännöllisesti, samaan tapaan kuin esimerkiksi suun terveyttä käydään tutkimassa suuhygienistillä tai hammaslääkärissä, kertoo Lehvonen.

Oskari Lehvonen
Professional Advancement Manager
oskari.lehvonen@specsavers.com

Specsavers on yrittäjävetoinen ja yksityisomisteinen optikkoketju, joka rantautui Suomeen heinäkuussa 2007. Specsavers tarjoaa suomalaisille laadukkaita silmälaseja, piilolinssejä ja silmäterveyspalveluita edulliseen hintaan. Suomessa on 50 Specsavers Optikko -liikettä, joiden liiketoiminnasta vastaavat paikalliset yrittäjät. Kattavien optikkopalvelujen lisäksi valtaosasta liikkeitä löytyy silmälääkärin vastaanotto. Specsaversin optikon Kokonaisvaltaiseen näöntutkimukseen sisältyy aina digitaalinen silmänpohjakuvaus ja silmänpaineen mittaus. Laajaan kehysvalikoimaan kuuluvat omien mallistojen lisäksi mm. Tommy Hilfiger, Lyle&Scott, Gant, Converse, Lacoste, DAY Birger et Mikkelsen, Valerie, Karen Millen ja Kylie Minogue.

Specsavers Finland Oy on osa Isossa-Britanniassa toimivaa ja perheomisteista Specsavers Optical Groupia, johon kuuluu maailmanlaajuisesti yli 2 000 myymälää ja lähes 40 000 työntekijää. www.specsavers.fi