Keväthanget kutsuvat – lue optikon vinkit auringolta ja pakkaselta suojautumiseen

Kirpeinä pakkaspäivinä silmät joutuvat koville. Miten selviytyä pakkasesta ja kirkkaasta auringonpaisteesta voittajana? Lue optikon vinkit silmien suojaamiseen, kun keväthanget kutsuvat.

Lämpömittarin näyttäessä miinusasteita silmät kuivuvat usein tavallista helpommin. Ulkoillessa kuivuneita silmiä saattaa kutittaa, punoittaa tai ne voivat valua vettä.

Paukkupakkasilla ilmankosteus on pienempi, joten iho, limakalvot ja silmät kuivuvat helpommin. Pakkasen kuivattamia silmiä kannattaa hoitaa kostutustipoilla, vinkkaa Specsaversin optikko Maarit Saarikoski.

Lähestyvät hiihtolomat houkuttelevat kaivamaan monot kaapista ja suuntaamaan hangille. Hiihtäessä tai lasketellessa kylmä viima kasvoilla saa silmät vuotamaan entisestään.

Kostutustippoja kannattaa käyttää ennen silmien kuivumista, jotta niiden ärtymisen ja valumisen voi ehkäistä ennalta. Jos vaiva jatkuu eivätkä kosteuttavat tipatkaan helpota, kannattaa kääntyä silmälääkärin puoleen, Saarikoski jatkaa.

Vältä vauriot ja haitallinen häikäisy

Helmikuussa myös aurinko alkaa pilkistää esiin yhä useammin ja UV-säteilyn määrä kasvaa kevättä kohden.

Aurinkolasit on hyvä kaivaa kaappien kätköistä jo kevättalvella, ettei kirkkaista hangista heijastuva valo häikäise silmiä. UV-säteet heijastuvat lumen ja jään pinnasta, joten vaikka päivä ei olisi kovin kirkaskaan, on laseja hyvä pitää päässä, kehottaa optikko Marina Åkerlund Specsaversilta.

Kun voimakas kevätaurinko valaisee sekä taivaalta että hangesta heijastuen, voivat silmät vaurioitua tai häikäistyä. Puhtaasta lumesta heijastuva valo voi olla vaaraksi erityisesti lapsille, sillä lapsen silmän kirkkaassa väliaineessa UV-säteily pääsee tunkeutumaan syvemmälle silmään. Pulkkamäessä onkin tärkeää muistaa suojata myös pienten laskijoiden silmät.

Toiset ovat häikäisylle herkempiä, ja esimerkiksi kaihista kärsivät saattavat saada auringonpaisteesta päänsärkyä.

-        Päänsärystä saattaa kärsiä kuka vain, jos jättää aurinkolasit kotiin kirkkaalla säällä. Häikäisyn lisäksi lasit auttavat suojaamaan silmän etupinnan sarveiskalvoa lumisokeudelta, joka aiheuttaa silmään kovaa kipua ja vetistystä. Riittävä UV-suojaus kannattaa tarkistaa jo aurinkolaseja ostaessa, jotta laseista saa parhaan mahdollisen suojan, Åkerlund neuvoo.

5 vinkkiä: Näin suojaat silmäsi kevättalvella

1. Kostuta silmät kunnolla. Kuivasilmäisen kannattaa laittaa kosteuttavia silmätippoja jo ennen kuin silmät ehtivät ärtyä.
  2. Suojaudu viimalta ja häikäisyltä kunnollisilla aurinkolaseilla, joissa on riittävä UV-suoja.
  3. Suojaa erityisesti lasten silmät, sillä ne ovat aikuisten silmiä herkemmät.
  4. Polarisoivat aurinkolasilinssit ovat erityisen hyvät valkeilla hangilla, sillä ne auttavat hahmottamaan korkeuseroja. Optikkoliikkeissä saatavilla on myös tummuvia polarisoivia linssejä, jotka mukautuvat erilaisiin olosuhteisiin.
  5. Hyvin istuvat aurinkolasit pysyvät mukana kovassakin menossa. Valitse mukavalta tuntuva, laadukas malli – hyvät aurinkolasit voivat kestää käytössä vuosia.

Marina Åkerlund, optikko, Specsavers Oy, +35840 5857336, marina.akerlund@st.fi.specsavers.com
Maarit Saarikoski, optikko, Specsavers Oy, +358 40 7632563, maarit.saarikoski@st.fi.specsavers.com
Irene Hernberg, viestintäjohtaja, Specsavers Oy, +358 40 6625866, irene.hernberg@specsavers.com

Specsavers Optical Group on maailman suurin yksityinen optisen alan yhtymä, jolla on yli 1 700 optikkoliikettä Iso-Britanniassa, Irlannissa, Alankomaissa, Espanjassa, Australiassa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja Uudessa-Seelannissa. Yhtymän kokonaisliikevaihto oli vuonna 2015 yli 2,8 miljardia euroa. Optikot Doug ja Mary Perkins perustivat Specsaversin vuonna 1984, ja se on edelleen perheyritys. Suomessa Specsavers aloitti heinäkuussa 2007, ja ketjun suomalaisten paikallisyrittäjien omistuksessa oleva liikeverkosto kattaa koko maan. Specsaversillä on alan suurin liikekohtainen liikevaihto.  www.specsavers.fi