Koska kannattaa hankkia uudet lasit? 4 merkkiä siitä, että on aika tarkastuttaa silmät

Iän myötä monet silmäoireet yleistyvät. Mutta mistä tietää, milloin on oikea hetki hankkia uudet lasit tai tarkastuttaa silmät? Specsaversin optikot vinkkaavat, milloin on sopiva aika suunnata näöntutkimukseen.

Yli 60-vuotiaiden suomalaisten yleisimpiä silmäsairauksia ovat kaihi, silmänpohjan rappeuma sekä glaukooma eli silmänpainetauti. Monet silmäsairaudet yleistyvät iän myötä, ja siksi silmät kannattaakin tarkastuttaa entistä useammin, kun ikää alkaa olla yli 40 vuotta. Näkö voi kuitenkin muuttua, vaikka varsinaista silmäsairautta ei olisikaan, ja silmälasit onkin hyvä vaihtaa muutaman vuoden välein.

Pysy kärryillä silmiesi voinnista

Ikääntyvillä ihmisillä silmät alkavat usein kuivua entistä herkemmin. Oireena voi olla jatkuva roskan tunne silmässä. Näkö saattaa myös hämärtyä tai huonontua.

Näön huonontuessa voi tulla tunne, ettei silmälaseja saa millään puhtaaksi. Muutos saattaa kuitenkin olla linssien sijaan silmässä. Joskus kauas voi nähdä paremmin ilman laseja kuin vanhoja laseja käytettäessä. Se on yksi selvä merkki siitä, että on aika hankkia uudet silmälasit, toteaa optikko Sami Hämäläinen Specsaversilta.

Näöntutkimuksissa on hyvä käydä säännöllisin väliajoin, jotta silmiensä tilasta pysyy ajan tasalla. Yli kuusikymppisen kannattaa käydä optikolla parin vuoden välein, vaikka varsinaisia muutoksia ei silmien toiminnassa havaitsisikaan. Jos silmissä näkyy salamointia, nokisadetta tai näkökenttään laskeutuu tumma verho, kannattaa kääntyä silmälääkärin puoleen.

Tuhruiset linssit tai turhauttava televisio?

Uusien lasien hankkiminen tulee monilla ajankohtaiseksi keskimäärin kolmen vuoden välein.

Silmien säännöllinen tarkastuttaminen on tärkeää, mutta näöntutkimus on paikallaan myös silloin, jos näön kokee muuttuneen. Näön huonontumisen voi huomata esimerkiksi siitä, jos televisiota katsellessa tekstiä ei näe lukea yhtä helposti kuin aikaisemmin tai tuntuu, ettei jaksa lukea, koska kirjainten hahmottaminen on työlästä, havainnollistaa optikko Maarit Saarikoski Specsaversilta.

Monissa silmälaseissa käytetty heijastuksenestopinnoite ei viihdy lämpimässä. Esimerkiksi astianpesukoneesta purkautuva kuuma höyry voi vahingoittaa pinnoitetta, jolloin linssin läpi ei näe enää kirkkaasti. Silloin silmälasit on aika vaihtaa.

Moni käyttää silmälaseja myös piristääkseen omaa ilmettään. Siksi niitä halutaan välillä uusia puhtaasti vaihtelun vuoksi. Jos on käyttänyt laseja kymmeniä vuosia, ei niistä välttämättä halua luopua, vaikka näkö esimerkiksi kaihileikkauksen seurauksena paranisikin, Saarikoski kertoo.

4 tyypillistä silmäoiretta ikäihmisillä:

1. Yleinen näön huonontuminen
  2. Silmien kuivuminen
  3. Hämärässä on hankalampi nähdä
  4. Lähinäkö huonontuu, mutta kauas saattaa nähdä paremmin

4 merkkiä siitä, että tarvitset uudet silmälasit:

1. Huomaat näkösi muuttuneen
  2. Television tekstityksiä on vaikea nähdä
  3. Lukeminen on käynyt vaivalloiseksi
  4. Lasit eivät tunnu puhdistuvan millään

Sami Hämäläinen, optikko, Specsavers Oy, +358 40 5191903, sami.hamalainen@st.fi.specsavers.com
Maarit Saarikoski, optikko, Specsavers Oy, +358 40 7632563, maarit.saarikoski@st.fi.specsavers.com