Kirvelee ja kutiaa – kärsitkö kuivista silmistä?

Silmät punoittavat ja pistelevät, ja tuntuu kuin silmässä olisi jatkuvasti roska. Kuivat silmät ovat yleinen kiusa, joka vaivaa etenkin talvisin. Tietokoneen tai tabletin tuijottaminen kuivattaa silmiä, ja talvella pakkanen ja kuiva sisäilma vielä pahentavat tilannetta. Lue viisi vinkkiä vaivojen helpottamiseksi.

Moni kärsii kuivista silmistä, vaikka vaivaan ei vaikuttaisi olevan varsinaista syytä. Silmien kuivuus voi oireilla monin tavoin: silmät voivat olla ärtyneet, valonarat tai kutiavat. Joskus näkö sumenee tai näön tarkkuus vaihtelee. Myös vuotavat silmät voivat olla merkki silmien kuivumisesta.

Räpytteletkö riittävästi?

Nykyään töitä tehdään usein näyttöpäätteen äärellä, ja vapaa-ajallakin tabletit ja älypuhelimet kulkevat kädessä jatkuvasti. Ruutua tuijottaessa silmiä ei tule räpyttäneeksi tarpeeksi usein, joten ne kuivuvat helposti.

Silmiä on hyvä räpyttää niin, että ne menevät kunnolla kiinni. Silloin kostuttava kyynelneste pääsee leviämään silmän pinnalle. Piilolinsseissä kuivasilmäisen kannattaa valita kosteampi malli. Omega-rasvahappojen syömisestä voi myös olla apua. Tärkeintä on kuitenkin kostutustippojen käyttö, opastaa optikko Maarit Saarikoski kauppakeskus Ison Omenan Specsaversista.

Saarikosken mukaan avainasia silmätippojen käytössä on säännöllisyys. Silmätipat tuovat vain hetkellistä helpotusta kuiviin silmiin, ja tippoja onkin käytettävä vähintään neljä kertaa päivässä, jotta ne tepsivät kunnolla. Optikko osaa opastaa silmätippojen käytössä ja ohjata silmälääkärille, jos vaiva siltä vaikuttaa.

Geeliä illalla, tippoja aamulla

Optikkoliikkeissä on tarjolla monenlaisia silmiä kostuttavia tippoja. Jos ensimmäinen kokeiltu malli ei tunnu täydelliseltä, voi jokin toinen tippa sopia omille silmille paremmin.

Optikolla osataan neuvoa oikeanlaiset silmätipat omiin tarpeisiin. Jotkin kostutustipat sopivat esimerkiksi piilolinssien käyttäjälle paremmin kuin toiset. Kuivasilmäisen kannattaa laittaa koostumukseltaan paksumpia silmänkostutustippoja tai -geeliä vasta illalla nukkumaan mennessä, sillä ne sumentavat näköä hetkellisesti. Aamulla ja päivällä on hyvä käyttää kevyempiä, nestemäisiä tippoja, Saarikoski neuvoo.

Monille silmätippojen laittaminen on vaikeaa, ja tipat voivat siksi jäädä kokonaan käyttämättä. Optikkoliikkeistä saa kuitenkin myös silmiä kosteuttavaa liposomisuihketta, jota suihkautetaan suljetuille luomille. Suihketta voi laittaa meikinkin päälle, eikä se sotke kasvoja. Samalla suihke kostuttaa silmänympärysihoa, joka usein kuivuu samalla kuin silmätkin.

Säännöllinen kostutus on kuivien silmien kannalta olennaisinta, oli käytössä sitten suihke tai silmätipat.

Viisi vinkkiä kuivasilmäiselle

1. Muista räpytellä silmiä riittävän usein.
  2. Syö Omega-rasvahappoja.
  3. Etsi sopivat silmätipat – kysymällä ja kokeilemalla löydät itsellesi parhaat.
  4. Käytä nukkumaan mennessä koostumukseltaan paksumpia silmänkostutustuotteita, aamuisin ja päivisin taas kevyempiä tippoja.
  5. Kaiken a ja o on, että kostutat silmiä säännöllisesti!

Lisätiedot:
Maarit Saarikoski, Optikko, Specsavers Oy, +358 40 7632563, maarit.saarikoski@st.fi.specsavers.com
Irene Hernberg, Viestintäjohtaja, Specsavers Oy, +358 40 6625866, irene.hernberg@specsavers.com

Specsavers Optical Group on maailman suurin yksityinen optisen alan yhtymä, jolla on yli 1 700 optikkoliikettä Iso-Britanniassa, Irlannissa, Alankomaissa, Espanjassa, Australiassa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja Uudessa-Seelannissa. Yhtymän kokonaisliikevaihto oli vuonna 2014 yli 3,1 miljardia euroa. Optikot Doug ja Mary Perkins perustivat Specsaversin vuonna 1984, ja se on edelleen perheyritys. Suomessa Specsavers aloitti heinäkuussa 2007, ja ketjun suomalaisten paikallisyrittäjien omistuksessa oleva liikeverkosto kattaa koko maan. www.specsavers.fi