Kevätauringolla voi olla kauaskantoisia vaikutuksia - Aurinkolasit ovat hiihtolomalaisen tärkeä varuste

Aurinkoinen ja kirpeä pakkassää on saanut suomalaiset ryntäämään perinteisten talvilajien pariin. Silmät on tärkeää suojata kirkkaassa auringonpaisteessa myös talvisin, jotta päänsärky tai lumisokeus ei pääse yllättämään. Parhaimman UV-suojan saa aurinkolaseilla.

Suomea hellinyt luminen talvi on saanut monet laskettelurinteisiin, hiihtoladuille ja pulkkamäkeen. Vaikka auringonvalo on tervetullut pitkän talven jälkeen, kannattaa silmät suojata liialta kirkkaudelta.

– Silmien suojaaminen auringolta on itseasiassa yhtä tärkeää kuin ihon suojaaminen aurinkorasvalla. UV-säteilyä heijastuu eri pinnoista, kuten lumesta, jäästä ja vedestä, kertoo tuotepäällikkö, optometristi Eeva Salmo Specsaverilta.

Aurinkoisina talvipäivinä useat kärsivät lumesta heijastuvan kirkkaan auringonpaisteen aiheuttamasta tilapäisestä vaivasta, lumisokeudesta, jossa silmät kipeytyvät, vetistyvät ja punoittavat. Liian kirkkaalla paisteella voi olla myös kauaskantoisia vaikutuksia.

– Auringonvalo voi vaikuttaa monien silmäsairauksien, kuten kaihin ja silmänpohjan rappeuman kehittymiseen. Myös herkät silmäluomet voivat suojaamattomina altistua melanoomalle. Silmät kannattaa suojata aurinkolasein ja silmäluomet aurinkorasvalla, Salmo sanoo. Erityisesti lasten silmät tulee suojata hyvin viimalta ja auringolta, sillä UV-säteet pääsevät läpäisemään lapsen silmän rakenteita aikuisten silmiä helpommin. Lapsi kannattaakin aina ottaa mukaan optikkoliikkeeseen sopivia aurinkolaseja valitsemaan, jotta mukaan tarttuvat varmasti sopivat, riehakkaassakin menossa paikallaan pysyvät lasit.

Aurinkolasien väri ei kerro UV-suojasta

Vastoin yleistä harhaluuloa aurinkolasien linssien värillä ei ole mitään tekemistä UV-suojan kanssa, vaan ne kertovat muista ominaisuuksista.

- Esimerkiksi harmaan linssin läpi katseltuna maisema muuttuu vähiten, kun taas ruskea tai punaruskea linssi parantaa kontrastia ja ehkäisee häikäisyä hyvin. Aurinkolasien tärkein ominaisuus on kuitenkin UV-suoja, joka on paitsi ehdoton haitalliselta säteilyltä suojautuessa, myös pakollinen aurinkolaseissa EU:n alueella, muistuttaa Salmo.

Hyvin istuvat aurinkolasit suojaavat tehokkaasti sekä häikäisyltä että auringon aiheuttamilta haitoilta. Siksi kannattaakin valita olosuhteisiin sopivat lasit, joiden istuvuutta on mahdollista hienosäätää.

Optometristin vinkit oikeaan käyttötarkoitukseen sopivien linssien valitsemiseen

• Sään kirkkaus määrittää linssin tummuuden. Mitä aurinkoisempi keli, sen tummemmat linssit kannattaa valita.
  • Valitse linssin väri käyttötarkoituksen mukaan, jotta saat kontrastit näkyviin. Valitse linssien väri ja sävy sen mukaan, mitkä kontrastit haluat esiin. Esimerkiksi ruskea linssi tuo yleisesti hyvin kontrasteja esiin. Utuisella kelillä kellertävän oranssi on puolestaan paras. Rinteeseen voi valita myös kellertävän linssin tai sinisen erikoisvärin, sillä ne tuovat paremmin esiin pinnanmuotoja.
  • Sävytetyt linssit suojaavat silmiäsi UV-säteiltä ja ne myös suodattavat sinistä valoa, vähentäen kontrastivääristymiä ja näyttäen kohteet luonnollisempina kirkkaassa auringonpaisteessa.
  • Liukuvärjätyissä linsseissä sävy on yläreunassa tummempi kuin alareunassa. Liukuvärjätyt linssit sopivat erityisesti ajamiseen, sillä tummempi yläreuna suojaa kirkkaalta auringonvalolta ja vaaleampi alaosa helpottaa kojetaulun näkemistä.
  • Polarisoivat linssit poistavat heijastuksia, jotka tulevat vaakasuuntaisista pinnoista, kuten tiestä, vedenpinnasta ja lumesta. Lisäksi ne parantavat kontrastia, värinäköä, yleistä näkyvyyttä ja näkömukavuutta.

Lisätietoja:Eeva Salmo, tuotepäällikkö ja optometristi, Specsavers Oy,
+358 40 1830104, eeva.salmo@specsavers.com

Lotta Holmaheikki, Senior Marketing & PR Manager, Specsavers Oy,
p. 050 520 3151, lotta.holmaheikki@specsavers.com