Koronavuosi kasvatti ruutuaikaa – lue optikon vinkit silmien väsymisen ehkäisyyn

Poikkeuksellinen vuosi laittoi monet etätöihin ja useat harrastukset jäivät tauolle. Monissa suomalaiskodeissa ruutuaika onkin lisääntynyt poikkeusolojen seurauksena. Ruudun tuijottamisesta voi aiheutua silmien rasittumista sekä päänsärkyä iästä riippumatta. Lue optikon vinkit niin aikuisten kuin lastenkin silmistä huolehtimiseen.

Specsaversin teettämän kansalaiskyselyn* mukaan yli puolet suomalaisista arvioi päiväkohtaisen ruutuaikansa kasvaneen viime vuoden aikana vähintään tunnin verran. Ruutujen ääressä vietetty aika voi aiheuttaa erilaisia vaivoja.

- Jatkuva kirkkaan ja välkkyvän ruudun katselu voi laukaista päänsäryn tai väsyttää silmiä. Ruutuajan lisääntyminen rasittaa silmiä iästä riippumatta, sillä lähelle katsominen on silmille aina raskainta. Tietokonetta tai tablettia käyttäessä olisikin hyvä siirtää aina välillä katsetta kauemmaksi, jotta silmät pääsevät rentoutumaan, toteaa Specsaversin tuotepäällikkö, optometristi Eeva Salmo.

Ikänäkö voi väsyttää silmiä

Jos on tuijottanut tietokoneen näyttöä työpäivän ajan, silmien pieni väsyminen on täysin normaalia, joskin epämukavaa. Oloa voi kevyen silmäjumpan lisäksi helpottaa pitämällä lyhyitä taukoja ruudun katselusta pitkin päivää. Mikäli säännöllinen silmäjumppa ja tauot eivät saa rasittuneita silmiä virkistymään, kannattaa selvittää, olisiko aika hankkia uudet silmälasit.

- Ikänäkö saattaa rasittaa silmiä tarpeettomasti. Monet silmiä rasittavat ongelmat saadaan ratkottua oikeanlaisilla laseilla. Myös piilevät taittovirheet saattavat aiheuttaa ongelmia. Sen vuoksi onkin tärkeää tutkituttaa silmät säännöllisesti, toteaa Salmo.

Myös lasten silmät kaipaavat lepoa

Näytön parissa vietetty aika rasittaa myös lapsia ja nuoria. Erityisesti iltaisin ruutuaika saattaa vaikuttaa jopa unensaantiin. -       Näyttöpäätteen tai älypuhelimen katselua kannattaa välttää iltaisin ennen nukkumaanmenoa. Ilta-ajan rauhoittaminen on hyväksi kaikille, mutta erityisesti lapsille, vinkkaa Salmo.

Lisäksi vanhempien on hyvä kiinnittää huomiota lapsen käyttäytymiseen näyttöpäätteellä ollessa.

- Pieni lapsi ei välttämättä osaa itse kertoa, jos silmissä tuntuu epämiellyttävältä. Jos vanhempi huomaa lapsen räpyttelevän tai siristelevän silmiään, valittavan päänsärkyä tai kauaskatsomisen vaikeutta, voivat lapsen silmät olla rasittuneet näytön tuijottamisesta, sanoo Salmo.

Optikon vinkit silmistä huolehtimiseen

1. Tasapainota ruutuaikaa esimerkiksi levolla ja ulkoilulla. Silmille on tärkeää antaa välillä lepoaikaa. Kauas katsominen rentouttaa silmää ja ehkäisee sen rasittumista. Ulkoillessa kauas tulee katsottua usein, ja se tuokin hyvää vastapainoa lähellä olevan näytön katselulle.
  2. Rauhoita aika ennen nukkumaanmenoa. Hyvän unen takaamiseksi ruudun katselu kannattaa myös lopettaa hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa.
  3. Tarkastuta silmät säännöllisesti. Niin lasten kuin aikuistenkin silmät tulisi tarkastuttaa säännöllisesti. Kasvuvaiheessa olevan lapsen pituuskasvu kiihtyy ja myös näköön tulee usein muutoksia. Sopiva tarkistusväli on kasvavan lapsen kohdalla kerran vuodessa ja aikuisille kahden vuoden välein.
  4. Kiinnitä huomiota myös ruokavalioon. Monipuolinen ravinto on hyväksi myös silmille.

*Tutkimuksesta: Joulukuussa 2020 toteutettiin Specsaversin kansalaiskysely. Kyselyn tarkoituksena oli kartoittaa koronan vaikutusta niin näöntutkimuksissa käyntiin kuin myös ruutuaikaan. Kysely toteutettiin Bilendin verkkopaneelissa joulukuussa 2020. Kyselyyn vastasi 1 000 suomalaista. Otos on iältään, sukupuoleltaan ja alueellisesti kansallisesti edustava. Tutkimus toteutettiin Specsaversin toimeksiannosta. Tutkimuksen suunnitteli ja analysoi Pohjoisranta BCW.

Eeva Salmo, tuotepäällikkö ja optometristi, Specsavers Oy,
+358 40 1830104, eeva.salmo@specsavers.com

Lotta Holmaheikki, Senior Marketing & PR Manager, Specsavers Oy,
+358 50 520 3151, lotta.holmaheikki@specsavers.com